ПРАВИЛНИК за вписване в Единния търговски регистър на БТПП

ИЗВЛЕЧЕНИЕ

ПРАВИЛНИК 

за вписване в Единния търговски регистър на БТПП

Чл. 6   Първоначално вписване в Единния търговски регистър се извършва въз основа на заявление и следните документи:

…………………………………………………………

5. За търговските представителства на чуждестранни лица

       5.1. при регистрация/промяна в регистрацията на представителството и когато не се иска от БТПП издаването на сертификат по чл. 19, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за чужденците в Република България (ППЗЧРБ):

а/ Официален документ удостоверяващ актуалното състояние на чуждестранното юридически лице /търговско дружество/, издаден от съответния компетентен орган по регистрацията, съгласно националното му законодателство. Документът трябва да е издаден не по-рано от 6 (шест) месеца преди представянето му в БТПП и да е с валидност 6 (шест) месеца от датата на издаването му. Същият следва да е заверен за автентичност, алтернативно, от:

  • консулската служба към Посолството на Р България в съответната страна;
  • консулската служба към Посолството на съответната страна в Р България;
  • от друга консулска служба, представляваща интересите на съответната страна в Р България.

Заб.: 1. Документът трябва да бъде придружен с легализиран превод на български език.

2. Ако документът е издаден от държава, страна по Конвенцията за премахване на изискването на легализация на чуждестранни публични актове /Хагската конвенция/ и върху него е поставен в оригинал „апостил“, документът не се нуждае от последващи заверки, а трябва да бъде придружен с легализиран превод на български език.

3. Ако документът е издаден от държава, с която Р България има подписан договор за правна помощ и документът е с оригинален подпис и печат на съответните компетентни органи, същият не се нуждае от последващи заверки, а трябва да бъде придружен с легализиран превод на български език.

б/ в случай, че в посоченият в б. „а“ официален документ няма данни за лицата, представляващи дружеството се представя втори официален документ, издаден от компетентния орган по регистрацията на чуждестранното лице, съгласно националното му законодателство, удостоверяващ лицата, представляващи и управляващи чуждестранното лице, заверен за автентичност по реда, посочен в б. „а“ и придружен с легализиран превод на български език;

в/ решение на управителния орган на чуждестранното лице за откриване на търговско представителство в Р България по смисъла на чл. 24, ал. 1 от ЗНИ (неюридическо лице, без право на стопанска дейност);

г/ нотариално заверено пълномощно в оригинал или нотариално заверен препис от същото, издадено от законния представител на чуждестранното лице по регистрацията, с което се упълномощава друго лице да регистрира и/или да управлява дейността на търговското представителство в РБългария и се посочва обемът на представителните му права. Пълномощното следва да е заверено за автентичност по реда, посочен в б. „а“ и придружено с легализиран превод на български език;

д/ образци в оригинал/и от подписите на представителите на търговското представителство в Р България, заверени нотариално, или положени пред оторизиран служител от отдел “Търговски регистър” на БТПП в София, или в РТПП/К. Ако образците от подписите са заверени от нотариус в чужбина, се удостоверяват за автентичност по реда, посочен в б. „а“ и се придружават с легализиран превод на български език;

е/ Документ за данъчна изрядност на чуждестранното лице /търговско дружество / за всяка от предходните две календарни години, преди регистрацията на представителството в БТПП, установена със следния документ: удостоверение за липса на данъчни задължения, издадено от компетентния държавен орган на страната по седалището на чуждестранното лице /търговско дружество/ съгласно националното му законодателство;

ж/ Документ за годишен оборот на чуждестранното лице /търговско дружество/ за всяка една от предходните две години преди приемане на редовните документите за регистрация в БТПП.

/заб. годишният оборот трябва да е в размер най-малко на 100 000 лв. или тяхната равностойност в чуждестранна валута, изчислена по официалния курс на БНБ, валиден в деня на приемане на редовните документи за регистрация на търговското представителство в БТПП/.

Доказва се с:

- официален документ, изготвен въз основа на данните от счетоводните отчети за предходните две календарни години, издаден/заверен за вярност от търговската палата, където е регистрирано чуждестранното търговски дружество или

- счетоводен отчет за всяка от предходните две години, заверен за вярност от търговската палата, където е регистрирано чуждестранното търговски дружество или от обслужващата банка.

