Назад

Работодателите против Българската автомобилна камара


  • 24chasa.bg: Автобуси спират днес за 90 мин, не искат камара да им дава лицензите


    Браншът разделен за проекта за нов закон

    Днес автобусният бранш излиза на протест заради проектозакон за създаване на Българска автомобилна камара, която да замени ДАИ в издаването на лицензи и контрола. Това заявиха браншови организации по време на среща с транспортната комисия в сряда. Проектът е внесен от ГЕРБ, “Обединени патриоти” и “Воля”.

    2000 автобуса ще преустановят работа днес за час и половина - от 14 до 15,30 ч. Това заяви председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова.

     

    Притесненията на превозвачите са, че се въвежда задължение да членуват в камарата. За оттегляне на законопроекта се обявиха от Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата.

    В защита на законопроекта се обявиха от Съюза на международните превозвачи (СМП). Изпълнителният директор Йордан Арабаджиев и председателя на управителния съвет Ангел Траков заявиха, че ще излязат на контрапротест, ако той бъде оттеглен.

    Доводите в подкрепа на законопроекта бяха, че трябва да има обединение на бранша.

    “Да отпадне законът, но да се въведе минимален брой членове за съставяне на организация”, поиска превозвачът Петко Ангелов.

    Дебатите по проектозакона започнаха в парламента още преди заседанието на комисията.

    В сряда срещи с превозвачите направиха от БСП и “Обединени патриоти”. Лидерката на социалистите Корнелия Нинова заяви, че Българската автомобилна камара още не е създадена, но едно лице, близко до ГЕРБ - Миролюб Столарски, вече е регистрирал името в Търговския регистър.

    “Говорих със Столарски, той потвърди, че е запазил името, но още същия ден го е прехвърлил на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България”, посочи Станислав Иванов от ГЕРБ, който е сред вносителите на законопроекта. Той допълни, че още не е ясен размерът на членския внос, тъй като Нинова посочи, че той ще бъде 1000 лв. на година.

    “Това, че Столарски е запазил името, може да не е проблем, но показва, че има нещо гнило”, заяви Атанас Стоянов от “Обединени патриоти”, който също е сред вносителите. Той допълни, че са съгласни с немалка част от доводите на превозвачите.


    Линк

  • Dnevnik.bg: Автобусните превози спират за час и половина заради протест


    Автобусните превозвачи днес ще спрат работа за час и половина в знак на протест срещу предлаган от правителството законопроект. Това обявиха представители на техните организации преди две дни. Те планират и масови шествия от 25 юни в цялата страна, ако проектът не бъде оттеглен.

    Над 2 хил. автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14 до 15.30 часа, за да изразят недоволството си срещу създаването на Българска автомобилна камара.

    Според превозвачите проектозаконът е лобистки и създава условия за корупция. Той няма да реши, а ще задълбочи проблемите, смятат те. Затова си изпратили писмо до Министерството на транспорта и до Народното събрание проектът да бъде изтеглен. Писмото е подписано от 10 браншови организации в автобусния транспорт.

    Проектът е внесен от депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля". В него се предвижда да бъде сформирана една браншова камара в автомобилния транспорт, на която да се възложат и настоящи държавни функции - контрол на дейността, лицензиране и др.

    Освен това се предвижда членството в камарата да е задължително, което също е оспорвано от браншовите организации. Те смятат, че текстовете ще доведат до нерегламентирани споразумения между отделни фирми. А освен това ще се създадат условия за натиск върху някои от тях.

    В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, които покриват почти 100% от пътническите превози в страната, се разбра на пресконференция през седмицата.

    Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.


    Линк

  • Economynews.bg: Превозвачи излизат на протест


    Национално сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта, Национален съюз на превозвачите, Корпорация на автомобилните превозвачи в България и браншови организации в пътническия транспорт, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП категорично се обединяват против Законопроекта за Българската автомобилна камара.

    В случай, че законопроектът не бъде оттеглен, браншът на автобусните превозвачи обявява, че на 14 юни 2018 г. ще предприеме предупредителни стачни действия, които ще се изразяват в преустановяване превоза на пътници в цялата страна за от 14.00 до 15.30 часа. На 25 юни 2018 г. ще се премине към ефективни стачни действия до разрешаването на казуса.

    На 18.05.2018 г. в Народното събрание е внесен за разглеждане Законопроект за Българската автомобилна камара. Ето какво посочват превозвачите:

    От мотивите, изложени към законопроекта, не става ясно какво е правното основание, въз основа на което вносителите на законопроекта са предприели съответните действия и са взели решение, че национален компетентен орган по прилагането на Регламент /ЕО/ 1071/2009 г. на Европейския парламент и на Съвета следва да бъде Българската автомобилна камара. Към настоящия момент национален компетентен орган по смисъла на този Регламент е ИА "Автомобилна администрация", респективно Министерство на транспорта.

    Незаконосъобразно е функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Още повече, че по смисъла на чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи. Такава е и практиката в държавите – членки на ЕС, видно от приложена към настоящото становище справка.

    В мотивите си, вносителите на законопроекта, изтъкват доводи за неефективност в действията на Министерство на транспорта, информационните технолигии и съобщенията,  при осъществяване на възложените на ИА "Автомобилна администрация" дейности. Те предлагат закон, с който да се узакони явен конфликт на интереси, чрез създаването на Автомобилна камара, която ще бъде сдружение от преки бизнес конкуренти, осъществяващи дейност в бранша. По този начин се предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес  при осъществяването им, в грубо нарушение на Закона за предотвратявене и установявяване на конфликт на интереси. Очаква се браншът сам да решава кой да бъде лицензиран и кой не, както и да осъществява контрол, защото очевидно според законодателя в ИА „Автомобилна администрация” са на лице „съмнителни практики“. В същото време така предложения законопроект по никакъв начин не гарантира ясни условия за независимост и безпристрастност при правилата за допускане на нови участници на пазара, както и за защита на интересите на тези, които вече упражняват професията „автомобилен превозвач", особено с оглед факта, че същият допуска възможността конкурент в бизнеса да бъде компетентния орган по прилагането на този закон. Държавата абдикира окончателно от грижата за развитието, защитата и контрола върху автотранспортния сектор. „Ние искаме да подадем сигнал до министър-председателя, председателя на Народнотото събрание и до Министерство на транспорта. Даваме и доказателство за това. Името „Българска автомобилна камара“ е запазено още през февруари в Търговския регистър. Искаме г-н Станислав Иванов, депутат от ГЕРБ, да изтегли незабавно законопроекта. В противен случай, на 14 юни, от 14.00 до 15.30 часа, ще преустановим работа в цялата страна.“, заяви Галя Топалова, председател на НСАПБ.

    Категорична е позицията и срещу създаването на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и превозвачите, извършващи обществен превоз на товари.

    Необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и Европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г.,относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози. Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете.

    В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на 2/3 от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт.

    Исканията на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.


    Линк

  • Dotbg.bg: Автобуси спират днес за 90 мин, не искат камара да им дава лицензите


    Транспортната комисия се срещна с представители на превозвачите, за да обсъдят проект за създаване на Българска автомобилна камара.

     

    Браншът разделен за проекта за нов закон

    Днес автобусният бранш излиза на протест заради проектозакон за създаване на Българска автомобилна камара, която да замени ДАИ в издаването на лицензи и контрола. Това заявиха браншови организации по време на среща с транспортната комисия в сряда. Проектът е внесен от ГЕРБ, “Обединени патриоти” и “Воля”.

