Назад

Какво пречи на дигитализацията на жп транспорта?


  • Bloombergtv.bg: Форум по проблемите на цифровизацията в жп транспорта организира БТПП


    Форумът е оценил съществуващите варианти за финансиране на инфраструктурните железопътни обекти и откроил алтернативни форми

     

    "В България няма закон, регламентиращ обединението на мултинационални компании, държавата и малките и средни предприятия с производства в областта на железопътната инфраструктура". Това заяви проф. Никола Дурчев по време на организирания от Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) и Клъстер Зелен транспорт форум "Цифровизация на железопътния транспорт в България". Това съобщаваБТПП. 

    Събитието бе официално открито от главния секретар на Палатата Васил Тодоров. В дискусията взеха участие Людмил Иванов, председател на RASTIA, проф. Симеон Ананиев от ВТУ и проф. Никола Дурчев, управител на Балкантел, основател на асоциация RASTIA, доц. Венцислав Трифонов от Технически университет - София, Галина Василева, директор на дирекция Координация на програми и проекти в МТИТС и контролен орган по Механизма за свързване на Европа, както и Валери Димитров от C.R.E.A.M. Europe.

    Участниците насочиха вниманието си към приближаване на качеството на железопътния транспорта до европейските стандарти, което ще се постигне посредством внедряване на нови системи и съвременни концепции за превоз на товари. По време на дискусията те анализираха състоянието и перспективите пред модернизацията в железопътния транспорт, както и дадоха насоки за развитието му.

    Направи се оценка на съществуващите варианти за финансиране на железопътни инфраструктурни обекти, както и се предложиха нови алтернативни форми – ПЧП.

    За пръв път от години се поставиха на високо научно и практическо равнище проблеми в този вид транспорт, посочват от палатата.

     


    Линк

  • News.bg: Експерти искат цифровизация за безопасност и качество в ЖП транспорта


    Няма закон, регламентиращ обединението на мултинационални компании, държавата и малките и средни предприятия с производства в областта на железопътната инфраструктура, обясни проф. Никола Дурчев по време на форум в БТПП организиран от Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия - RASTIA и Клъстер Зелен транспорт форум "Цифровизация на железопътния транспорт в България".

    Участниците предлагат нови алтернативни форми Публично частно партньорство - ПЧП и акцентират в приближаване на качеството на железопътния транспорта до европейските стандарти с внедряване на нови системи и съвременни концепции за превоз на товари. 

    "Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява безопасността, пропускателната способност и качеството на обслужване, както и намалява цената при експлоатация на железопътната инфраструктура", обясни пред news.bg д-р Людмил Иванов, председател RASTIA.

    Според него, цифровизацията на железопътния транспорт се изразява с нови системи, които отменят аналоговите, като те позволяват по-безопасно движение на влаковете, а за пътниците това се изразява до получаване на обобщена информация на мобилните си телефони посредством приложения.

    Людмил Иванов коментира, че за да имаме добре опериращ коридор, са нужни и усилията на съседните държави, както и единна мрежа и европейска свързаност. "От края на 2019 г. влиза с пълната си сила 4-ият железопътен пакет за мобилност, където либерализацията на железопътния транспорт пристъпва към по-висока ниво. Става дума за нови местни и чуждестранни ЖП оператори, които да функционират безпроблемно на територията на страната", обясни той.

    По думите му, само след две до три години БДЖ Пътнически превози ще се сблъска с реални конкуренти, които ще оперират по най - апетитните направления като крайградските зони на София в радиус до 50-60 км, София - Варна, София - Бургас и Пловдив - Свиленград.

    Новите оператори ще дойдат с нов или сравнително нов подвижен състав, което е предпоставка за значително подобряване на предлаганата жп услуга у нас. Цените на билетите за влак се очаква да са в границите на предлаганите от автобусните превозвачи, но качеството на услугата ще е много - по високо, коментира Людмил Иванов.


    Линк

  • Logistika.bg: Какво пречи на дигитализацията на жп транспорта?


    Експерти отчитат ниско ниво на оперативна съвместимост

    Какво пречи на дигитализацията на жп транспорта?
    Васил Тодоров, главен секретар на Българска търговско-промишлена палата, Людмил Иванов, председател на RASTIA, проф. Симеон Ананиев, ВТУ и проф. Никола Дурчев, управител на Балкантел, основател на асоциация RASTIA (от ляво на дясно)

    В България няма закон, регламентиращ обединението на мултинационални компании, държавата и малките и средни предприятия с производства в областта на железопътната инфраструктура.

     

    Това заяви проф. Никола Дурчев по време на организирания от Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) и Клъстер Зелен транспортфорум "Цифровизация на железопътния транспорт в България".

    "Ние сме единствената страна в Европа, в която няма смесени предприятия", каза още проф. Дурчев. По думите му в България производството в областта на високите технологии е слабо развито, защото страната ни няма стратегия в тази насока.

    В дискусията участва и професор Тодор Размов, преподавател от ВТУ Т. Каблешков. Той подчерта, че за осъществяването на  цифровизация на железопътния транспорт у нас трябва да се разработи Единна система за управление на железопътната мрежа (ЕСУЖМ). Обменът на информация ще бъде реализиран с телематични приложения. За изграждането на тези приложения са създадени и утвърдени Технически спецификации за оперативна съвместимост (ТСОС) за товарни и пътнически превози. В настоящия момент обаче нивото на прилагане на ТСОС “Телематични приложения за превоз на товари” е ниско, твърди Размов. Няма информационни системи, които да покриват заложените в ТСОС изисквания за функционалност, обхватът е фрагментарен, не са разработени интерфейси с транс-европейската система. Като цяло нивото на оперативна съвместимост при цифровизацията на железопътния транспорт е ниско, посочи още преподавателят.

    Във форума участие взеха още доц. Венцислав Трифонов от Технически университет - Софияпроф. Симеон Ананиев от ВТУ Т. КаблешковГалина Василева, директор на дирекция Координация на програми и проекти в МТИТС и контролен орган по Механизма за свързване на Европа, както и Валери Димитров от C.R.E.A.M. Europe.

    Подробности очаквайте в бр. 10 на списание Логистика.

     

     


    Линк

Назад