з/ планирани дейности на представителството - програма за дейността за календарната година, подписана от законния представител на чуждестранното дружество /не е нужна нотариална заверка/.

и/ наличие на офис на Търговското представителство – доказва се с: договор за наем, или друг вид договор за възмездно, или безвъзмездно ползване на имот за офис на търговско представителство на чуждестранно лице,  с нотариална заверка на подписа на наемодателя, сключен за период не по-кратък от една година, считано от датата на подаване на документите за регистрация на търговското представителство в БТПП, или акт за собственост на имота на името на чуждестранното лице /законния представител или упълномощен от него търговски представител/.

5.2. При отправено до БТПП искане за  издаване на сертификат по чл.19, ал. 1. от Правилника за прилагане на Закона за чужденците  в Република България- ППЗЧРБ(вкл. и когато искането се подава в процедурата по  регистрация/промяна в регистрацията на представителството), чуждестранното лице, прилага следните документи, установяващи обстоятелствата по  чл. 24, ал. 1, т. 6 от Закона за чужденците в РБългария - ЗЧРБ:

(Заб. Документите по т.т. 5.2.1. – 5.2.4., които се представят в процедурата по регистрация/промяна в регистрацията на представителството се прилагат към искането за издаване на сертификат по чл.19, ал. 1 от ППЗЧРБ само ако вече представените документи не са актуални към времето на подаване на искането и издаване на сертификата.)

5.2.1. официален документ удостоверяващ актуалното състояние на чуждестранното лице, издаден от съответния компетентен орган по регистрацията съгласно националното му законодателство, заверен по реда на чл. 5.1., б. „а“ от този Правилник. Документът трябва да е издаден не по-рано от 6 /шест/ месеца преди представянето му в БТПП и да е с валидност 6 (шест) месеца от датата на издаването му.

5.2.2. Документ за данъчна изрядност на чуждестранното лице за предходната календарна година, удостоверяващ липса на данъчни задължения, издаден от компетентния държавен орган на страната, по седалището на чуждестранното лице, съгласно националното му законодателство.

5.2.3. Документ за годишен оборот на чуждестранното лице /търговско дружество/ за предходната календарна година, като оборотът трябва да е в размер най-малко на 100 000 лв. или тяхната равностойност в чуждестранна валута, изчислена по официалния курс на БНБ, валиден в деня на приемане в БТПП на заявлението с искане и редовни документи за издаване на сертификат по чл.19, ал. 1. от Правилника за прилагане на Закона за чужденците в Р. България за кандидатстване за продължаване на пребиваването/.

Доказва се с:

- официален документ, изготвен въз основа на данните от счетоводния отчет за предходната календарна година, издаден/заверен за вярност от търговската палата, където е регистрирано чуждестранното търговско дружество, или

- счетоводен отчет за предходната календарна година, заверен за вярност от търговската палата, където е регистрирано чуждестранното търговски дружество или от обслужващата банка.

5.2.4. годишна програма за планирани дейности, подписана от законния представител на чуждестранното дружество /не е нужна нотариална заверка на подписа му.

5.2.5. Декларация от всеки търговски представител за извършените от него дейности в това му качество в периода от предходното разрешение за пребиваване, към момента на подаденото заявление с искане за издаване на нов сертификат с цел кандидатстване за продължаване на пребиваването му. Декларацията трябва да съдържа данни за: изпълнение на програмата за дейността на представителството, осъществени контакти и/или създадени взаимоотношения между чуждестранното лице и/или български партньори посредством регистрираното търговско представителство.

Забележка: Пребиваване могат да получат до двама търговски представители, по отношение на които са изпълнени изискванията за упълномощаването.

5.2.6. Доказателства за наличието на офис на представителството: Декларация от наемодателя за продължаване действието на договора за наем или на друг вид договор за възмездно, или безвъзмездно ползване с нотариално заверен подпис на наемодателя, или копие на нов договор за наем, в случай на промяна на адреса на регистрираното търговско представителство (на български език, или, ако е на чужд език - с превод на български език) за период не по-кратък от една година, считано от датата на подаване на искането за издаване на сертификат по чл. 19, ал. 1 от ППЗЧРБ, или копие от документ за собственост, или за вещно право на ползване, или друг документ, установяващ отседналост на търговското представителство на чуждестранно лице в имот, който ще се ползва за офис на търговското представителство и който осигурява условия за нормална работа на търговските представители.