    2000 автобуса ще преустановят работа днес за час и половина - от 14 до 15,30 ч. Това заяви председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова.

    Притесненията на превозвачите са, че се въвежда задължение да членуват в камарата. За оттегляне на законопроекта се обявиха от Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата.

    В защита на законопроекта се обявиха от Съюза на международните превозвачи (СМП). Изпълнителният директор Йордан Арабаджиев и председателя на управителния съвет Ангел Траков заявиха, че ще излязат на контрапротест, ако той бъде оттеглен.

    Доводите в подкрепа на законопроекта бяха, че трябва да има обединение на бранша.

    “Да отпадне законът, но да се въведе минимален брой членове за съставяне на организация”, поиска превозвачът Петко Ангелов.

    Дебатите по проектозакона започнаха в парламента още преди заседанието на комисията.

    В сряда срещи с превозвачите направиха от БСП и “Обединени патриоти”. Лидерката на социалистите Корнелия Нинова заяви, че Българската автомобилна камара още не е създадена, но едно лице, близко до ГЕРБ - Миролюб Столарски, вече е регистрирал името в Търговския регистър.

    “Говорих със Столарски, той потвърди, че е запазил името, но още същия ден го е прехвърлил на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България”, посочи Станислав Иванов от ГЕРБ, който е сред вносителите на законопроекта. Той допълни, че още не е ясен размерът на членския внос, тъй като Нинова посочи, че той ще бъде 1000 лв. на година.

    “Това, че Столарски е запазил името, може да не е проблем, но показва, че има нещо гнило”, заяви Атанас Стоянов от “Обединени патриоти”, който също е сред вносителите. Той допълни, че са съгласни с немалка част от доводите на превозвачите.

     


    Линк

  • Baricada.org: Автобусните превозвачи на протест срещу… дерегулацията в сектора


    Браншовите и работодателските организации, които принципно са за ненамеса на държавата в бизнеса, сега протестират срещу прехвърляне на задължения на държавните регулаторни органи към независима автомобилна камара

    Този четвъртък (14 юни) се очаква да има предупредителен протест, при който ще спрат част от автобусните превози в страната. Протестът е свикан от браншовите организации в сектора, които смятат, че над 2000 автобуса ще спрат между 14 и 15:30 часа. Той може да прерасне в безсрочна стачка след 25 юни, ако ГЕРБ, ОП и „Воля“ не изтеглят внесения през май проект за Закон за Българската автомобилна камара.

    Действията на автобусните превозвачи срещу законопроекта са подкрепени от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и още няколко браншови организации, както и от работодателските организации АИКБ, БСК и БТПП.

    Интересното е, че законопроектът, внесен от депутата Станислав Иванов и други представители на управляващата коалиция и „Воля”, предвижда частично оттегляне на държавата в лицето на транспортния министър и изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” от регулаторния процес в сектора. Целта е да се премине към саморегулация на сектора чрез неправителствена организация, наречена Българска автомобилна камара, в която да членуват всички превозвачи.

    Тя ще се занимава с лицензирането на транспортните предприятия, ще контролира спазването на правилата чрез проверки и ще поддържа изисквания от съответната европейска директива Национален електронен регистър на превозвачите.

    Браншовите и работодателските организации, които принципно са за саморегулация на бизнеса и намаляване на административната намеса от страна на държавата, в случая са категорично против създаването на такава камара, която да отнема от правомощията на транспортното министерство и държавната автомобилна агенция.

    Според заместник-председателя на Българската стопанската камара (БСК) Димитър Бранков създаването на такива неправителствени сдружения, „на които са прехвърлени частично регулаторно-държавни функции”, води до изтласкване на малките и средни предприятия. Притесненията изглеждат основателни, защото в общото събрание на въпросната камара участват делегати на базата на броя издадени лицензи и по-големите компании ще са по-силно представени. Неизказаната предпоставка тук е, че само държавата може да осигури безпристрастна регулация.

    През повечето време обаче работодателските организации твърдят точно обратното и не е изненадващо, когато депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов използва срещу тях аргументи, каквито обикновено чуваме от самите представители на бизнеса: „Кой по-добре знае каква е професионална компетентност и финансова стабилност на един превозвач, ако не те самите.”

    „Към настоящия момент са концентрирани огромни правомощия в лицето на един огран – Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”” – пише в мотивите към законопроекта, което “води до неефективност и е фактор за създаване на съмнителни практики”. Като фактор за увеличаване на прозрачността в сектора се посочва „по-тясното ангажиране на транспортните предприятия” в управлението на собствения им сектор. Очаква се това да създаде „прозрачна бизнес среда” и да „противодейства на съществуващи нерегламентирани практики”, т.е. корупция.

    Създаването на камарата ще намали и финансовата тежест върху бюджета за регулирането на сектора, прехвърляйки я частично върху самите предприятия. Това също не се харесва на браншовите и работодателските организации, които иначе са също против плащането на по-високи данъци. Сега въпросната камара ще осигурява работата си със собствени средства, които ще се набавят чрез членски внос и такси, определени от общото ѝ събрание.

    Засега вносителите от управляващата коалиция и „Воля” не са склонни да оттеглят законопроекта, за който твърдят, че е съобразен с исканията на представителите на бранша. 

     


    Линк

  • 24 часа, 14.06.2018, стр.10: Автобуси спират днес за 90 мин, не искат камара да им дава лицензите


    Браншът разделен за проекта за нов закон

    Днес автобусният бранш излиза на протест заради проектозакон за създаване на Българска автомобилна камара, която да замени ДАЙ в издаването на лицензи и контрола. Това заявиха браншови организации по време на среща с транспортната комисия в сряда. Проектът е внесен от ГЕРБ, „Обединени патриоти" и „Воля".

    2000 автобуса ще преустановят работа днес за час и половина - от 14 до 15,30 ч. Това заяви председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова.
    Притесненията на превозвачите са, че се въвежда задължение да членуват в камарата. За оттегляне на законопроекта се обявиха от Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата.
    В защита на законопроекта се обявиха от Съюза на международните превозвачи (СМП). Изпълнителният директор Йордан Арабаджиев и председателя на управителния съвет Ангел Траков заявиха, че ще излязат на контрапротест, ако той бъде оттеглен.
    Доводите в подкрепа на законопроекта бяха, че трябва да има обединение на бранша.
    „Да отпадне законът, но да се въведе минимален брой членове за съставяне на организация", поиска превозвачът Петко Ангелов.
    Дебатите по проектозакона започнаха в парламента още преди заседанието на комисията.
    В сряда срещи с превозвачите направиха от БСП и „Обединени патриоти". Лидерката на социалистите Корнелия Нинова заяви, че Българската автомобилна камара още не е създадена, но едно лице, близко до ГЕРБ - Миролюб Столарски, вече е регистрирал името в Търговския регистър.
    „Говорих със Столарски, той потвърди, че е запазил името, но още същия ден го е прехвърлил на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България", посочи Станислав Иванов от ГЕРБ, който е сред вносителите на законопроекта. Той допълни, че още не е ясен размерът на членския внос, тъй като Нинова посочи, че той ще бъде 1000 лв. на година.
    „Това, че Столарски е запазил името, може да не е проблем, но показва, че има нещо гнило", заяви Атанас Стоянов от „Обединени патриоти", който също е сред вносителите. Той допълни, че са съгласни с немалка част от доводите на превозвачите.
    --Транспортната комисия се срещна с представители на превозвачите, за да обсъдят проект за създаване на Българска автомобилна камара.


