Предложения от Обръщението към политическите сили - участници в избори 2005 и от отделни становища на БТПП, които не намират място в предизборната програма на Коалиция за България и би следвало да се имат предвид като изисквания на голяма част от бизнеса с оглед създаването на благоприятни условия за ръст в икономиката, стимулиране на семействата, увеличаване на приходите в бюджета, увеличаване на социалната справедливост и в някои други области (корпоративно и семейно подоходно облагане, ДДС, социално и здравно осигуряване, разрешителен режим)

  1. Намаляване на данъчната тежест на физическите лица
    Вече установената трайна тенденция към намаляването на данъчните ставки по Закона за облагане на доходите на физическите лица може да се отчете като позитивно явление. Допълнителното намаляване на ставките ще доведе до освобождаване на средства на лицата и повишаване на потреблението, а от тук и до увеличението на оборота от продажби на стоки и услуги и увеличението на приходите от ДДС. Данъчните субекти биха имали интерес да обявяват действителния размер на доходите си и съответно да заплащат надлежно дължимия данък върху общия си доход (т.е. ще се постигне транспаретност и по-добра събираемост), при положение, че след данъчното облагане реално могат да разполагат с 80% от заплатата си. В предизборната програма на Коалиция за България е залегнало предложение за въвеждане на по-справедлива скала за облагане на доходите на труд, но това предложение не е облечено в конкретни параметри. Сякаш под по-справедливо облага се има предвид облагане с по-високи ставки на по-големите доходи, което при сегашната структура е неприемливо.

  2. Въвеждане на семейното подоходно облагане
    Програмата на Коалиция за България предвижда първоначално въвеждане само на елементи на семейно подоходно облагане, изразяващи се в приспадането на определена сума от дължимия от родителите годишен данък. Въвеждане на пълно семейно подоходно облагане се предвижда едва за края на мандата, без обаче да се обяснява на каква философия следва да почива и по какъв механизъм да действа системата на семейното подоходно облагане.

    В тази връзка считаме, че не са налице мотиви за въвеждане само на елементи на семейното подоходно облагане. По наше мнение въвеждането на системата на подоходно семейно облагане ще подпомогне семействата, като чрез нея се увеличи размерът на реално разполагаемите средства. Това ще доведе до увеличаване на потреблението и на приходите от косвените данъци, ще стимулира и българското производство, както и може да подпомогне решаването на такива важни въпроси като консолидацията на главно панелните жилища, включително чрез вграждане на енергоспестяващи изолации.

    ВИЖ ПРИМЕРИ ЗА СЕМЕЙНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ ПРИ РАЗЛИЧНИ РАЗМЕРИ НА ДОХОДИТЕ!

    В последния пример предложената система за семейно подоходно облагане е съчетана с предоставяне на данъчно облекчение за саниране на семейното жилище. Действително, от примера се вижда, че тази система неминуемо ще доведе до известно намаляване на приходите от прекия данък върху дохода. В същото време обаче може да се очаква съществен ръст на потреблението, което пък ще доведе до повишаването на приходите от косвени данъци. Освен това предоставяне на данъчно облекчение за саниране на жилища ще стимулира инициативността на гражданите при решаването на един действително сериозен социален въпрос. Около 700 000 апартаменти се нуждаят от саниране и след около 10-15 години повече от 1 000 000 души могат да останат без жилище. Проблемът със санирането на панелните жилища има важен екологичен, социален, енергитичен и икономически аспект, поради което въвеждането на съответни данъчни преференции би било икономически и социално обосновано.

    Като позитивно в тази връзка може да се оцени и предложението на Коалиция за България за поемане от държавата на част от жилищните кредити на млади семейства, макар в програмата да не е залегнал конкретен механизъм, по който това може да стане. (например чрез приспадане на определена сума, признат разходи, от семейния доход).

