Този сайт използва бисквитки. Допълнителна информация. - Разбрано.
В събитието се включиха представители на институции от балканските страни (членки на ЕС и извън ЕС), търговско-промишлени палати, представителни организации на бизнеса, двустранни палати и асоциации, изследователски институции, доставчици на технологии, инвестиционни групи, банки и компетентни публични институции и министерства, свързани с предприемачеството и туризма.
В рамките на форума се състояха две тематични сесии:
1. Предприемачеството като двигател на растежа на Балканите – Предизвикателства, перспективи и възможности.
2. Устойчив туризъм на Балканите – Предизвикателства, перспективи и възможности.
Председателят на БТПП взе участие в първата сесия и сподели, че предприемачеството вече е въведено като предмет за изучаване от първи клас в българските училища. Обучението по предприемачество е съобразено с възрастта на учениците – в по-малките класове се използват игрови модели, а в по-горните се създават симулативни фирми и неправителствени организации, в помощ на бизнеса.
Симеонов посочи колко важна е ролята на практиките и стажовете, които ученици и студенти осъществяват в реални компании. БТПП вече много години предоставя възможност за стаж на ученици от две професионални гимназии в София – Националната финансово-стопанска гимназия и Националната търговско-банкова гимназия. Така учениците получават практически умения. Той сподели и сериозните успехи БТПП в насърчаването на женското предприемачество – на компании, ръководени от жени. Практически резултати от тази дейност, изпълнявана от Съвета по предприемачество и стартъп към БТПП бяха представени в рамките на форума.
Съветът работи за развитието на устойчиво българско предприемачество, базиращо се на прилагането на нови бизнес модели и добри практики, водещи до създаването на високоефективни бизнеси и продукти.
Съвместно с Фондация „ЗА добрите примери в бизнеса“ и Предприемачи БГ, Съветът работи в три направления: жените в бизнеса, образование, бизнес.
Съветът има няколко цели, сред които: развитие на бизнес средата в България, развитие на женското предприемачество, популяризиране на добрите примери в бизнеса и подкрепа на образованието чрез засилване на преките контакти с бизнеса чрез менторство, участие на предприемачи и мениджъри в учебната програма на училища и университети и др.
Разработена е Национална менторска програма за жени предприемачи, насочена към жени на всякаква възраст, които искат да стартират собствен бизнес, жени предприемачи, които искат да надградят опита си и да развият мрежа от контакти и жени от средния и висш мениджмънт, които са в ролята на предприемачи в организацията. През тази година се провежда петото издание, в което дамите ментори помагат на участниците да реализират своите мечти за собствен бизнес.
В рамките на втората тематична сесия на форума бе представен туристическият сектор на Гърция. Заместник-министърът на туризма Анна Караманли заяви, че секторът започва 2025 г. стабилно, като бележи значително увеличение на посещенията и приходите.
Караманли подчерта нарастващото значение на удължаването на туристическия сезон и задълбочаването на регионалното сътрудничество за поддържане на този импулс.
„Първите пет месеца на 2025 г. показаха изключителен растеж“, каза Караманли, позовавайки се на двуцифрено увеличение на приходите през последното тримесечие на 2024 г. в сравнение с предходната година.
„През 2024 г. входящият туризъм е допринесъл директно с близо 22 милиарда евро за гръцката икономика, което е увеличение с над 3,5 милиарда евро в сравнение с 2019 г.“, добави тя.
Караманли открои Балканите като ключов пазар, особено за икономиката на Северна Гърция, отбелязвайки важността на автомобилните пътувания до Централна Македония и Източна Македония и Тракия от страни като Румъния, България и Албания.
Тъй като Балканският полуостров е уникален културен и географски център, е необходимо да бъде изграден единен регионален модел за развитие на туризма, според заместник-министъра на туризма на южната ни съседка. Така ще се постигне целта за целогодишна, приобщаваща туристическа индустрия, която да е от полза за местните общности, да защитава околната среда и запазва културната идентичност.
Форумът даде възможност на многобройни представители на държавни и неправителствени организации от Балканските страни да споделят своето мнение по ключови въпроси.