Назад

Огромен ръст на българския износ за Китай


  • Огромен ръст на българския износ за Китай

    Маргарита Йорданова

    След като през миналата година имаше спад при стокообмена между Китай и България, тази година за периода януари - август е отбелязан ръст от 35.9% . Това посочи днес на българо-китайска бизнес среща в София Ван Джифей, председателят на Китайския съвет за насърчаване на международната търговия. До месец август стокообменът между двете държави е 653 млн. долара.
    Износът на България към Китай до август е нараснал с 254%, което показва, че това е най-бързо развиващият се износ на страната ни, информира още Ван Джифей. През миналата година е сключен договор между двете държави за внос от страна на България за Китай в размер на 900 млн. долара.
    Според китайските представители у нас България е изключително перспективен пазар в Централна и Източна Европа и отваря вратите на Китай към Европа. Съвместните икономически проекти на двете страни са в самото начало и според Ван Джифей е нужна преди всичко информация, за да се развиват те. Трябва да се засили рекламата на качествени продукти в двете страни, смята председателя на Китайския съвет за насърчаване на международната търговия. Според него България има предимства в селското стопанство, туризма, инфраструктурата и Китай трябва да стимулира инвестициите в страната ни. Китай има голям потенциал за инвестиране в чужбина и политиката на страната е да стимулира именно фирмите да разширяват дейността си извън границите на родината, обясни още Джифей.
    Китайските компании проявяват интерес в широк обхват от области, като например електроника, машиностроене, селско стопанство и строителство, заяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. България може да предложи много добри условия за инвестиции, заради най-ниските данъци в Европа. Според министъра има тенденция това положение да се запази. От китайска страна изразиха надежда да се поддържат улеснени условия за издаване на визи, както и за закупуване на земя в България.
    Има широка възможност за износ на традиционни български продукти в Китай, каза министър Трайков. Според Джифей ако има повече реклама на кисело мляко, българско сирене, вино и розово масло, китайските потребители ще проявят голям интерес.
    Китай е лидер в световната икономика и притежава технологии, които могат да помогнат на българските фирми да са конкурентноспособни, е мнението на Цветан Симеонов, председателят на БТПП. България не е в състояние да осигури такива обеми каквито Китай може да поеме, смята Симеонов. Въпреки това БТПП е готова да подпомогне всеки интерес на китайска фирма.

    Линк

Назад