    Линк

  • Autoclub.bg: Предупредителна стачка на автобусните превозвачи в четвъртък, ефективна от 25 юниДнес в БТА шефовете на автобусните фирми в България обявиха предупредителни стачни действия на 14 юни. От 14:15 ч. този четвъртък за час и половина около 2000 ав


    Днес в БТА шефовете на автобусните фирми в България обявиха предупредителни стачни действия на 14 юни. От 14:15 ч. този четвъртък за час и половина около 2000 автобуса (без тези на общинския транспорт) няма да изпълняват курсове от разписанието си. Причина за протеста е законопроекта за Българската автомобилна камара, внесен на 18 май в Народното събрание. 


    Национално сдружение на автобусните превозвачи, Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта, Национален съюз на превозвачите, Корпорация на автомобилните превозвачи и браншови организации в пътническия транспорт, подкрепени от АИКБ, БСК и БТПП категорично се обявиха против подготвяните законодателни промени. На срещата с медиите в БТА обединеният за първи път от доста време автобусен бранш в лицето на: Галя Топалова и Ивайло Константинов – НСАПБ, Магдалена Милтенова и Петър Захариев – БССИТ, Кузман Вълев - КАПБ, и представители на АИКБ, БСК и БТПП, изложи аргументите си против Законопроекта за Българската автомобилна камара.

    Според автобусните превозвачи като цяло, с изключение на Миролюб Столарски ("Карат-С"), който през февруари регистрира за половин година в Агенцията по вписванията наименованието "Българска автомобилна камара", е незаконосъобразно функции и дейности на ИА "Автомобилна администрация" да бъдат изземвани и поверявани на Автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници.

    Вносителите на законопроекта, в лицето на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов, предлагат правила, с които да се узакони явен конфликт на интереси, чрез създаването на Автомобилна камара, която ще бъде сдружение от преки бизнес конкуренти, осъществяващи дейност в бранша. Очаква се браншът сам да решава кой да бъде лицензиран и кой не, както и да осъществява контрол, защото очевидно законодателя в ИА "Автомобилна администрация" са на лице "съмнителни практики".

    На срещата с медиите днес категорично беше изявена позиция срещу създаване на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и превозвачит, извършващи обществен превоз на товари. Исканията на близо сто процента от обединения автобусен бранш за спиране на законопроекта и оставка на Станислав Иванов са изпратени до висшите етажи на властта. Ако те не бъдат удовлетворени, от 25 юни ще се премине към ефективни стачни действия до разрешаването на казуса.

     

    Линк

  • Economic.bg: Автобусни превозвачи ще протестират срещу "лобистки" законопроект


    Над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14.00 до 15.30 часа на 14 юни

    Над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14.00 до 15.30 часа на 14 юни, за да изразят недоволството си срещу създаването на Българска автомобилна камара (БАК).

    В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП). Това съобщиха на пресконференция днес ръководителите на организациите.

    От сектора настояват Проектозаконът за БАК да бъде оттеглен от вносителите, в противен случай на 25 юни т.г. ще стартират безсрочни протестни действия на превозвачите.

    Според бранша е незаконосъобразно функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Българска автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Те цитират чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, според който функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи, каквато е и практиката в държавите членки на ЕС.

    Според Петър Захариев (БССИТ) законопроектът генерира нови проблеми, които досега не са съществували в сектора. Той смята, че БАК ще е една огромна и неефективна структура, която ще постави целия бранш в зависимост от отделни хора, ще създаде нови финансови тежести за бизнеса и ще оскъпи транспортните услуги. „Проблемите, които тресат автобусния бранш, са дългогодишни и до този момент няма предложения за ефективни решения. С настоящия законопроект проблемите не само че не се решават, но и се задълбочават“, обясни експертът.

    „Законопроектът е с измислени мотиви. Нарушено е основното законодателство на страната. Предвиденото задължително членство в БАК ще наруши конкуренцията в сектора. Няма да отстъпим и ще протестираме, докато законопроектът не бъде оттеглен“, категоричен бе и председателят на КАПБ Кузман Вълев.

    Галя Топалова (НСАПБ) съобщи, че на 17 февруари 2018 г. Миролюб Столарски, собственик на превозваческата фирма "Карат С" е запазил в Търговския регистър името „Българска автомобилна камара“ и е вписал себе си като представляващ организацията. Тя добави, че „за това скандално обстоятелство ще бъдат сезирани министър-председателят, председателят на Народното събрание и Министърът на транспорта“.

    Магдалена Милтенова от БССИТ настоява за оставката на вносителя на законопроекта Станислав Иванов от ГЕРБ. „Станислав Иванов трябва да даде обяснение защо внася законопроект за една частна структура, чието име е запазено няколко месеца преди внасянето на законопроекта. Това е скандално! Иванов трябва да подаде оставка, защото е видно, че говорим за лобизъм и съмнителни практики. Ако министър Московски подкрепя този законопроект и, на фона на твърденията за неработеща автомобилна администрация, значи неговото място не е в министерството“, каза Милтенова. Според нея мотивите на вносителите са изключително неверни, защото там се твърди, че няма компетентен орган, който да издава лицензите и да извършва контрол и също, че няма регистър на превозвачите, заради което България би търпяла санкции от ЕС. „Имаме отговор от министър Московски на парламентарно питане, на което той отговаря, че ИА „Автомобилна администрация“, като компетентен орган, стриктно следи за спазването на правилата. „Автомобилна администрация“ води регистър. Националното ни законодателство е изцяло хармонизирано с европейския регламент. Питаме къде е истината – има ли регистър, или няма? Приемаме за истина твърдението на министър Московски“, каза тя.

    Участниците в пресконференцията се появиха и срещу създаването на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и на товари. Според тях за двете неща са необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози.

    „Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете. В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на 2/3 от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт“, пише още в съобщението на организациите.

    Председателят на УС на АИКБ Васил Велев (АИКБ) също критикува законопроекта, наричайки го фундаментално сбъркан. „Той е обвит с една фалшива обвивка и едни мотиви, които не отговарят на истинските цели и на съдържанието на законопроекта. Той не може да се поправи, а трябва да бъде оттеглен. Той не е ненужен, той е вреден. Става дума за поръчково законодателство. Това е закон за приватизация на корупцията в автотранспорта, закон за убийство на конкуренцията. С него се реализира формулата „една държава – една организация – един фюрер“. Законът очевидно води до резултати като разрушаване на конкуренцията, влошаване на качеството на услугата, повишаване на цените, увеличаване на корупцията“, смята Велев.

    От своя страна, Димитър Бранков (БСК) подчерта, че това не е първият подобен случай и че опити за такова грубо нарушение на принципите на доброволност на сдружаването е налице и в други икономически сектори (строителство, селско стопанство горска промишленост, туризъм и др.). Бранков отбеляза, че има достатъчно лостове за въздействие в посока оттегляне на законопроекта, вкл. по линия на европейските и международни организации и институции.

    Исканията и аргументите срещу законопроекта на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП, са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на Комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.

    Предстои утре да се проведе среща на протестиращите организации с председателя на Комисията по транспорт Халил Летифов.

