Назад

Компаниите са с по-лоши очаквания за 2013 г. Българските фирми все още прогнозират ръст, но оптимизмът им е доста по-умерен


  • Компаниите са с по-лоши очаквания за 2013 г. Българските фирми все още прогнозират ръст, но оптимизмът им е доста по-умерен

     

     

    Кризата за българския бизнес не само не е отминала, но и ще продължи през следващата година. Надеждите на фирмите, че през 2012 г. дестабилизацията ще бъде преодоляна, не се оправдаха и прогнозите им за догодина са доста по-реалистични. Това показват резултатите от Европейския икономически преглед за 2013 г. на Асоциацията на европейските търговско-промишлени палати Eurochambers, който проследява очакванията на компаниите в 26 европейски страни, включително и България. Данните за страната бяха представени от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
     
    Прогнозата на българските фирми за догодина обаче все пак е за ръст, макар и доста по-малък от миналогодишния. Не така стоят нещата в част от Европа, където бизнес доверието достига най-ниската си стойност за последните 20 години откакто се провежда анкетата на Eurochambers. Компаниите в две трети от страните очакват 2013 г. да бъде по-лоша от 2012 г. Особено негативни са нагласите в Кипър, а за първи път от 2009 г. насам песимистични са настроенията и в Германия и Естония.
     
    Има обаче и оптимисти. Турският бизнес например като цяло е положително настроен за развитието си през следващата година, а географската близост и множеството турски инвеститори в страната може да помогнат и на българската икономика, смятат икономистите на БТПП.
     
    Охлаждане на ентусиазма
     
    Като цяло българските фирми са оптимистично настроени за бизнес климата през 2013 г., като заемат осмо място сред страните, участвали в анкетата. Въпреки това делът на компаниите, които имат положителни очаквания за догодина, е само с 16% по-голям от този на песимистите. Тази балансова стойност е едва една трета от числото, което беше отчетено в анкетата през 2011 г. по отношение на нагласите за текущата година. "Сега фирмите гледат по-реалистично и затова резултатът като цяло е по-балансиран", коментира председателят на управителния съвет на БТПП Цветан Симеонов. По думите му доста по-малко компании от обичайното са се оказали прави в очакванията си за ръст по някои от показателите за 2012 г. и затова сега са по-въздържани в прогнозите си за догодина. "Трябва да се отчете и това, че предишното проучване се проведе, преди да започнат сериозните проблеми в Гърция, и затова резултатите тогава бяха по-положителни", добави експертът на БТПП Олга Чугунска.
     
    Важна роля играе и фактът, че в страните, които са основни търговски партньори на България, очакванията не са много високи. "Затова не можем да разчитаме тласъкът за българската икономика да дойде от ЕС и трябва да развиваме трети пазари", посочи Симеонов. Според работодателите, за да се обърне негативната тенденция, от ключово значение е да се заложи на по-ефективна администрация за сметка на намаляване на разходите и тежестта за фирмите.
     
    Слаби очаквания за продажбите
     
    Наполовина по-слаби са очакванията на българския бизнес за продажбите догодина. На фона на петте държави обаче, които като цяло очакват понижение (Кипър, Словения, Испания, Чехия и Унгария), повечето фирми у нас все пак прогнозират ръст на оборотите. Така по този показател България се нарежда на десето място сред анкетираните страни.
     
    По-малко от една трета от миналогодишните фирми обаче разчитат увеличението да дойде от продажбите в страната. "Производителите си дават сметка, че потребителите все още предпочитат да пестят пари, да отлагат разходи. Спестяванията продължават да нарастват, макар и не с такива темпове като преди", каза Симеонов. За почти половината от фирмите пък (49%) 2013-а ще бъде година на стагнацията.
     
    По експортни прогнози българските предприятия се нареждат едва на 13-о място в Европа и заедно с полските отчитат най-значителния спад спрямо миналата година. Според експертите на БТПП обаче този път ЕС има свръхочаквания. "Няма причина за толкова оптимистични прогнози в Европа", смята Цветан Симеонов. По думите му европейските стоки са все още скъпи и затова неконкурентни. На този фон България има малко по-добри шансове от другите страни в ЕС да заложи на продажбите в чужбина.

    Линк

Назад