Назад

Международната организация GS1 чества 50 години, а баркодът отново е на път да донесе революционна промяна



На 3-ти април 1973 г. се поставя началото на международната организация GS1, администрираща един от най-важните стандарти по веригата на доставки, а именно баркода. Чрез него ежедневно по света се извършват над 6 милиарда сканирания. Неслучайно Би Би Си обявява баркода за революционно нововъведение в търговията и го включва в класацията "50 неща променили съвременната икономика".

През 70-те години на ХХ век водещи представители на индустрията и търговията избират да въведат "универсален продуктов код", познат днес като стандарта "Глобален номер на търговската единица (GTIN)", служещ за уникалната идентификация на всеки отделен продукт и основа на баркода.

В САЩ първоначално се създава Ад Хок комитет и след това Съвет, който администрира и започва внедряването на универсалния продуктов код в Северна Америка. През 1974 г. по аналог на американския модел, производители и търговци от 12 европейски страни учредяват съвет, който да проучи възможността за изграждане на система за стандартно кодиране на артикулите за Европа.

Днес организацията се нарича GS1 – Глобални стандарти, Глобални решения, Глобални услуги. GS1 е неправителствена организация, която е единствена по рода си в цял свят, а дейността й е свързана с разработването и внедряването на глобални стандарти и решения, с цел повишаване на ефективността, видимостта и устойчивостта на продуктите в световен мащаб.

GS1 представлява повече от 2.5 милиона компании. Централата се намира в Брюксел, а мрежата от национални организации се простира в 116 страни.

От създаването си, баркод символът е поставен върху над 1 милиард продукта, а звуковият сигнал при маркирането му на касата е лесно разпознаваем в целия свят.

Черно-белите щрихи завинаги променят начина, по който пазаруваме. Всички баркодове изглеждат по един и същи начин, но зад тях стои много повече. Благодарение на глобалните стандарти GS1, чрез едно сканиране физическият продукт се обвързва с информацията за него, която безпроблемно преминава през веригата на доставки.

След повече от 50 години активно участие в ежедневието ни, се появява нужда традиционният линеен баркод да бъде съпътстван и от други символи от следващо поколение, като например двуизмерните QR кодове. Тези нови 2D баркодове могат да съдържат в себе си повече данни, необходими както за компаниите, така и за регулаторните органи, потребителите и пациентите, предлагайки много повече от само връзка към дадена уебстраница. 2D баркодът съдържа повече информация и е четим отпечатан в малък размер или гравиран върху продукта. Той може да разкаже "историята" на даден продукт, неговия произход, дали съдържа алергени, дали е органичен, как може да се рециклира и какъв е неговият отпечатък върху околната среда. От GS1 смятат, че това ново ниво на прозрачност ще повиши усведомеността и ще помогне да се вземат осъзнати решения за това, което се купува и ползва.

50 години след създаването на международната организация GS1, тя си поставя за задача внедряване на баркодове от следващо поколение. Заедно с ключови участници в сектора на търговията на дребно, в края на 2020 г. GS1 стартира глобална инициатива за преминаване към ползването на стандарти 2D баркодове. В над 20 държави и области, включително Китай, САЩ, Австралия и Бразилия вече са реализирани успешни пилотни проекти.

В дейността си GS1 винаги се е стремяла да поставя новите технологии в услуга на ефективната търговия, по-устойчивото пазаруване на потребителите и безопасността на пациентите.

Видео, посветено на 50 годишния юбилей, може да гледате ТУК


03.04.2023 г.

Още новини:

Видео:

Назад