    На съвсем различна позиция от бранша и трите работодателски организации се обявиха преди време от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). От конфедерацията изразяват своята подкрепа за приемането на предложения законопроект, с който се създава Българска автомобилна камара.

    „Законът за БАК ще допринесе за единност в приоритетите на бранша, както и за представителност и защита на всеки превозвач независимо от мащабите на превозваческата му дейност“, пише в изявлението на КРИБ. По техни данни сега при 17 000 транспортни компании едва по-малко от 700 (около 4%) членуват в браншови организации. Останалите 96% не са представени в организация и съответно не могат да получават браншова защита, квалифицирана юридическа и друга специализирана помощ при осъществяването на дейността си в Европейския съюз.

     


    Линк

  • Novini.dir.bg: Автотранспортният сектор протестира срещу проектозакон за Българска автомобилна камара


    Предупредителни протестни действия в цялата страна срещу проектозакона за Българска автомобилна камара (БАК) организират на 14 юни 2018 г., от 14.00 до 15.30 часа, браншовите организации в сектора.
    Предупредителни протестни действия в цялата страна срещу проектозакона за Българска автомобилна камара (БАК) организират на 14 юни 2018 г., от 14.00 до 15.30 часа, браншовите организации в сектора. 
    Очаква се над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози да преустановят работа за час и половина. Ако Проектозаконът за БАК не бъде оттеглен от вносителите, на 25 юни т.г. ще стартират безсрочни протестни действия на превозвачите.
    Това съобщиха на пресконференция днес (12 юни 2018 г.) ръководителите на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ),Националния съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Подкрепа за действията на браншовите организации заявиха и трите национално представителниорганизации на работодателите – Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
    Незаконосъобразно е функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Българска автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Още повече, че по смисъла на чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи. Такава е и практиката в държавите – членки на ЕС.
    Според Васил Велев (АИКБ), „това е фундаментално сбъркан законопроект. Той е обвит с една фалшива обвивка и едни мотиви, които не отговарят на истинските цели и на съдържанието на законопроекта. Той не може да се поправи, а трябва да бъде оттеглен. Той не е ненужен, той е вреден. Става дума за поръчково законодателство. Това е закон за приватизация на корупцията в автотранспорта, закон за убийство на конкуренцията. С него се реализира формулата „една държава – една организация – един фюрер“. Законът очевидно води до резултати като разрушаване на конкуренцията, влошаване на качеството на услугата, повишаване на цените, увеличаване на корупцията“, твърди Велев
    От своя страна, Димитър Бранков (БСК) подчерта, че това не е първият подобен случай и че опити за такова грубо нарушение на принципите на доброволност на сдружаването е налице и в други икономически сектори (строителство, селско стопанство горска промишленост, туризъм и др.). 
    Исканията и аргументите срещу законопроекта на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП, са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на Комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.
    Предстои на 13 юни, от 11.00 часа, да се проведе среща на протестиращите организации с председателя на Комисията по транспорт Халил Летифов./БГНЕС

    Линк

  • Publics.bg: Без автобусни превози в цялата страна на 14 юни от 14 до 15,30 часа


    Превозвачи ще протестират предупредително в четвъртък, ако законопроектът за Българска автомобилна камара не бъде оттеглен
     

    Национално сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта, Национален съюз на превозвачите, Корпорация на автомобилните превозвачи в България и браншови организации в пътническия транспорт, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП се обединиха против Законопроекта за Българската автомобилна камара. В случай, че той не бъде оттеглен, браншът на автобусните превозвачи обяви, че на 14 юни 2018 г. ще предприеме предупредителни стачни действия, които ще се изразяват в преустановяване превоза на пътници в цялата страна за от 14.00 до 15.30 часа. На 25 юни 2018 г. ще се премине към ефективни стачни действия до разрешаването на казуса.

    „Това е закон, който не отговаря на нуждите на бранша. Подготвен е от хора, които нямат компетенции в пътническите превози. Закон, чрез който всъщност ще се приватизира държавната корупция“, коментира днес в БТА Магдалена Милтенова, БССИТ и допълни, че законопроектът противоречи на Конституцията, на Закона за автомобилните превози и на редица други нормативни актове.

    На 18.05.2018 г. в Народното събрание е внесен за разглеждане Законопроект за Българската автомобилна камара. От мотивите, изложени към законопроекта, не става ясно какво е правното основание, въз основа на което вносителите на законопроекта са предприели съответните действия и са взели решение, че национален компетентен орган по прилагането на Регламент /ЕО/ 1071/2009 г. на Европейския парламент и на Съвета следва да бъде Българската автомобилна камара. Към настоящия момент национален компетентен орган по смисъла на този Регламент е ИА "Автомобилна администрация", респективно Министерство на транспорта, смятат от браншовите организации.

    Според тях е незаконосъобразно функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Още повече, че по смисъла на чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи. Такава е и практиката в държавите – членки на ЕС, видно от приложена към настоящото становище справка.

    Категорична е позицията и срещу създаването на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и превозвачите, извършващи обществен превоз на товари.

    Необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и Европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г.,относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози. Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете.

    В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на 2/3 от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт, посочиха още от браншовите организации. Исканията на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.

     


    Линк

  • News.bg: Превозвачи плашат с блокада заради уродлив законопроект


    "Онова, което е на път да се роди чрез законопроекта за Българската автомобилна камара е фактически нещо с много недъзи и твърде уродлив вид". Това е мнението на Петър Захариев от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта.

    На пресконференция в БТА бранша на превозвачите се обяви срещу законопроека за Българската автомобилна камара и поискаха той да бъде оттеглен. От бранша са подкрепени Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата. Ако законопроектът не бъде оттеглен те заплашват с протести.

    Първите протестни действия са насочени за 14 юни 2018 г., от 14:00 ч., когато се очаква да се преустановят превозите на пътници в цялата страна за около час и половина. Ако законопроектът не бъде оттеглен, протестни действия са насочени и за 25 юни 2018 г. от 11:00 ч., когато се очаква над 200-250 автобуса да дефилират в центъра на София, с които да предявят своите искания.

    Очаква се по време на първия протест да бъдат спрени около 2 000 автобуса от движение, а тези, които все пак са започнали курса, могат да го довършат.

    Ако законопроектът не бъде изтеглен превозвачите настояват за оставката на депутата от ГЕРБ Станислав Иванов. В случай, че той бъде подкрепен и от министъра на транспорта Ивайло Московски, браншовите организации настояват и за неговата оставка.

    Според превозвачите този законопроект предизвика много голямо напрежение в автобусния бранш. От организациите заявиха, че законопроектът е скандален, порочен и лобистки. Освен това той не отговаря на нуждите на бранша и това е закон, чрез който се приватизира държавната корупция. Той не гарантира защита на интересите, независимост и безпристрастност на превозвачите. В този законопроект се очаква бизнесът да подпомага държавата, а не обратното.

    Петър Захариев коментира, че проблемите са дългогодишни и до този момент все още няма предложение и ефективни предложения.

    Според него, този проект няма да реши проблемите в страната и в сивата икономика, незаконните превозвачи и корупцията. Освен това оперативната работа по никакъв начин няма да бъде повлияна и подобрена, а финансови тежести, които би предизвикал този законопроект, са драстични за всички превозвачи.

