Назад

Двойно по-малко БГ фирми очакват ръст на приходите си през 2022 г.


  • Двойно по-малко БГ фирми очакват ръст на приходите си през 2022 г.


    Едва една пета от компаниите обмислят повече инвестиции

    Двойно по-малко са фирмите у нас, които очакват приходите им от продажби в страната и в чужбина да се увеличат. Това показват данните от Европейското икономическо проучване, представено по време на онлайн конференция на Българската търговско-промишлена палата (БТПП)

    В проучването участват 771 български компании, различни по вид, предмет на дейност и местоположение. С анкетите се проследяват очакванията на бизнеса относно заетостта във фирмата, приходите й, относно инвестициите, бизнес климата и затрудненията, причинени вследствие пандемията от коронавирус. Данните сочат, че докато за 2020 г. 44 на сто от фирмите са очаквали увеличение на приходите си от продажби в страната, то днес едва 23 на сто от предприятията

    прогнозират подобрение

    на показателя през 2022 г. Запазва се тенденцията масово предприемачите да смятат, че няма да има промяна в приходите им. За сметка на това обаче близо една трета от тях очакват спад на приходите от продажби в страната през 2022 г., като се наблюдава лек спад от 6 процентни пункта спрямо 2021 г., когато такива очаквания имат 34 на сто от анкетираните.

    Картината е същата и по отношение приходите от продажби в чужбина. 27 на сто смятат, че през 2022 г. постъпленията ще се увеличат (спрямо 52% за 2020 г.), 42% не очакват промяна (спрямо 35% за 2020 г.), а други 31% са на мнение, че ще има спад (спрямо 13% за 2020 г.).

    През следващата година бизнесът прогнозира, че основните трудности, които пандемията ще създаде, са свързани с прекъсване веригата на доставки, както и с трудности при покриване на задълженията. Половината от българските компании

    очакват затруднени доставки през 2022 г.,

    а други 44 на сто са се настроили за затруднения при покриването на борчове. Данните сочат, че и за фирмите в Европа доставките са проблем №1, следвани от промените в поведението на потребителите и евентуалното удъжлаване на ограничителните мерки.

    Статистиките от Европейското икономическо проучване за България обаче посочват и един обезпокоителен тренд, а той е, че страната ни често е на дъното по положителни очаквания или сред лидерите по песимизъм. Така например България се нарежда 24-а от общо 26 европейски страни по очаквания за приходи от продажби в страната. Лидери по позитивизъм тук са Швеция, Португалия и Турция. Председателят на БТПП Цветан Симеонов обясни лидерството на южната ни съседка Турция с поевтиняването на тамошната валута. „С поевтиняването на турската лира, продажбите растат, очакванията обаче са малко измамни, защото потреблението вътре, в самата Турция, едва ли ще се повиши“, каза още Симеонов.

    С една позиция нагоре сме пък по очаквания за приходи от продажби от чужбина, което ни задържа на дъното на класацията. Лидери тук отново са Португалия и Турция, следвани от Люксембург.

    Двойно по-малко предприемачи прогнозират и

    увеличение на инвестициите си

    Докато за 2020 г. 46 на сто са казали, че очакват ръст на вложенията, то за 2022 г. едва 23 на сто имат такива очаквания. Една трета пък смятат, че ще ги намалят. „Това е най-тревожно от всичките показатели на България – всяка една инвестиция не е напразна, инвестициите винаги са насочени към по-висока производителност, по-качествена продукция, към по-рентабилно производство“, каза още председателят на БТПП. И докато за 2020 г. 63 на сто са очаквали подобрение на бизнес климата, то за 2022 г. едва 36% са на това мнение. 24% прогнозират влошаване, докато 40% смятат, че той ще остане без промяна.


Назад