Назад

Investor.bg - БТПП: Българският бизнес отново ще разчита на експорта за растеж


  • БТПП: Българският бизнес отново ще разчита на експорта за растеж


    Повече оптимизъм в очакванията на фирмите за 2014 г. показват резултатите от проучване за бизнес климата, което Българската търговско-промишлена палата (БТПП) извърши сред 607 фирми от цялата страна. Проучването „Европейски икономически преглед 2014“ е по методология на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати (Европалати) и се прави по четири компонента: очакванията на бизнеса за ръст в продажбите извън страната, на вътрешния пазар, инвестиции и заетост.
     
    Детайлен преглед за позициите на България направи председателят на Управителния съвет на БТПП Цветан Симеонов. Докато повечето страни разчитат и базират оптимизма си на основата на увеличаването на вътрешните продажби, резултатите от изследването показват, че българският бизнес отново ще разчита на експорта, за да постигне растеж. Почти половината от фирмите (49%) очакват по-високи продажби в чужбина.
     
    Сред участващите в анкетата 23 страни от Европейския съюз и две извън него, България се нарежда сред първите десет страни по отпимистични очаквания за бизнес климата (9-о място), общите приходи от продажби (9-о място) и приходите от износ (отново 9-о място) през 2014 г. Докато перспективите за продажбите в страната, инвестициите и заетостта ни отреждат на следващите позиции, съответно – 13-о, и две 11-и места.
     
    Като цяло резултатът на страната ни се дължи благодарение на намаляване на песимизма, отколкото на нарастването на положителни очаквания.
     
    Очакванията на фирмите за приходите от продажби са доста умерени. Причината се крие и в свития вътрешен пазар. Според Симеонов с увеличаването на минималната работна заплата (МРЗ) (което ще бъде факт от 1 януари 2014 г. – бел. ред.) и с планираното освобождаване от плащането на данък общ доход за получаващите минималната заплата, едва ли може да се очаква нарастване на вътрешните продажби. От друга страна ръстът на приходите от продажби на родните фирми извън страната е видим.
     
    Помолен от Investor.bg да коментира защо приходите от продажби на родните фирми на вътрешния пазар са слаби и какво би ги стимулирало, Цветан Симеонов отговори:
     
    „Българските фирми не дават лоши цена и качество. Свитото потребление, несигурността, която същесвува като вълнения в обществото и политическата обстановка оказват влияние върху приходите от продажби в страната. Хората предпочитат да трупат резерви поради тези причини. Ако искаме повече вътрешни продажби, трябва да подобрим условията за бизнеса, да окуражим предприемачите да вложат парите си в идеи, а да не задържат инвестициите си.“
     
    „Не бива да се създава погрешно впечатление, че БТПП е против увеличаването заплатите. Всяко едно увеличаване на МРЗ обаче рефлектира в увеличаване на броя на безработните“, коментира председателят на БТПП предстоящото повишение на минималното заплащане от 310 до 340 лв. догодина.
     
    „Ако не настъпи решително подобрение в бюрокрацията в процеса на издаване на разрешения, на документи и на лицензи за малките и средните предприятия (МСП), не можем да очакваме каквито и да било резултати“, категоричен бе Симеонов.
     
    Според него заради ситуацията в страната администрацията отново добива чувство на безнаказаност и поставя под натиск фирмите. „Ще имаме сериозни проблеми, ако контролните органи не се заемат с тези отклонения в администрацията“, добави той, като посочи, че административният натиск се усеща еднакво силно и на централно, и на регионално ниво.
     
    От основните търговски партньори на България най-голям оптимизъм имат фирмите в Румъния, Турция и Белгия. По-умерени са очакванията на деловите среди от Германия, докато сред италианските и гръцките фирми нивото на оптимизъм е значително по-ниско.
     
    Едновременно с това българските фирми могат да осъществят успешни бизнес партньорства в Сърбия, Литва и Финландия - държави, които са на първи позиции в изследването.
     
    Изследването за България показва, че не бива да се подценява възможността за негативно влияние на някои рискове върху очакванията на българския бизнес за 2014 г, сред които са недостатъчно адекватни мерки от институциите за подобряване на икономическата среда и нестабилност в политическата ситуация у нас. БТПП предстои да направи преглед на всички формалности и разпоредби, които утежняват МСП.

     


    Линк

Назад