Назад

Съществуват възможности за увеличаване на българския износ на земеделски продукти за Япония


  • Съществуват възможности за увеличаване на българския износ на земеделски продукти за Япония



    Хироши Нарахира е новият извънреден и пълномощен посланик на Япония в София. Заместник-министър Георг Георгиев се е срещнал с дипломата в МВнР и е приел акредитивните му писма. Двамата събеседници са обсъдили отличните отношения между България и Япония. Те са отбелязали трите важни кръгли годишнини, които страните ни честваха през 2019 г. - от осъществяването на първите официални контакти, установяването на дипломатическите отношения и впоследствие тяхното възстановяване след известно прекъсване.

    Традиционно добрите отношения между България и Япония биха могли да се задълбочат, като най-лесният път към това е чрез сближаването на хората – с културни, образователни и туристически обмени.

    Япония е третата по големина икономика в Света (след САЩ и Китай). Тя е третият най-голям производител на автомобили, притежава най-голямата индустрия за стоки от сферата на електрониката и е на първите места в класациите за иновации.

    Япония е приоритетен търговско-икономически партньор на България. През 1972 е създаден неправителствен Българо-японски икономически комитет, преименуван през 2004 в Българо-японски икономически съвет. Секретар от българска страна е БТПП. От 2004 насам за почетен председател на Българо-японският икономически съвет се определя министърът на икономиката на България.

    През последните години динамично се развиват отношенията между ЕС и Япония. На 17 юли 2018 бяха подписани Споразумение за свобдна търговия и Споразумението за стратегическо партньорство между ЕС и Япония (в сила от 1 февруари 2019). Споразумението за свободна търговия предвижда елиминиране на тарифите и нетарифните прегради пред търговията и обхваща други свързани с търговията въпроси като услуги, държавни поръчки, регулаторни въпроси, конкуренция, устойчиво развитие.

    През последните години стокообменът между двете страни расте. През миналата година българският износ възлиза на 56.5 млн.щ.д., което е увеличение с 11.4% спрямо 2018-а. Вносът от Япония естествено е по-голям. През миналата година обаче е намалял с 2.5%, като възлиза на 154.2 млн. щ.долара, по данни от Министреството на икономиката.

    В експорта ни преобладават продукти като интегрални схеми и електронни микрокомплекти, кожи и други части от птици, покрити с пера или пух, електрически трансформатори, медицински, хирургически, зъболекарски  и  ветеринарни инструменти  и апарати и други.

    От Япония внасяме пътнически  автомобили, електрически двигатели и генератори, части и принадлежности  за превозните средства, жици, кабели (включително коаксиалните кабели) и други.

    Поради ниската степен на самозадоволяване на Япония със селскостопанска продукция и храни съществуват възможности за увеличаване на българския износ за Япония на този вид стоки. Една подходяща пазарна ниша за българските производители са екологично чистите и здравословни продукти.

    Японското селско стопанство е високо технологично и механизирано, но произвежда едва 40% от нужните на страната хранителни продукти. Годни за земеделие са 49 000 км² или около 14 % от територията на  страната. Аграрният сектор на Япония е субсидиран. За стратегически продукти – ориз, телешко месо, пшеница и други, държавата налага големи вносни мита.

    През годините има различни проекти у нас, подкрепени от японски финансови институции.

    Японската банка за международно сътрудничество е финансирала редица редица проекти в България, включително рехабилитация на ТЕЦ "Марица изток 2" ЕАД.

    На 5 февруари тази година президентът Румен Радев проведе среща с представители на водещи японски компании, с интерес към България и такива, вече развиващи дейност в страната ни (SEGA Games, Murata Manufacturing, Mitsubishi Corporation, DJK Europe, Japan Agri Products Europe/Zennoh, Itochu Corporation, Yazaki Bulgaria и др., както и генералния директор на офиса на JETRO във Виена.

    На 4 февруари тази година в Резиденцията на посланика на Япония в София се проведе Японски бизнес нетуъркинг прием, с участието на японски и български представители на бизнеса.

    У нас и няколко големи японски компании развиват свои проекти.


    Линк

Назад