    Според Кузман Вълев, председател на Корпорацията на автомобилните превозвачи в България, предложеният законопроект влиза и в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.

    Той също се закани, че от организациите няма да отстъпят своите искания, докато законите в държавата не започнат да се спазват.

    Браншовите организации на превозвачите настояват този въпрос да бъде поставен на международно и европейско ниво.

    Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов.

    В мотивите си, вносителите на законопроекта, изтъкват доводи за неефективност в действията на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, при осъществяване на възложените на ИА "Автомобилна администрация" дейности. Те предлагат закон, с който да се узакони явен конфликт на интереси чрез създаването на Автомобилна камара, според превозвачите. По този начин се предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес, който е в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.

    В същото време така предложеният законопроект по никакъв начин не гарантира ясни условия за независимост и безпристрастност при правилата за допускане на нови участници на пазара, както и за защита на интересите на тези, които вече упражняват професията "автомобилен превозвач".

    Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:

    • Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
    • "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
    • Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
    • Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
    • Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
    • Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
    • На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
    • Узаконява се явен конфликт на интереси.
    • Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.

    Освен това от организациите смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция и картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.

    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.


    Линк

  • Kamioni.bg: Автобусните фирми заплашиха със спиране на превозите


    Компаниите за пътнически транспрот искат отделна браншова камара

    Автобусните фирми заплашиха със спиране на превозите

    Автобусните превозвачи спират превозите в цялата страна за 1 час и 30 минути на 14 юни, ако не бъде оттеглен Законопроект за Българска автомобилна камара. Това бе обявено на специална пресконференция. На 25 юни превозвачите ще преминат към ефективни стачни действия до, ако казусът не бъде решен.

    Национално сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта, Национален съюз на превозвачите, Корпорация на автомобилните превозвачи в България и браншови организации в пътническия транспорт, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП категорично се обявиха против законопроекта в сегашния му вид.

    В случай, че законопроектът не бъде оттеглен, браншът на автобусните превозвачи обяви, че на 14 юни 2018 г. ще предприеме предупредителни стачни действия, които ще се изразяват в преустановяване превоза на пътници в цялата страна за от 14 до 15.30 ч. На 25 юни ще се премине към ефективни стачни действия до разрешаването на казуса.

    „Това е закон, който не отговаря на нуждите на бранша. Подготвен е от хора, които нямат компетенции в пътническите превози. Закон, чрез който всъщност ще се приватизира държавната корупция.“, коментира Магдалена Милтенова, БССИТ пред медии и допълни, че законопроектът противоречи на Конституцията, на Закона за автомобилните превози и на редица други нормативни актове.

    На 18 май в Народното събрание законопроектът е внесен за разглеждане в Народното събрание. Според автобусните превозвачи от мотивите към него не ставало ясно какво е правното основание, въз основа на което вносителите на законопроекта са предприели съответните действия и са взели решение, че национален компетентен орган по прилагането на Регламент /ЕО/ 1071/2009 г. на Европейския парламент и на Съвета следва да бъде Българската автомобилна камара. Към настоящия момент национален компетентен орган по смисъла на този Регламент е ИА Автомобилна администрация, респективно Министерство на транспорта. Незаконосъобразно било функции и дейности на ИА Автомобилна администрация да бъдат изземвани и поверявани на Автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници.

    В мотивите си, вносителите на законопроекта, изтъквали доводи за неефективност в действията на Министерство на транспорта, информационните технолигии и съобщенията, при осъществяване на възложените на ИА Автомобилна администрация дейности. Но така предлагали закон, с който да се узакони явен конфликт на интереси, чрез създаването на автомобилна камара, която ще бъде сдружение от преки бизнес конкуренти, осъществяващи дейност в бранша. По този начин се предоставяло право да се упражняват публични функции от лица, които имали безспорен частен интерес при осъществяването им. Очаквало се браншът сам да решава кой да бъде лицензиран и кой не, както и да осъществява контрол, защото очевидно според законодателя в ИА Автомобилна администрация били на лице „съмнителни практики“.

    В същото време така предложения законопроект по никакъв начин не гарантирал ясни условия за независимост и безпристрастност при правилата за допускане на нови участници на пазара, както и за защита на интересите на тези, които вече упражняват професията „автомобилен превозвач", особено с оглед факта, че същият допускал възможността конкурент в бизнеса да бъде компетентния орган по прилагането на този закон.

    „Ние искаме да подадем сигнал до министър-председателя, председателя на Народнотото събрание и до Министерство на транспорта. Даваме и доказателство за това. Името „Българска автомобилна камара“ е запазено още през февруари в Търговския регистър. Искаме Станислав Иванов, депутат от ГЕРБ, да изтегли незабавно законопроекта. В противен случай, на 14 юни, от 14 до 15.30 часа, ще преустановим работа в цялата страна.“, заяви Галя Топалова, председател на НСАПБ.

    Категорична е позицията и срещу създаването на Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и превозвачите, извършващи обществен превоз на товари. Необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и Европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г., относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози. Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете.

    В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на две трети от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт.

    Исканията на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП са изпратени на министър-председателя г-н Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта г-н Ивайло Московски.

    В законопроекта всичко е изрядно, а автобусните преовзвачи ще имат своето място както в ръководството на камарата, така и правото да решават своите проблеми и издаването на лицензи за пътнически первози, коментираха поддръжници на законопроекта.


    Линк

  • Труд, 13.06..2018, стр. 6: Превозвачи блокират София с автобуси


    Автобусни превозвачи подготвят два протеста срещу създаването на Българска автомобилна камара, което се предлага в законопроект, внесен от депутата от ГЕРБ Станислав Иванов и негови колеги в парламента. Според представители на няколко браншови организации новата структура ще узакони „явен конфликт на интереси", като частни лица ще осъществяват публични функции. Първият протест е планиран за 14 юни, когато следобед автобусите
    Спират работа за час и половина на 14-ти юни на няколко браншови организации няма да возят пътници час и половина - между 14 и 15,30 ч. Автобусите, които вече са потеглили, няма да спират, но тези, които ще трябва да потеглят в 14 ч., ще останат на автогарите. Ще бъдат засегнати градски и междуградски линии. Очаква се над 2000 автобуса да преустановят работа за час и половина. Подкрепа за действията на браншовите организации заявиха и представителни на работодателските организации АИКБ, БСК и БТПП.
    Ефективни стачни действия са планирани за и 25 юни. В този ден 250 автобуса ще направят шествие в София, ако получат разрешение от Столична община, заяви Галя Топалова от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.


