Назад

Уникална китайска изложба в годината на Дракона


  • Уникална китайска изложба в годината на Дракона

    ЗА ПРЪВ ПЪТ В БЪЛГАРИЯ, И ТО ТОЧНО В ХУДОЖЕСТВЕНАТА ЗАЛА НА ИСТОРИЧЕСКИЯ МУЗЕЙ бе открита изложбата „Коприна, равностойна на злато”. Над 350 китайски експоната от колекцията на китайското посолство у нас успя да докара директорът доц. д-р Христо Харитонов. Въпреки обещанията самият китайски посланик не дойде в Полски Тръмбеш. Вместо него поздравителни адреси пратиха Стефан Кинов, генерален секретар на Българо-китайската търговско промишлена палата, и председателят Виктор Азманов, които обещават през следващите два месеца да посетят изложението. Китайското уникално древно изкуство събра на откриването на 10 февруари всички ръководители на Община Полски Тръмбеш, а експозицията бе открита от кмета Георги Чакъров.
    „ТОВА СА ОСНОВНО ИЗДЕЛИЯ ОТ БРОКАТ, ЗЛАТО И КОПРИНА. В тази изложба се показват основно историята на производството на коприната и на броката, технологията и самите произведения. Всичко е предоставено от културния отдел на посолството на Китайската народна република. Такъв тип изложба е показвана само в Търговище, но тази при нас идва от Румъния. Тук ще остане два месеца”, обяснява Христо Харитонов.
    Той с удоволствие разказва за всички предмети на лукса, за бродериите, за уникалните дамски чанти, кимоната, картините от китайските майстори. В залата на галерията могат да се видят и миниатюрни фигурки на китайки, миниатюрни фигурки на древните майстори и макет на стана, на който се произвеждат облеклата. В действителност този стан е дълъг 5-6 метра, висок 4 метра и на него работят или роднини, или съпружеска двойка, или учител и ученик.

    14 000 КОПРИНЕНИ НИШКИ СА НЕОБХОДИМИ ЗА ТЪКАН С ШИРИНА 78 САНТИМЕТРА

    и в тази насока съвременната техника е безсилна пред древния занаят. На втория етаж на стана работи майсторът, който избира цветовете, а отдолу е тъкачът, който управлява совалката и канията за оцветяване, където се поставят златните и сребърните нишки. Всичко се боядисва с естествени багрила, направени от различни китайски растения и семена, които също могат да се видят на изложбата.
    В началото на цялата технология обаче е отглеждането на копринената буба, от която чрез гореща вода се извлича копринената нишка. Преди да се появи златният конец, има над 20 процедури за точене на суровата коприна, боядисването и получаване на златния конец. Малко известен е фактът, че в БРОКАТА СЕ ИЗПОЛЗВАТ НИШКИ ОТ ПАУНОВИ ПЕРА. Така платът става релефен.
    „Книгата на цветовете” също не е мит. Тя е мост между образците, възлите и тъканта, а процесът се записва чрез древен способ за връзване на възли с копринени и памучни нишки. Днес десените се рисуват от специалисти и се програмират на компютър.
    Историята на броката надхвърля 1500 години. По време на апогея на Китай е имало над 30 000 тъкачни машини и близо 300 000 заети в тази индустрия. Създаденият в Древния Китай брокат пробива път през Сирия и Персия до Византия, Сицилия, Италия, Испания, Франция и бележи моден апогей в Генуа. Брокатени са и богослужебните книги.
    ПОСЛАНИЯТА ИМАТ ОПРЕДЕЛЕН СМИСЪЛ – ДВОЙКА РИБИ ВЪРХУ ПЛАТА ОЗНАЧАВА ЩАСТИЕ И ДОБРИ ОЧАКВАНИЯ, прасковата е дълголетие, нарът е много деца в семейството. Различните шарки пък са различна власт и символ на чиновническа и военна йерархия. Изображението на златни или цветни дракони обаче е императорска привилегия. Драконовото изображение не можело да се реже. Заради това императорската одежда се създава по негово телосложение и по специална технология. Тъче се по точни изчисления и параметри и ако майсторите сбъркат, това е коствало живота им. Едва през 2006 г. тъкачните техники на Нанджинг Юнжинския брокат са включени в списъка на китайското духовно културно наследство...

    Линк

Назад