Назад

Транспортен експерт: Войната доведе до 30-40% ръст на товаропотока през България


  • Транспортен експерт: Войната доведе до 30-40% ръст на товаропотока през България


    Между 30 и 40% е ръстът на товаропотокът през България. Две са причините за това – пренасочване на товарните потоци от Изток през Турция и политиката, която води ЕС за по-малка зависимост от Китай и Русия за някои производства, т.е. скъсява се веригата за доставки.

    Това каза в студиото на Euronews Bulgaria проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на българските железопътни превозвачи.

    Всичко това води до по-голям оборот. Товарите в България идват основно от Турция. Тя е основният производител на храни за ЕС. Част от товарите от Изток, преминавайки през Турция, влизат в България. Имахме среща с председателя на Съюза за икономическо взаимодействие, те искат да се направи транспортен коридор Иран-Турция-България. Включително се включи и Пакистан.

     

    България представлява един транспортен хъб. Винаги когато има нещо лошо, паралелно с него върви и нещо добро. Войната е много лоша, но ползите за България като транспортен хъб и възможност за логистика са много големи. Ние трябва да използваме този момент.

    Товарът, който влиза от Турция с вагони и камиони, за съжаление изчаква с дни по всички гранични пунктове. Причините са увеличеният брой автомобили и лошата организация, липсата на стиковка между отделните структури на граничните пунктове.

    В железопътния транспорт имаме специална директива от ЕС и заедно с Българската търговско-промишлена палата и превозвачите, без БДЖ, защото сменяха поредния директор, започнахме работа по този проект. Изискването е да се направи такава стиковка между службите – гранични, фитосанитарни и железопътни организации, че процесът да отнема максимум половин час. Сега отнема по 3-4 дни, на Калотина имаме случаи по 5. Така превозното средство се превръща в склад, а същевременно нови и нови товари търсят превозни средства.

    Железниците ни ще станат нормални, когато започне да се строи инфраструктурата, малко по-добре отколкото се строи пътната инфраструктура.

    За високоскоростна железница трябва да се изгради изцяло нова железопътна инфраструктура. Колкото по-рано започне да се изгражда толкова по-добре, защото не ми се мисли, че европейската високоскоростна железница може да ни заобиколи.

    Вижте цялото интервю във видеото.

     


    Линк

Назад