Назад

БТПП: Българският бизнес е оптимистично настроен за 2020 г.


  • БТПП: Българският бизнес е оптимистично настроен за 2020 г.



    <



    Въпреки песимистичните прогнози за глобалния икономически растеж през тази и следващата година фирмите в България очакват една по-добра 2020 г. Междувременно нагласите на бизнеса в останалите страни - членки на ЕС, продължават да се влошават. Това показват резултатите от мащабна анкета на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати в 28 държави, проведена в България от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) с над 550 местни фирми. В Европа в проучването участват 53 хиляди компании.

     



    Според председателя на БТПП Цветан Симеонов разликата между очакванията на бизнеса в България и на европейско ниво идва от стабилните макроикономически показатели. България е една от малкото страни в света с ниско ниво на държавен дълг, бюджетен излишък и сериозен резерв, който да покрива валутата в обращение. "От тази гледна точка сътресения в българската икономика не може да се очакват", казва той. България е и най-близката европейска държава до Азиатския регион, където растежът е висок. Местният бизнес работи активно с големи пазари като Китай и Индия, става ясно още от думите на Симеонов. "Ако малко повече се раздвижи българската администрация, можем да очакваме сериозни инвестиции от тези две държави", допълва той.

     

     

    България: Пълен напред

    Увеличение на приходите от продажби в България през 2020 г. очакват малко над 44% от анкетираните български мениджъри, което е с 5 пр. п. над дела на оптимистите в предходното проучване на БТПП преди година. Леко нараства обаче и делът на тези, които залагат на по-ниски приходи - от 10.7% през 2019 г. до 11.1% през 2020 г. Въпреки влошените очаквания в Европа в България нагласите за оборота от продажби в чужбина се подобряват - 52.6% от местните фирми очакват увеличение, което е повишение с 6.4 пр. п. спрямо резултатите за 2019 г.

    По-добри са нагласите и за заетостта, където 38.3% от бизнеса залагат на увеличение (спрямо 30.5% през 2019 г.), и за инвестициите - 45.5% очакват по-големи капиталовложения при 39.2% в миналогодишната анкета. Като цяло почти две трети, или 63%, от българските мениджъри очакват бизнес климатът да се подобри догодина, което класира страната на второ място по позитивни очаквания сред страните - членки на ЕС.

    Затрудненията на местния бизнес остават почти непроменени - най-голям дял от анкетираните (64%) посочват липсата на квалифицирана работна ръка като предизвикателство, а на второ и трето място са цените на енергията и суровините (с 46%) и разходите за труд (с 33%). Притесненията по отношение на вътрешното и външното търсене пък намаляват през последните три години.



    Европа затяга коланите

    Очакванията на българските предприемачи изглеждат като изключение на фона на резултатите от анкетата на европейско ниво.

    Най-големи затруднения европейските фирми очакват при вътрешното търсене (43%) през 2020 г., докато миналата година този фактор е бил на трето място с 39%. Делът на фирмите, които очакват вътрешното търсене да е предизвикателство догодина, нараства в големите европейски икономики като Германия (от малко над 30% до над 45%) и Франция (от под 10% до близо 30%), а в Испания числото остава над 70%. Това показва докладът на европалатите.

    Липсата на квалифицирана работна ръка и разходите за труд са на второ и трето място тази година със съответно 37% и 36% от гласовете на анкетираните в ЕС.

    Очакванията за приходите от продажби както в самите държави членки, така и от външна търговия, също се влошават, показват числата на БТПП. Те се измерват чрез индекс, който показва разликата между положителните и негативните нагласи. Числото за приходи от продажби в страните намалява от 23 до 20.5 пункта, а при търговията с чужбина - от 23.5 до 10.5 пункта, което е най-ниският резултат от 2010 г. Това означава, че или положителните оценки намаляват, или негативните нарастват, или и двете.

    Най-слаби са нагласите за ръст на приходите от вътрешна и външна търговия през 2020 г. в Италия, Франция и Чехия.


Назад