Назад

60% от фирмите в Топ 100 на БТТП за 2009-а са от търговията и услугите


  • Сферата на услугите е най-силно застъпена в Топ 100 на БТПП





    Фирмите от сферата на услугите (търговия, съобщения, транспорт) са най-силно представени в последното издание на класацията на Българската Търговско-Промишлена Палата (БТПП) - „ТОП 100 - Водещите фирми и холдинги в България" за 2009 г. на българските компании, приключили миналата година с положителен финансов резултат, а делът им е 58%. Това обявиха от организаторите по време на медийното представяне на класацията по-рано днес.

    В категорията „100 фирми, класирани по изменение на нетните приходи от продажби 2009/2008 г." на челна позиция е компанията от Ямбол - Екопласт Файбър (промишленост). Тя заема първо място с внушителния ръст от 158 550%, като нетните им приходи от продажби за миналата година са в размер на 6.35 млн. лв.

    Внушителният ръст на продажбите при Екопласт Файбър бе обяснен от Александър Димитров, експерт „Икономически анализи и политика" към БТПП, със сравнително кратката история на компанията.

    На второ място в категорията е дружеството от сферата на селското стопанство Вега (Разград). В случая повишението на годишна база е от 14 200%, до 143 хил. лв. Челната тройка се допълва от софийското дружество Велдер Консулт (търговия) - 7 903% скок и нетни приходи от 5.76 млн. лв.

    В тази категория попадат и три публични компании, чиито акции се търгуват на БФБ-София. Най-напред (13 място) в подреждането от тях е Холдинг Варна (+1 318%, 44.21 млн. лв. нетни приходи от продажби за 2009 г.).

    Следват Биоиасис, която компания е на 66 позиция с повишение от 114%, на 2.08 млн. лв. и Трейс Груп Холд (92 място) с ръст от 86 на сто, до 206.57 млн. лв.

    Тук влизат още и Пи Ес Ай (част от Трейс Груп Холд) и Енемона Ютилитиз от групата на Енемона, заемащи съответно 62 и 63 позиция, сред 100-те фирми, подредени по изменение на нетните им приходи от продажби 2009/2008 г.

    Начело в категорията „100 фирми, класирани по максималната величина на печалбата на 100 лв. собствен капитал през 2009 г." е Лема Трейдинг (търговия) с 9 860 лв. печалба на 100 лв. собствен капитал. Финансовият резултат на дружеството е 493 хил. лв.

    По-надолу в категорията за ренатбилност на капитала са Интеримпекс (услуги) с 2 623.29 лв. печалба на 100 лв. собствен капитал и печалба в размер на 1.92 млн. лв. и Пауърмарк (търговия) - 944.83 лв. печалба на 100 лв. собствен капитал. Общо печалбата на Пауърмарк за 2009 г. е 2.47 млн. лв.

    Първа сред „100-те фирми, класирани по максималната величина на печалбата на 100 лв. приходи от продажби през 2009 г." е София Принцес Хотел (услуги) с 930.23 лв. печалба на 100 лв. проходи от продажби, при 18.09 млн. лв. печалба.

    На второ място е публичната компания - Синергон холдинг (управление) с 822.27 лв. на 100 лв. приходи от продажби и 9.93 млн. лв. печалба. След тях са Мегаком Холдинг (управление), където според статистиката на БТПП на 100 лв. приходи се падат по 692.52 лв. печалба, а положителният финансов резултат на дружеството е 741 хил. лв.).

    В специалната категория за „25 фирми с приходи от продажби през 2008 г. до 3.9 млн. лв., класирани по изменението на приходите от продажби", Вега - споменати вече по-горе.

    След тях са Геомекс Инженеринг - Моньо Тодоров (търговия) - 6 700% промяна и нетни приходи от 204 хил. лв. и Врамед с 3 060% ръст, до 158 хил. лв.

    Александър Димитров сподели, че в Топ 100 за 2009 г. има слабо застъпване с компании от миналогодишнотo издание на класацията. Фирмите, които присъстват и днес са около 10.

    Класациите на БТПП обхващат фирмите от всички отрасли на национално ниво, като с всяка година се повишава тяхната представителност в национален план. Делът на фирмите, участващи в класациите, формират 76.43% от Брутния вътрешен продукт на страната през 2009 г., (63.3 млрд. лв.) при 76.36% от БВП за 2008 г., посочиха от палатата.