         Чл. 7 /1/ Към заявлението за промяна на обстоятелствата по всички видове регистрации се прилагат документи, доказващи промяната на данните.

/2/ При искане за промяна на търговски представители в Р България /заличаване на вече вписани лица и/или за вписване на нови лица/ се представя нотариално заверено пълномощно в оригинал (или оригинално заверен препис от пълномощното), подписано от представляващия чуждестранното лице, заверено за автентичност по реда на чл. 5.1., б. “а“ и придружено с легализиран превод на български език. В пълномощното следва да е определен обемът на представителните права и да е придружено с програма за дейности, които да бъдат извършени от новия представител. Промяна на търговски представители /заличаване на вече вписани лица и/или за вписване на нови лица/ може да се регистрира само с пълномощно от представляващия чуждестранното лице.

/3/ Чуждестранното лице е задължено в 30- дневен срок от настъпването на промяна в обстоятелствата в своята регистрация, да представи удостоверение за актуално състояние, издадено не по-рано от 6 месеца от съответния компетентен орган по регистрацията, съобразно националното му законодателство.

/4/ Търговското представителство е задължено в 7-дневен срок от настъпила промяна в обстоятелствата по регистрацията да ги декларира писмено в БТПП, която своевременно уведомява за това дирекция „Миграция“

 Чл. 8     /1/ Заличаване на всички видове регистрации се извършва с решение на председателя на БТПП, въз основа на писмено заявление от лицето, законен представител на правния субект.

/2/ Заличаване на търговско представителство на чуждестранно лице се извършва въз основа на писмено заявление от законния представител на чуждестранното лице с нотариално заверен негов подпис, или от лице, изрично упълномощено от законния представител с нотариално заверено пълномощно за извършване на действията по заличаване на представителството. Посочените в предходното изречение документи трябва да са заверени за автентичност по реда на чл. 5.1., б. „а“ и придружени с легализиран превод на български език.  Към заявлението се прилага решение на управителния орган на чуждестранното лице за заличаване на търговското представителство в Р България.

/3/ Заличаване на всички видове регистрации се извършва въз основа на писмено заявление и приложено заверено копие на документ за прекратяване на правния субект.

/4/ Заличаване на всички видове регистрации се извършва и служебно от БТПП, въз основа на акта за прекратяване на правния субект.

/5/ При наличие на данни, че търговското представителство не отговаря на законовите изисквания, компетентните държавни органи информират БТПП с цел предприемане на действия по заличаването му. За извършеното заличаване се уведомяват органите за административен контрол на чужденците в Р България.

/6/ БТПП заличава регистрираните търговски представителства на чуждестранни лица, които до две години от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България – обн. ДВ бр. 52/27.06.2025 г., не са привели обстоятелствата по регистрацията си в съответствие с него.

……………………………………………………………………………………………………………

 

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ:

Този правилник е приет от ИС на БТПП на основание чл. 26, ал.1, т.10 във връзка с чл.25, ал.1 т.10 и чл. 9, т.т. 13 и 16 от Устава на Палатата с Решение от 28.03.2017 г. - Протокол № 82/7-2017 г. и ОТМЕНЯ Правилника за вписване в Единния търговски регистър на БТПП, приет от Управителния съвет на Палатата на основание чл.25 /1/ т.6 от Устава й - Протокол № 2/1-2000 от 27.07.2000 г. и ВЛИЗА В СИЛА от 03.04.2017 г. , с изключение на Чл.6, т.5.2, който ВЛИЗА В СИЛА след обнародване в ДВ на измененията и допълненията на Правилника за прилагане на Закона за чужденците;Измененен и допълнен с решение 1 на т.1.2 от Протокол 2/14-2019 от 25 юни 2019 г. Измененията и допълненията влизат в сила от 1 юли 2019 г., Измененен и допълнен с решение 1 на т.1 от Протокол 15/9-2025 от 01.07.2025 г. Измененията и допълненията влизат в сила от 01.07.2025 г.