Назад

Как българският бизнес може да се възползва от търговската война с Китай?


  • Как българският бизнес може да се възползва от търговската война с Китай?

    Контейнерите от Европа към Китай са на много ниска цена, посочи Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско-промишлена палата.

    Българските производители имат в момента уникален шанс на китайския пазар заради ниските транспортни такси. Това каза Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговско-промишлена палата пред Bloomberg TV Bulgaria.

    "Контейнерите от Европа към Китай са на много ниска цена и ние имаме почти изключителната опция да продаваме нашите стоки в Китай с почти безплатен транспорт. Китай има липса на контейнери и те са съгласни, ако може почти безплатно да ги натоварим. Това е уникален шанс", каза Динев.

    Недостигът на контейнери за различни стоки отчасти се дължи и на големия брой, които не могат да бъдат върнати от САЩ заради спрения износ.

    За тази година България има 30% ръст на годишна база на износа за Китай, но той се дължи почти изцяло на износа на суровини (цветни метали, зърно и дървесина в големи количества), а не на продукти с добавена стойност, коментира Динев. Няма протоколи за износа на много стоки, допълни той и призова за бърза реакция от страна на служебното правителство. Гостът подчерта, че България продължава да няма стратегия относно китайския пазар.

    Проблем за бизнеса са неприсъствените търговски изложения, каза Динев. Страната ни не присъства с национални щандове на най-големите изложения в Китай, докато това се прави например от Северна Македония и Молдова.

    Търговската война

    Идват смесени новини от Щатите, коментира Динев. Администрацията във Вашингтон поднови търговките преговори, а президентът Джо Байдън поиска проверка дали вирусът, който причини световната пандемия, не е тръгнал от лаборатория в Ухан.

    "Истината е, че инфлацията в САЩ е над 4% за април, което е доста високо. В същото време има някакво виждане, че Китай ще започне да купува повече продукти от Америка. В момента имаме тригодишен връх на юана спрямо долара. Индексите на транспорт от Китай в момента са в пъти повече от ноември месец миналата година – така един контейнер до Европа е от 7000 до 8000 евро, а до САЩ около 6000 долара. Това нещо оскъпява стоките, особено тези с ниска стойност", каза Динев.

    Отношенията с Китай са пострадали и от замразеното от Европейския парламент търговско споразумение, смята Динев, но изрази съмнение дали целите на споразумението не са били "проформа". "То нямаше да помогне за развитието на търговията, тъй като се отнасяше за инвестиции. Спирането на споразумението възпря европейските компании да правят инвестиции в Китай, но не и обратното", коментира той.

    Целият разговор може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria


    Линк

Назад