Назад

Родният бизнес на загуба от дългите почивни дни


  • Родният бизнес на загуба от дългите почивни дни



     
    Между 65 и 100 млн. лева са загубите за икономиката само за последния месец. Причината е  големият брой почивни дни. Откъде се получават тези загуби и кой всъщност е губещият, обяснява Богомил Грозев. 
    Загубите най-просто се получават от спирането на работа, намаляване на производителност и плащане на извънреден труд. Все пак трябва да уточним, че тези сметки са, така да се каже "бакалски", защото има сектори, в които приходите падат драстично и дори до нула, но има и такива, които увеличават постъпленията си.
    Със сигурност можем да кажем, че при извънредни и официални почивни дни губят банковите институции, тежката индустрия, сектор образование - частни училища, детски градини, курсове, обучение. Печеливши са туристическия бранш, търговията в курортните райони, транспортният и хранително-вкусовият сектор. Все още няма конкретно изследване на нагласите на бизнеса за извънредните почивни дни. 
    Ако съдим обаче по изследване, направено сред частния сектор за възможността за плащане на великденски бонуси, може да заключим, че повече от половината фирми трудно биха си позволили да плащат за извънреден труд.
    Един секторите, в който извънредните почивни дни и дори официалните празници нанасят най-голяма удар е шивашкият, който основно работи с клиенти зад граница. 
    "Не можем да си позволим да плащаме извънредно. На празници спираме работа. Не е включено в нашата програма да работим извънредно и ако плащаме извънредно, тогава имаме още по-голям проблем. Сега напоследък няма един месец, в който да не са сложени такива почивни дни”, обяснява Ингрид Кате. 
    Има обаче и много работодатели, които, притиснати от сроковете, принуждават служителите си да работят извънредно без да им плащат. А те от своя страна пък не смеят да откажат. 
    "Всички губят, в това число и работникът, защото на много места заплатите са на т.нар. „сделна" система, тоест заплаща се на изработен продукт. Това е характерно за шивашката индустрия. Има ясна перспектива, за които тези не могат да влязат в ритъм, да получат една трета от заплатата си, тоест и работниците не са заинтересовани”, смята Цветан Симеонов. 
    Според икономистите от многото почивки най-много губят фирмите, които работят на светло. 
    "Ако вземем индустрията и приемем, че тя е някъде към 24-25% от БВП и прави 22 млрд., да сметнем, че един ден й струва 90 млн. и сметнем, че те губят около една трета при отработване от това, то, може би, някъде 20-25 млн. лева ще се получи загуба от един неработен ден” разяснява Руслан Стефанов. 
    Когато големите почивки са сравнително на кратък период, загубите стават реални. Губи дори туризмът, защото в условията на криза много често почивалите по Великден не могат да си позволят да харчат за пътуване и по Гергьовден, и около 24 май. 
    По принцип, в икономическата логика се смята, че хората, които печелят повече, оценяват свободното си време по-високо и те обикновено приветстват празниците. Докато тези, които взимат ниски заплати, с радост работят по време на официални празници, когато се плаща двойна надница. 
    Разбира се, има и още две категории - на безработните, които може да се каже, че губят от почивните дни, тъй като през това време не могат да си търсят работа, както и хората, които взимат заплата на база изработена продукция. За тях извънредните почивки са удар върху семейния бюджет.

    Линк

Назад