Назад

Бързооборотният сектор губи милиони от ниска ефективност

Бъдещето на търговията с бързооборотни стоки налага автоматизация и използването на стандарти








 

През последните години секторът на бързооборотни стоки расте стремглаво, като през 2018г. отбелязва ръст 5,5% достигайки 5,7 млрд. евро. Също през 2018 г. оборотът на 10-те най-големи търговци на бързооборотни стоки е нараснал с 9% спрямо 2017 г. надхвърляйки 2,3 млрд. евро, показват последните данни на ICAP.

Търговията на дребно се развива бързо, а нови модели за продажба изместват традиционните. Това се дължи най-вече на увеличаването на електронната търговия и новите форми, които магазините приемат.

За проблемите и предизвикателствата в сектора на бързооборотните стоки и решения разговаряме с Николай Гроздев, изпълнителен директор на www.promoto.bg - онлайн платформа предназначена за магазини, заведения и офиси, които създават поръчки и ги изпращат към избрани от тях дистрибутори.

Г-н Гроздев, какви са Вашите впечатления от пазара на бързооборотни стоки?

През последните 2 години, благодарение на проекта „promoto.bg“, имах възможността лично да се срещна с десетки дистрибутори на бързооборотни стоки и да науча повече за начина, по който са организирали процесите си. Проведох стотици разговори с оператори в кол-центровете им и търговски представители на производители. Мога да характеризирам пазарът като динамичен, неравномерно натоварен с проблеми от комуникационно естество.

Можем ли да говорим за смяна на модела при дистрибуторите?

Можем да говорим не само за смяна на модела, но и за отпадане на онези, които разчитат само на жива сила, за да компенсират ниската си ефективност. Постоянното нарастване на цената на труда и все по-трудното намиране на работна ръка са неизменна част от новата реалност. Загубите от текущия начин на работа, се измерват в милиони левове годишно и се поемат от всички участници, включително от крайния потребител.

Какво формулирахте в разговорите, които проведохте?

За мен един от най-ключовите процеси се заключава в приемането и обработване на поръчки за продажби. Можете ли да си представите, че средно голям дистрибутор получава между 300 и 900 броя поръчки на ден(!) от магазини, заведения и офиси? Основно, поръчките пристигат при дистрибутора чрез:

  • Диктуване по телефон (над 85% от поръчките за напитки се приемат по този начин).
  • Вземане на поръчки на място от търговски представители на производителя/дистрибутора и изпращане до дистрибутора чрез диктуване или по електронен път.
  • Подаване на поръчки от търговските обекти по електронен път, имейли, в това число снимка на тефтера, изпратена по вайбър (под 1% от общия брой заявки).

На тази основа за себе си очертах три основни проблема:

Проблем 1 е струпването на поръчки по телефон между 8:00 ч. и 11:00 ч. За обслужване на всички обаждания, дистрибуторите поддържат кол-център с 10-15 оператори, които в реално време въвеждат в системата десетки редове с продукти, докато клиентите ги диктуват. Опитен оператор, обработва една поръчка от 20 реда средно за 8 минути. Ако в поръчката има продукти, които не са популярни (например Вино Гевюрцтраминер, „на оная новата изба от Южна България …“),тогава времето за обработване на една заявка, може да надхвърли и 30 минути.

Проблем 2 е, че при вземане на поръчки на място, често посещението на търговския представител не съвпада по честота и време с нуждата и възможностите на търговския обект. В България има над 50 000 търговски обекти, които поръчват всеки ден бързооборотни стоки. Управител на магазин споделя: „До обяд в обекта ми влизат 15 човека … 12 от тях са търговски представители. Първият си подреди стоките, както му е казал шефът му, вторият ги върна обратно. Питат ме за заявката и изчезват. Всеки месец ги сменят, не мога да им запомня имената. Като ги търся да разбера за промоциите, не мога да ги открия с дни. Ей това стана в търговията.“

Проблем 3 е при поръчването на стоките от търговските представители на даден производител. В този случай поръчките съдържат продуктите само на един производител и служител на дистрибутора трябва да отдели време, да разпечата всички поръчки и да ги окомплектова според получателя на доставката.

При така очертаната картина стигаме до отражението върху бизнеса?

Бизнесът губи милиони човекочасове (левове) годишно за обслужване на процеси, които могат да бъдат автоматизирани без нужда от голяма инвестиция. Решението дори само на един от посочените проблеми ще доведе до значително подобряване на ефективността на дистрибуторите и ще повлияе благоприятно останалите участници във веригата на снабдяването – производители и търговци на дребно.

Какво ново предлагате?

За щастие от 5 месеца има решение за българския пазар, изработено от българи и съобразено със спецификите в сектора. Едни от най-големите дистрибутори и над 450 търговски обекти в София вече започнаха да използват новия, по-ефективен модел на работа. Ние създадохме Promoto.bg -- онлайн платформа, в която магазини, заведения и офиси създават поръчки бързо и лесно, и ги изпращат към избрани от тях дистрибутори. Измервания показват, че поръчките, които пристигат при дистрибуторите от нашата платформа се обработват около 17 пъти по-бързо, в сравнение с тези, които се диктуват по телефон. Така поръчка от 20 реда се „влива“ в системата на дистрибутора за по-малко от 28 секунди. Благодарение на интеграцията между promoto.bg и системите на дистрибуторите отпада ръчното въвеждане на поръчки от оператор. Те само се преглеждат, което отнема минимално време. На практика грешките при диктуване са елиминирани напълно и дистрибуторът получава оригиналната поръчка от клиента си. При представяне на продуктите в платформата promoto.bg много важно е те да имат стандартни баркод номера. Поръчките се правят по баркод на съответния артикул автоматично, чрез зареждане на файл с баркод номерата на желаните продукти и съответното количество. При отсъствието на баркод или ако имате нужда да разберете, по какъв начин се идентифицира всяка разновидност на продуктите може да се обърнете към GS1 България, с която сме в партньорство за постигането на добро качество на данните в платформата.  

Впрочем напоследък даже НАП използва метода за вписване с баркод на касовите бележки в своята игра, така че методът „работи” у нас.

Вие как виждате бъдещето на търговията с бързооборотни стоки?

Нямаме съмнения, че електронното подаване на поръчки е бъдещето на търговията с бързооборотни стоки. Това, че promoto.bg е първата и единствената до момента, функционираща B2B платформа в България, която е специализирана в търговия с бързооборотни стоки, кара екипа да подхожда с огромна отговорност и внимание към всеки детайл от развитието на проекта. Продължаваме с привличането на надеждни партньори и съмишленици в лицето на производители, вносители, дистрибутори и търговски обекти, които имат желанието да подобрят ефективността си.


09.12.2019 г.

Още новини:

Видео:

Назад