Назад

Д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, Клъстер "Зелен транспорт"


  • Д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, Клъстер "Зелен транспорт"




    Вдигането на цените на ЖП-транспорта у нас, което бе очаквано. През следващите седмици ще дойдат 76 вагона от Дойчебан и превозната услуга в новоформираните 8-10 влакови композиции значително ще се подобри. Но след обявяването на новата процедура за навлизането на нови превозвачи в системата на ЖП транспорта съществува реална опасност БДЖ да престане да съществува, защото не е конкурентна. Това каза д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, Клъстер "Зелен транспорт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Роселина Петкова.

    "За вдигането на цените на ЖП-транспорта у нас, което бе очаквано, Министерството на транспорта и БДЖ е избрало подхода на всички превозни услуги да бъдат увеличени цените с около 20%. Другият вариант беше, след като дойдат през следващите седмици 76 сравнително запазени вагона от Дойчебан, да се увеличат цените на услугите с около 10%, като само на превозната услуга с новодошлите вагони, в 8-10 композиции, движещи се ежедневно в страната ни, да се повишат цените с около 30%. Там вече ще се види - по-висока цена с по-високо качество".

    Следващите няколко седмици ще се почувства известно подобрение в ЖП услугата в България, след като пристигне този нов подвижен състав. Новите композиции ще бъдат значително по-добри в сравнение с 40-50-годишните влакови композиции, които ще бъдат заменени. 

    "Вероятно следващите седмици до близкия месец-два държавата ще обявви нова процедура за договор за обществена превозна услуга. Това ще е договор, с който ще се субсидира българската транспортна услуга през следващите 15 години с пари от държавата". 

    Там има два подхода и доколкото виждам министерстото е избрало първия, каза Иванов. "Той е цялата територия на страната да бъде обявена в един лот и всички да се надяваме БДЖ да го спечели. Има една голяма слабост, че ако се появи сериозен български или международен играч, то той може да спечели и БДЖ де факто ще престане да съществува".  

    Вторият подход, каза събеседникът, е да се обяви цялата територия на страната в четири отделни лота, където да бъдат включени различни опиратори - български или международни. "Моето предложение е първият да бъде хъб София с югозападната част, вторият да бъде от София - всичко на юг до Бургас и третия и четвъртия - Северна България, която да бъде разделена пропорционално".

    "При втория подход, ако се появят сериозни играчи, то БДЖ ще има шанс да спечели един-два или три лота и ще продължи да съществува, като в същото време ще могат да влязат на пазара и други играчи. БДЖ в момента е в много лошо състояние и при свободна конкуренция на тръжната процедура, която ще се обяви, е малко вероятно тя да може да предложи конкурентни условия". 

    В допълнение към тази концепция има такива направления в България, които са печеливши или са на границата да бъдат печеливши. Това са София - Горна Оряховица - Варна, София - Пловдив - Бургас и Пловдив - Свиленград. Може би е добре те да бъдат извадени от договора за обществена договорна услуга и да не бъдат субсидирани от бюджета, подчерта гостът. "Причината е, че те са печеливши и там може да се развие реална конкуренция. В едно и също направление може да оперират два, три, четири оператора, които да се конкурират на база цена - качество. Подобно нещо се случва например по направение Мадрид - Сарагоса, Мадрид - Севиля. Допускам, че би се подобрило значително качеството на услугата". 

    Ако тези направления се запазят в субсидирания договор, то следващия играч, който влиза и иска да вози по това направение, той няма да е достатъчно конкурентоспособен, защото другият играч ще е субсидиран от държавата, каза събеседникът. 

    "Очакваме да се повиши качеството на ЖП транспорта в зависимост от това как ще подходи Министерството на транспорта. Виждам сериозен проблем в това, че се очаква процедурата за нови превозвачи да бъде пусната в близкия месец, но докато се извърви целият път по процедурата ще минат няколко месеца. Това означава, че септември - октомври ще се разбере кой ще е новият оператор - дали национален или разделен на няколко лота". 

    Ако говорим за цялата страна, то това означава, че ще са нужни 100-130 композиции. Цялата процедура по стартиране на такава дейност е много дълга и обемна и подозирам, че държавата ще удължи съществуващия договор с една-две години, за да се случи промяната, но до железопътен хаос няма да се стигне, категоричен бе гостът.

    Защо е безмислена идеята да се прехвърлят автоматично 6000 души служители на БДЖ на работа в новият оператор, който евентуално ще бъде избран? Администрацията на БДЖ раздута ли е и ще се съкратят ли 600 продавачи на билети по гари и спирки с въвеждането на съвременна система за продаване на билети? 


Назад