    Линк

  • Телеграф: 13.06.2018 г., стр. 15: 2000 автобуса на протест


    Плановете на хиляди пътници ще бъдат объркани днес заради протест на автобусните превозвачи.
    Протестът ще трае утре от 14 до 15,30 ч. като в този диапазон нито един автобус няма да отпътува от начална точка, обявиха организаторите. Автобусите с начален час в посочения отрязък ще отпътуват в 15,30 ч. Автобусите, които към 14 ч. вече изпълняват започнат превоз, няма да участват в протеста. В него ще се включат освен фирми по междуградските линии и такива, които обслужват градския транспорт. Според организаторите от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) зад протеста застава 100% от бранша, а засегнати ще бъдат около 2000 курса. „Телеграф" обаче установи, че редица големи автобусни фирми не планират да се включат и дори не са чували за протеста.
    Мотиви
    Протестът е заради внесен в Народното събрание законопроект за Българска автомобилна камара (БАК), която се планира да се занимава с лицензите за превоз, които днес са под шапката на транспортното министерство в лицето на ДАИ. Членството в камарата ще е задължително за всички превозвачи на хора и товари.
    От организаторите поискаха оттегляне на законопроекта или оставката на един от вносителите - депутата от ГЕРБ Станислав Иванов. Ако нито едното не се случи, те ще организират протест в София на 25 юни, като планират до докарат около 250 автобуса на жълтите павета. Зад протеста застават Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата и Асоциацията на индустриалния капитал в България.
    Позиция
    „Този законопроект е обсъждан с бранша в продължение на две години и на четири кръгли маси. Лицензите ще продължат да се издават от министерството, просто това ще става по предложение на камарата, за да се разтовари ДАИ. Председателят й ще бъде избран от общото събрание на 16 000 фирми в зала „Арена Армеец". Така ще бъде изготвен и уставът й. Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), в която членуват най-много превозвачи, застава зад законопроекта", заяви за „Телеграф" Станислав Иванов. „Имам политическа подкрепа и няма да подавам оставка", категоричен бе той. „Лобист съм, да. Лобирам да има правила и корупцията да намалее", заяви от своя страна Миролюб Столарски. Той призна, че е запазил името БАК, но вече го е прехвърлил на КРИБ.


    Линк

  • News.bg: Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара


    Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата изпратиха официалното си становище против проектозакона за Българската автомобилна камара.

    Те настояват за отхвърляне на законопроекта и отправят покана за провеждане на срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия

    Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов.

    Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:

    • Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
    • "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
    • Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
    • Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
    • Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
    • Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
    • На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
    • Узаконява се явен конфликт на интереси.
    • Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.

    Според организациите предложеният законопроект влиза в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.

    Освен това от АИКБ, БСК и БТПП смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция, картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.

    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.


    Линк

  • Dnesplus.bg: Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара


    Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата изпратиха официалното си становище против проектозакона за Българската автомобилна камара.

    Те настояват за отхвърляне на законопроекта и отправят покана за провеждане на срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия

    Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов.

    Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:

    Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
    "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
    Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
    Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
    Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
    Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
    На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
    Узаконява се явен конфликт на интереси.
    Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.
    Според организациите предложеният законопроект влиза в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.

    Освен това от АИКБ, БСК и БТПП смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция, картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.

    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.


    Линк

  • Chernomore.bg: Работодатели настояват законът за автомобилната камара да бъде оттеглен


    Транспортният сектор е против проекта, твърдят БСК, АИКБ и БТПП

     


    Линк

  • E-novinar.com: Работодатели настояват законът за автомобилната камара да бъде оттеглен


    Законопроектът за Българската автомобилна камара да бъде оттеглен – за това настояват БСК, АИКБ и БТПП в позиция, изпратена до медиите. Проектът бе внесен в парламента на 18 май от депутата Станислав Иванов (ГЕРБ) и други народни представители.

    В позицията се казва, че членовете на трите работодателски организации създават над 70% от БВП и легалната заетост в страната.

    Там се допълва, че проектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. 


    Линк

  • Bnews.bg: Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара


    Работодателите не искат законопроекта за Българската автомобилна камара

     

    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.

    Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата изпратиха официалното си становище против проектозакона за Българската автомобилна камара.

    Те настояват за отхвърляне на законопроекта и отправят покана за провеждане на срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия

    Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов.

    Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Законопроектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. Аргументите за отхвърлянето са:

    Законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции.
    "Транспонира" се вече възприето европейско законодателство.
    Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване.
    Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор.
    Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора.
    Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции.
    На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да "доразвива/дописва" заложеното в Закона чрез собствени актове.
    Узаконява се явен конфликт на интереси.
    Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя.

    Според организациите предложеният законопроект влиза в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.

    Освен това от АИКБ, БСК и БТПП смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция, картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на "квази саморегулиране", срещу които не действат ефективни механизми за противодействие - нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.

    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси.

     


    Линк

  • Investor.bg: Работодатели настояват законът за автомобилната камара да бъде оттеглен


    Транспортният сектор е против проекта, твърдят БСК, АИКБ и БТПП

    Законопроектът за Българската автомобилна камара да бъде оттеглен – за това настояват БСК, АИКБ и БТПП в позиция, изпратена до медиите. Проектът бе внесен в парламента на 18 май от депутата Станислав Иванов (ГЕРБ) и други народни представители.

    В позицията се казва, че членовете на трите работодателски организации създават над 70% от БВП и легалната заетост в страната.

    Там се допълва, че проектът се отхвърля и от всички представителни браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози. 

    Според работодателите законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара - БАК) с изключителни държавни функции, вкл. издаване, спиране и отнемане на лицензи за упражняване на дейност, изпълнявани сега от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта.

    Трите организации твърдят, че в нарушение на Конституцията ще се създаде „хибриден правен субект между изпълнителната власт и гражданското общество“.

    Законопроектът смесва функции и понятия, приложими за съсловни организации, бизнес сдружения и браншови работодателски организации в които членуват търговци, предприятия - работодатели, упражняващи дейност в определен сектор, сдружени на доброволна основа за защита на стопански интереси. Тези особености обезсмислят осъществяването на функции в защита на интересите на работодателите от автотранспортния сектор, вкл. участието им като страна в социалния диалог, смятат представителите на бизнеса.

    Те не са съгласни и с мотивите за транспониране на европейско законодателство.

    Работодателите не одобряват и предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора. Те смятат, че се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор и за „квази саморегулация“.

    Друг аргумент е, че се увеличава административната и финансова тежест върху предприятията в сектора и предстои „явен конфликт на интереси“.

    В позицията се поставят под въпрос и ценоразписите на услугите на някои браншови сдружения и се твърди, че ще бъде блокиран контролът на държавата.

    „Не на последно място, зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес“, смятат бизнес организациите.

    Те обаче биха подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации.

     


    Линк

  • Труд, 11.06..2018, стр. 6: Бизнесът против закона за автомобилната камара


    Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК) и Българската търговско-промишлена палата (БТПП) настояват да бъде отхвърлен законопроектът за Българската автомобилна камара. В позицията на работодателите се казва, че текстовете застрашават малките и средни предприятия в сектора и заличават конкурентоспособността в бранша.
    Според тях законопроектът регламентира създаването на неправителствена организация - Българска автомобилна камара с изключителни държавни функции, част от тях издаване, спиране и отнемане на лицензи за упражняване на дейност, изпълнявани сега от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта. Организациите пишат в позицията още, че биха подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации.


    Линк

  • Труд, 12.06..2018, стр. 16: Превозвачите пак излизат на протест


    На 14 юни превозвачите отново организират протест. Демонстрацията е срещу принудителното сдружаване на организациите в бранша в Българска автомобилна камара (БАК). Създаването на организацията се предвижда в законопроект, внесен за разглеждане в парламента от депутати на ГЕРБ, Обединени патриоти и „Воля". Той предвижда на новата камара да се възложи лицензирането на превозвачите и контрола върху дейността им. В момента тези дейности се извършват от ИА „Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Ако нормативният акт не бъде оттеглен, автобусните превозвачи ще спрат работа в цялата страна за един час. Срещу законопроекта се обявиха по-рано и от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата. Според бизнеса предвижданата саморегулация нарушава правото на доброволно сдружаване на играчите в сектора и се създават условия за нарушаване на конкуренцията. Новата камара ще създаде условия за картели и договаряне на цените, притесняват се още от бизнеса.

