Предложениe от БАКБА за промяна в правилника за организация и дейността на Народното събрание и технология на внасяне на законопроекти

 

БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА КОРАБНИТЕ БРОКЕРИ И АГЕНТИ

9000 Варна, България
ул. Граф Игнатиев 18, ет. 4
тел.: (+359 52) 60 36 74 / 60 36 75
факс: (+359 52) 60 36 75
GSM: (088) 939 90 86
P.O.Box 365
E-mail: rakba@mt-link.bg
Web: www.basba.mt-link.bg

До: Народно събрание на република България
На вниманието на: Огнян Герджиков – председател

Копие: Председателите на парламентарните групи на парламентарно представените политически партии

На вниманието на:


г-н Станимир Илчев - ПГ на национално движение Симеон Втори
г-н Сергей Станишев - ПГ на Коалиция за България
г-жа Надежда Михайлова - ПГ на Съюз на демократичните сили
г-н Ахмед Доган - ПГ на Движение за права и свободи
г-н Мирослав Севлиевски - ПГ на Новото време
г-жа Екатерина Михайлова - ПГ на Обединени демократични сили
г-жа Анастасия Мозер - ПГ на Народен съюз - БЗНС-НС, Демократическа партия и Група народни представители
г-н Александър Праматарски - ПГ на Народен съюз - БЗНС-НС, Демократическа партия и Група народни представители

Относно: Правилник на Народното събрание и технология на внасяне на законопроекти.

Уважаеми господин Герджиков,

Уважаеми дами и господа председатели на парламентарни групи,

Съгласно действащия правилник на Народното събрание във връзка с предложения за нови законопроекти или за промяна на стари закони, всеки един депутат се запознава с мотивите на вносителя, за да прецени каква би била положителната промяна за обществото при прилагането на новите или променени закони, след което да даде своя вот, оставайки с убеждението за добре свършена работа в полза на обществото.

При проведени редица срещи от страна на нашата асоциация с представители на парламентарно представени политически сили, забелязахме, че на практика информацията по предложени нови законопроекти или промяна на съществуващи се базира само и единствено на мотивите на вносителя. Ясно е, че не всеки депутат би могъл да е абсолютен професионалист във всяка една област, а и това би било абсурдно. В такива случаи, когато материята на законопроекта не е позната, според наши наблюдения, депутатите се доверяват на мотивите на вносителя, на съответната парламентарна комисия, през която е минал законопроекта, на свои съветници или други информационни канали, като например медии, за да преценят ползите или евентуалните негативни последици от внесеното предложение.

Ние считаме, че с оглед по-пълноценно запознаване с материята от страна на всеки един народен представител, би било полезно той да получи още по-пълна и професионална информация и от тези, които ежедневно работят в дадената област, сектор, бранш, чието урегулиране се цели с дадения проект за нормативен акт и са наясно с ежедневните проблеми, кое и как трябва да се промени с оглед да се повиши ефективността на съответната дейност. Без съмнение, такива организации, които са силно професионални са браншовите неправителствени асоциации, камари, съюзи и други, които чрез своя опит и професионализъм биха били от голяма полза. Вярно е, че в пространството на неправителствения сектор съществува огромен брой такива организации, но силно се надяваме, че, след приемането на Закона за браншовите организации, това пространство ще се структурира и ще постигне своята рационална представителност. Независимо, че законът все още не е приет, сега действащите организации са легитимирани чрез действащото законодателство и са легитимни в своята дейност съгласно законодателството на Р.България.

Във връзка с горното, предлагаме да бъде направена промяна в правилника на Народното събрание, като бъде записано, че към мотивите на всички законопроекти, нови или предложения за промяна на съществуващи закони, трябва да бъдат задължително приложени мненията на съответните браншови организации и/или камари. Това означава, че всяка една съответна комисия, както и всеки един народен представител ще разполагат с още един достоверен източник на информация, което би било от огромна полза при оценката и анализа на предложението.

Предполагаме, че би било уместно това изискване да се добави към текстовете на чл. 63 или чл. 66, но крайната преценка и техническо решение, разбира се, са в компетенциите на опитните професионалисти-парламентаристи.

Уважаеми господин Герджиков, уважаеми дами и господа, настоятелно Ви молим нашето предложение да бъде преценено и взето предвид, тъй като сме силно убедени, че една такава промяна на Правилника на Народното събрание ще бъде от полза за ефективността на работата на парламента, а така също и за цялото общество, с оглед нарастването на възможността за адекватното му нормативно регулиране. Без съмнене, при такава възможност за информиране посредством мнението на брашовите организации, както народните избраници, така и обществото ще бъдат по-съпричастни при организиране на законовата база и, надяваме се, всички те ще бъдат по-отговорни в изпълнение на своите последващи задължения и отговорности.

С уважение,

Свилен Крайчев
Председател на УС на БАКБА

Даниел Константинов
Секретар на БАКБА