    „Приходите от продажби в информационния масив на БТПП от 4 000 фирми възлиза на 123.9 млрд. лв., т.е. са спаднали с 4.9% спрямо приходите от продажби на фирмите в базата през 2008 г. (130.3 млрд.лв.). За сравнение трябва да посочим, че БВП е спаднал с 5 % - т.е. нашите членове реагират по-добре в критични моменти", заяви Цветан Симеонов, председател на БТПП.

    Според него ще запомним 2009 г. с намаление на индустриалните производства в България от -18.2%, спад в търговията на дребно с -8.8%. Съответно инфлацията падна на 2.3% от 12.8% през 2008 г. Голямо намаление се отчете на пазара на недвижими имоти, цените достигнаха нива до 2005 г. Не толкова зле се представи строителният сектор, като двигателят за него се оказаха обществените поръчки.

    Той припомни, че през 2009 г. индустриалният сектор създава 30.3 процента от добавената стойност на икономиката, което е с 0.2 процентни пункта по-малко в сравнение с 2008 г. Секторът на услугите - относителният дял в добавената стойност на икономиката се увеличава от 62.2 процента през 2008 г. до 63.7 процента през 2009 година. Аграрният сектор намалява производствената си активност през 2009 г. с 1.3 процента спрямо 2008 г., като не оправда очакванията за превръщането му в отрасъл с по-голяма тежест в икономиката на фона на свитото производство в индустрията.

    Цветан Симеонов смята, че ще запомним изминалата година и с милиони евро по оперативни програми и фондове, от които усвоихме почти нищо - изплатените средства до 2009 г. са 2.61%.

    От БТПП коментираха, че през 2009 г. държавата спря плащания към много фирми-изпълнители по обществени поръчки към министерства и агенции, а от началото на тази година се възстановиха погасяването на задълженията към бизнеса и към 9 септември 2010 г. са изплатени 170 млн. лв. чрез Българската банка за развитие, със 7% удръжка, при перфектни договори и липса на забележки по качеството на изпълнение.

    Сн.: Цветан Симеонов, председател на БТПП, Александър Димитров и Олга Чугунска - експерти "Икономически анализи и политика" в палатата (от ляво на дясно - БТПП)


    Линк

  • „ТОП 100 – Водещите фирми и холдинги в България”, класирани за 2009 година



    През изминалата година световната финансова и икономическа криза достигна всички сектори на стопанския живот в България. Но едновременно с това постави фирмите пред предизвикателството да отговорят на новите икономически условия и да преодолеят негативните последици. В изданието „ТОП 100 – Водещите фирми и холдинги в България” ще Ви покажем, че има фирми за които криза няма, въпреки спада в икономиката през 2009
    Линк

  • 60% от фирмите в Топ 100 на БТТП за 2009-а са от търговията и услугите

    В условията на криза се запазва тенденцията търговията и услугите да са най-добре развиващите се сектори в икономиката ни. Това показва годишната класация на Българската търговско-промишлена палата за стоте водещи фирми в българската икономика през 2009-а година. В класацията са участвали 4000 фирми, като в първата стотица са допуснати само компании, които са приключили миналата година на печалба.

    За втора поредна година през 2009-та компаниите от сектора на услугите и търговията се отличават с положителни резултати и приключват отчетите си на печалба. Близо 60 процента от фирмите в класацията Топ 100 на Българката търговско-промишлена палата са именно от областта на услугите и търговията, а 40 на сто са от сферата на материалното производство, обясни председателят на палатата Цветан Симеонов. „Има фирми в България, за които няма криза и няма и да има. Това са фирмите, които добре се управляват, които имат отлично отношение към работниците, тоест повишават им квалификацията, за фирмите, които имат разбиране за иновациите и ги въвеждат. Трябва да се има предвид, че задълженията на държавата към бизнеса не бяха изпълнени и поради това вероятно някои фирми се лишиха от присъствие в тази класация", коментира той.

    Стоте водещи фирми в българската икономика през 2009-та година са класирани по три критерия - промяна на нетните приходи от продажби, печалба на сто лева собствен капитал и печалба на сто лева приходи от продажби. Победителите в трите категории са съответно ямболската фирма „Екопласт файбър", която се представя в сектор промишленост; софийската „Лема трейдинг", която развива дейност в областта на търговията и столичният хотел „София Принцес" от сферата на услугите.

     


Назад