     

     


    Линк

  • Сега 12.06.2018 г., стр. 6: Превозвачи готвят протести заради лобистки законопроект


    Пореден лобистки законопроект предизвика недоволство сред предприемачи и закани за протести. Десет браншови сдружения на транспортни фирми, занимаващи се с превоз на пътници и товари, подкрепени от работодателските организации БСК, БТПП и АИКБ, настояват незабавно да се оттегли законопроектът за създаване на Българска автомобилна камара. Той бе внесен в края на май от група депутати от ГЕРБ, Обединени патриоти и "Воля". Мотивите на вносителите са да се даде възможност браншът да се обедини и да се саморегулира, защото в момента Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" концентрирала огромни правомощия при издаването на лицензите и контрола, а това водело до "неефктивност и е фактор за създаване на съмнителни практики".
    "Законопроектът е изцяло лобистки, той не отговаря на нуждите на бранша. Всъщност това, което се цели, въобще не е това, което е изложено в мотивите", твърдят недоволните превозвачи. Според тях създаването на Българска автомобилна камара, в която членството на всеки превозвач е задължително, изцяло обслужва големите транспортни компании и ще доведе до отстраняването на по-малките.
    Ако законопроектът не бъде изтеглен, на 14 юни ще има предупредителни стачни действия, като в цялата страна за няколко часа ще бъде преустановен превозът на пътници. На 25 юни се планира преминаване към ефективни стачни действия.


    Линк

  • Segabg.com: Превозвачи готвят протести заради лобистки законопроект


    Пореден лобистки законопроект предизвика недоволство сред предприемачи и закани за протести. Десет браншови сдружения на транспортни фирми, занимаващи се с превоз на пътници и товари, подкрепени от работодателските организации БСК, БТПП и АИКБ, настояват незабавно да се оттегли законопроектът за създаване на Българска автомобилна камара. Той бе внесен в края на май от група депутати от ГЕРБ, Обединени патриоти и "Воля". Мотивите на вносителите са да се даде възможност браншът да се обедини и да се саморегулира, защото в момента Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" концентрирала огромни правомощия при издаването на лицензите и контрола, а това водело до "неефктивност и е фактор за създаване на съмнителни практики".

    "Законопроектът е изцяло лобистки, той не отговаря на нуждите на бранша. Всъщност това, което се цели, въобще не е това, което е изложено в мотивите", твърдят недоволните превозвачи. Според тях създаването на Българска автомобилна камара, в която членството на всеки превозвач е задължително, изцяло обслужва големите транспортни компании и ще доведе до отстраняването на по-малките.

    Ако законопроектът не бъде изтеглен, на 14 юни ще има предупредителни стачни действия, като в цялата страна за няколко часа ще бъде преустановен превозът на пътници. На 25 юни се планира преминаване към ефективни стачни действия. 


    Линк

  • Mediapool.bg: Нов автопротест - сега заради принудително сдружаване


    Спират за час работа в четвъртък, притеснени от картели в ущърб на малките фирми

    По-малко от месец след националния протест на автопревозвачите срещу европакета "Мобилност", браншът насрочи за 14 юни – четвъртък, нови демонстрации – този път срещу принудителното сдружаване на организациите в Българска автомобилна камара (БАК), създавана със законопроект, внесен за разглеждане в Народното събрание от депутати на ГЕРБ, Обединените патриоти и "Воля".

    Намеренията са за един час да бъдат спрени автобусните превози в цялата страна, ако законопроектът не бъде оттеглен. Компаниите са подкрепени от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата, които излязоха с позиция срещу намеренията на народните депутати.

    Редица браншови организации са недоволни от това, че правителството смята да сформира една камара в сферата на автомобилния транспорт, на която ще се възложат и държавни функции като лицензирането на превозвачите и контрола върху тяхната дейност. В момента тези функции се вършат от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията като идеята те да се прехвърлят на бранша е саморегулацията му.

    Според трите работодателски организации, законопроектът смесва функции и понятия за формирането на автомобилната камара и по този начин я деформира и обезсмисля. Бизнесът опонира на аргумента на депутатите,че така се въвежда европейски регламент и уточнява, че изискванията на ЕК не предвиждат създаване на такъв орган със статут на юридическо лице с нестопанска цел.

    Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване, регламентиран в конституцията на България и конвенция на Международната организация на труда, както и се рушат изграждани в продължение на 20 години индустриални отношения, посочват организациите.

     

    Те смятат, че се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор като в същото време няма да успее да развие основни предимства на саморегулирането – ниски административни разходи, оползотворяване на специфичния експертен опит в професията, висока степен на доверие от страна на членовете и др.

    Опасенията се, че в рамките на новата камара ще се създадат условия за картели и договаряне на цените на транспортните услуги чрез прагове.

    "Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора. Към изискванията за упражняване на дейността (лицензионен режим) се добавя и задължението за членство в професионалната организация, задължение за внасяне на неустановен като размер членски внос и вписване в професионален регистър", пише в позицията на работодателските организации. Те дават за пример как според действащите към 2010 г. ценоразписи на услугите на някои браншови сдружения, осъществяващи регулиращи държавни функции по силата на закон, минималният размер за вписване е 1200 лв., а максималният - 80 000 лева. Встъпителният членски внос в някои от тях е по 10 000 лева, обясняват от бизнеса.

    Според неговите представители Поради характера на задължителното членство и заплахата от отнемане на лиценз, нарастват възможностите за натиск върху членовете и упражняване на рекет в процеса на вземане на решения.

    Друго тяхно становище е, че се узаконява явен конфликт на интереси. Комисията към БАК, която разглежда заявления и предлага на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията издаването или отказа от издаване на лиценз, се състои от лица, осъществяващи дейност в бранша. По този начин законопроектът предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес при осъществяването им, без да са предвидени защитни механизми и в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, смята браншът.

    Според него "зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес".

    Браншовите организации настояват за срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия, по време на които да представят подробно своите възражения. Ако това не стане, са готови на общонационален протест и ново стоварване на автобуси и камиони в София.

    "Бихме подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации, който да даде ясна регламентация на условията за тяхното учредяване и функциониране, в съответствие с конституционните принципи за доброволност на сдружаването, като създаде ясни правила за аутсорсинг на административни дейности", допълва се в становището на АИКБ, БТПП и БСК.


    Линк

  • E-novinar.com: Превозвачи готвят протести заради лобистки законопроект


    Пореден лобистки законопроект предизвика недоволство сред предприемачи и закани за протести. Десет браншови сдружения на транспортни фирми, занимаващи се с превоз на пътници и товари, подкрепени от работодателските организации БСК, БТПП и АИКБ, настояват незабавно да се оттегли ...

    Виж оригиналната статия в СЕГА


    Линк

  • Dnes-bg.org: Нов автопротест - сега заради принудително сдружаване


    По-малко от месец след националния протест на автопревозвачите срещу европакета "Мобилност", браншът насрочи за 14 юни – четвъртък, нови демонстрации – този път срещу принудителното сдружаване на организациите в Българска автомобилна камара (БАК), създавана със законопроект, внесен за разглеждане в Народното събрание от депутати на ГЕРБ, Обединените патриоти и "Воля".

