Назад

Само 20% от фирмите дават пари за наука


  • Само 20% от фирмите биха инвестирали в наука



    Постиженията на българската наука не представляват интерес за бизнеса и близо 80% от фирмите у нас не биха инвестирали средства в нея. Това сочат резултати от проучване на “Алфа рисърч”, които бяха огласени вчера на икономически форум “Бизнесът и българската наука. Инвестиции и сътрудничество”.

    Като дял от БВП средствата, които се отделят за научна и развойна дейност в България, са близо 4 пъти по-ниски от средните за ЕС. Финансирането на научни изследвания от предприемачите у нас е около 2 пъти по-ниско, отколкото в другите европейски държави. Средната стойност на разходите за научна и развойна дейност в страните от ЕС е 1,9% от БВП, докато у нас е едва 0,49%.

    Обобщените данни от изследването на социологическата агенция показват, че основното предизвикателство пред българската наука е да покаже на бизнеса с какво може да бъде полезна и кои са пресечните точки на двата сектора.

    46% от фирмите у нас са привличали български учени към проектите си. 70% от тях са останали доволни от съвместната дейност, а едва 2% - неудовлетворени. Въпреки това 80% от бизнеса е категоричен, че не би отделил средства, за да финансира науката.

    17% от фирмите заявяват, че няма български разработки в интересуващата ги сфера, а 11% директно внедрявали чужди проекти. Около 20% от средните и големи фирми биха сътрудничили на науката, 40% от тях - само в случай, че това им донесе данъчни облекчения. Половината от желаещите да инвестират обаче не биха заделили суми, надхвърлящи 25 хил. лева.

    “И науката трябва да слезе от пиедестала на своето високомерие, и бизнесът трябва да си даде сметка, че ако не инвестира днес, след няколко години няма да е конкурентоспособен”, обобщи Боряна Димитрова от “Алфа рисърч ”.

    Камен Колев, зам.-председател на Българската стопанска камара, беше категоричен, че призивите не са достатъчни, за да възродят връзката между бизнес и наука.

    Пример за предприемачество дадоха организаторите на събитието. За постигането на успех в бизнеса има нужда от иновации, заявиха представителите на “Вайс профил”, които не за първи път внедряват нови технологии с помощта на учени.


    Линк

  • Само 20% от фирмите дават пари за наука

    Соня Стамболийска

    Само 20% от средните и големите български фирми са склонни да отделят пари за наука. Това сочи проучване на „Алфа рисърч“, представено вчера на икономическия форум „Бизнесът и българската наука“ в грандхотел „София“. То е проведено в периода 1-16 ноември сред 106 средни и големи фирми у нас.
    „Около 80% от фирмите не биха отделили инвестиции в науката“, каза Боряна Димитрова, управител на „Алфа рисърч“. Тя добави, че останалите 20% от компаниите, които са склонни да отделят пари за наука, половината биха заделили сума до 25 хил. лева. Според проучването около 3,6% от фирмите имат желание да инвестират сума между 25 хил. и 100 хил. лева, а над 100 хил. лева са склонни да отделят около 7,5%. Димитрова обясни още, че над половината от родните компании не са сътрудничили по никакъв начин с научни или образователни институции, а от останалите всяка пета фирма си е взаимодействала с науката, като е привлякла български учени за експерти. За разработки в научни институции са инвестирали средства 13% от представителите на бизнеса, а с 2% по-малко (11%) са използвали научните разработки на практика. Такъв е и процентът на компаниите, които са подпомагали млади учени и перспективни студенти. От проучването става ясно още, че над половината от българските фирми посочват, че не са имали нужда от науката и затова не са си сътрудничили с нея. Проучването сочи още, че бизнесът у нас отделя близо два пъти по-малко средства за научна и развойна дейност от средното за ЕС. По данни от 2006 г. средно 54,6% са разходите за наука, финансирани от бизнеса. У нас те са само 27,8%. Държавата пък отделя едва 0,49% от БВП по данни за 2008 г., докато в Европа процентът


    Линк

Назад