    Намеренията са за един час да бъдат спрени автобусните превози в цялата страна, ако законопроектът не бъде оттеглен. Компаниите са подкрепени от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата, които излязоха с позиция срещу намеренията на народните депутати.

    Редица браншови организации са недоволни от това, че правителството смята да сформира една камара в сферата на автомобилния транспорт, на която ще се възложат и държавни функции като лицензирането на превозвачите и контрола върху тяхната дейност. В момента тези функции се вършат от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация“ към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията като идеята те да се прехвърлят на бранша е саморегулацията му.

    Според трите работодателски организации, законопроектът смесва функции и понятия за формирането на автомобилната камара и по този начин я деформира и обезсмисля. Бизнесът опонира на аргумента на депутатите,че така се въвежда европейски регламент и уточнява, че изискванията на ЕК не предвиждат създаване на такъв орган със статут на юридическо лице с нестопанска цел.

    Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване, регламентиран в конституцията на България и конвенция на Международната организация на труда, както и се рушат изграждани в продължение на 20 години индустриални отношения, посочват организациите.

    Те смятат, че се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор като в същото време няма да успее да развие основни предимства на саморегулирането – ниски административни разходи, оползотворяване на специфичния експертен опит в професията, висока степен на доверие от страна на членовете и др.

    Опасенията се, че в рамките на новата камара ще се създадат условия за картели и договаряне на цените на транспортните услуги чрез прагове.

    "Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора. Към изискванията за упражняване на дейността (лицензионен режим) се добавя и задължението за членство в професионалната организация, задължение за внасяне на неустановен като размер членски внос и вписване в професионален регистър", пише в позицията на работодателските организации. Те дават за пример как според действащите към 2010 г. ценоразписи на услугите на някои браншови сдружения, осъществяващи регулиращи държавни функции по силата на закон, минималният размер за вписване е 1200 лв., а максималният - 80 000 лева. Встъпителният членски внос в някои от тях е по 10 000 лева, обясняват от бизнеса.

    Според неговите представители Поради характера на задължителното членство и заплахата от отнемане на лиценз, нарастват възможностите за натиск върху членовете и упражняване на рекет в процеса на вземане на решения.

    Друго тяхно становище е, че се узаконява явен конфликт на интереси. Комисията към БАК, която разглежда заявления и предлага на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията издаването или отказа от издаване на лиценз, се състои от лица, осъществяващи дейност в бранша. По този начин законопроектът предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес при осъществяването им, без да са предвидени защитни механизми и в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, смята браншът.

    Според него "зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси, различни от тези на преобладаващата част от ангажираните в автотранспортния сектор, както и на общия публичен интерес".

    Браншовите организации настояват за срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия, по време на които да представят подробно своите възражения. Ако това не стане, са готови на общонационален протест и ново стоварване на автобуси и камиони в София.

    "Бихме подкрепили бъдеща законодателна инициатива за приемане на общ Закон за браншовите организации, който да даде ясна регламентация на условията за тяхното учредяване и функциониране, в съответствие с конституционните принципи за доброволност на сдружаването, като създаде ясни правила за аутсорсинг на административни дейности", допълва се в становището на АИКБ, БТПП и БСК.


    Линк

  • Dnesiutre.bg: И работодателите срещу законопроекта за Българската автомобилна камара


    Автобусните превозвачи скочиха срещу законопроекта за бъдещата автомобилна камара, Те заплашват с протести, които могат да прераснат и в ефективни стачни действия, ако документът мине в парламента. Стана ясно, че изложените от тях мотиви са основателни, след като и Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата ги подкрепи, изпращайки официалното си становище против гласената законова норма за БАК. Работодателите също настояват за отхвърляне на законопроекта и отправят покана за провеждане на срещи с парламентарните групи и ресорната парламентарна комисия.
    Позицията им е изпратена до председателя на НС Цвета Караянчеа, председателите на парламентарните групи, Халил Летифов, Петър Кънев и Хасан Адемов. Организациите настояват за незабавно изтегляне на законопроекта. Припомняме, че мотивите на представителните браншови организации в сектора на автобусните и товарните превози за отхвърлянето му са, че той регламентира създаването на неправителствена организация (Българска автомобилна камара – БАК) с изключителни държавни функции. Транспонира“ се вече възприето европейско законодателство. Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване. Създават се условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор. Увеличава се административната и финансова тежест върху предприятията в сектора. Блокира се напълно контролът от страна на държавата върху законосъобразното функциониране на организации, които осъществяват държавни функции. На Управителния съвет на БАК е дадена възможност да „доразвива/дописва“ заложеното в Закона чрез собствени актове. Узаконява се явен конфликт на интереси. Структурата и компетентността на органите на камарата не се подчиняват на свободната воля на членовете, а на волята на законодателя. Според организациите предложеният законопроект влиза в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство.
    Освен това от АИКБ, БСК и БТПП смятат, че чрез новия закон се създават предпоставки за нелоялна конкуренция, картелиране на пазара. Законът по тяхно мнение възпроизвежда основните слабости на съществуващи модели на „квази саморегулиране“, срещу които не действат ефективни механизми за противодействие – нито от страна на държавата, нито от страна на членската маса.
    Трите организации са категорични, че зад текстовете на законопроекта прозират очевидни партикуларни корпоративни лобистки интереси./money.bg

    Линк

  • Logistika.bg: Работодателите против Българската автомобилна камара


    Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската стопанска камара и Българската търговско-промишлена палата се обявиха за оттегляне на Законопроекта за Българската автомобилна камара.

    [✕]

     

    Като цяло, те смятат, че предложеният законопроект влиза в драстични противоречия с Конституцията, Закона за защита на конкуренцията, Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Закона за юридическите лица с нестопанска цел и други принципи и норми на националното и международното законодателство. По този начин се създават предпоставки за нелоялна конкуренция, картелиране на пазара от крупните превозвачи и изтласкване на малките и средните предприятия
    Според работодателите, с готвения законопроект се създават условия за нарушаване на конкуренцията в автотранспортния сектор, поради предвиждания режим на „квази саморегулация“. В противоречие с правилата на конкуренцията, професионалните общности гласуват прагови цени на услугите, вместо да работят по цени, регулирани на пазарен принцип.
    Чрез предвиденото задължително членство в БАК на предприятията от сектора се нарушава принципът на свобода на сдружаване, регламентиран в чл. 44 и 49 от Конституцията на РБ и Конвенция 87/1948 г. на МОТ , ратифицирана от РБ. Освен това, се руши структурата на браншовото пространство и индустриалните отношения, които са изграждани през последните повече от 25 години.
    Работодателите смятат, че правилата за допускане на нови участници на пазара не гарантират ясни условия за независимост и безпристрастност. Налице са условия за необосновани откази от лицензиране или значително забавяне на лицензирането, чрез което се ограничава конкуренцията, насърчава се картелирането в съответния сектор и изтласкване от пазара на малките и средни предприятия.
    В декларацията им се твърди, че се узаконява явен конфликт на интереси. Комисията към БАК, която разглежда заявления и предлага на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията издаването или отказа от издаване на лиценз, се състои от лица, осъществяващи дейност в бранша. По този начин законопроектът предоставя право да се упражняват публични функции от лица, които имат безспорен частен интерес при осъществяването им, без да са предвидени защитни механизми и в грубо нарушение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.

     


    Линк

Назад