  3. Намаляване на социално-осигурителната тежест за работодатели и работници
    Големият размер на социално-осигурителните вноски, които правят работодателите и работниците, има негативен ефект – нито стимулира повишението на работните заплати, нито мотивира служителите да настояват за социално осигуряване върху действително получаваните доходи. Освен това лицата с по-големи доходи поемат особено голяма осигурителна тежест, без да получават насреща равностойна престация от страна на държавата, като се има предвид все още лошото медицинско обслужване и лимитирането на пенсиите до един твърде нисък таван. Следователно, сегашната осигурителна система не е мотивираща за осигурените лица и работодателите и дори в определени аспекти е социално несправедлива.

    Поради това трябва да се въведат справедливи граници на социалните осигуровки, като максималният осигурителен доход по задължителното социално осигуряване се лимитира до 2 пъти и половина от средната заплата с оглед солидарното поемане на грижа за социално слабите слоеве от обществото.

    Мотивацията на осигурените лица да заплащат дължимите вноски значително ще се повиши, ако отпадне таванът на пенсиите и се създаде възможност преустановилите трудова дейност лица да получават достойна пенсия, отговаряща на вноските, които са правили през годините.

    Предлагаме върху възнаграждението за положен труд над 8 часа (напр. при работа по втори допълнителен трудов договор) да не се дължат социално-осигурителни вноски.

    Намаляването на социално-осигурителната тежест ще има редица позитивни ефекти – транспарентност на доходите от труд и по-голяма събираемост на осигурителните вноски.

    В горния смисъл не може да бъде споделено отразеното в предизборната програма на Коалиция за България виждане, че максималният осигурителен доход следва да бъде увеличен на 12 минимални работни заплати, при запазване на размера на здравно-осигурителните вноски.

  4. Корпоративното подоходно облагане – данъчна ставка и третиране на инвестициите
    Не може да не се отчете положителна тенденцията за намаляване на ставките по Закона за корпоративното подоходно облагане. Все пак, следва да продължат усилията в тази насока, като се настоява за намаляване на корпоративния данък от 15 на 10%. В предизборната платформа на Коалиция за България не е взето конкретно становище по въпроса за ставката на корпоративния данък.

    Въведени бяха и положителни промени, с които се предвидиха по-кратки амортизационни срокове за някои категории активи (фабрично ново оборудване). Все още обаче остава изключително дългия амортизационен срок за амортизиране на сгради – 25 г. В тази връзка следва да се настоява всички инвестиции да се признават за разход или поне да бъдат значително съкратени амортизационните срокове, особено що се отнася до сградите (от 25 на 3 години).

    След последните изменения на ЗКПО (т. 53 от Допълнителните разпоредби на закона) на практика, покупката на активи на стойност до 500 лева вече се признава за разход, без тези активи да се завеждат като дълготрайни активи и да се амортизират. Препоръчително е обаче прагът да се фиксира на 1000 лева, тъй като редица активи (напр. компютри и др.), свързани с ежедневната основна дейност на стопанските субекти са на по-висока стойност от 500 лева.

    Позитивно се възприема от бизнеса предложението на Коалиция за България за въвеждането на нулева ставка за инвестиции. Необходимо е тази ставка да се въведе за всички видове инвестиции (включително инвестиции не само във фабрично нови, но и в употребявани машини и съоръжения, в услуги, реклама и пр.).

  5. Социални разходи
    Подкрепа заслужава предложението на Коалиция за България за стимулиране на социалната отговорност на бизнеса чрез признаване на социалните разходи. Необходимо да бъдат признати в пълен размер разходите на работодателя за храна, дрехи, както и пълните разходи за доброволно здравно и социално осигуряване на служителите. Разходите за доброволно допълнително осигуряване, направени от физическите лица също да се приспадат от облагаемата основа. По този начин ще се кумулират сериозни средства за инвестиционна дейност и се създават предпоставки след придобиване право на пенсия съответните семейства да останат в рамките на средната класа. Това би се превърнало и в мощен инструмент за работодателите за създаване условия за привързаност към работното място и увеличаване на неговата атрактивност.

  6. Инфраструктурни проекти
    Програмата на Коалиция за България предвижда значително повишаване на инвестиционната активност на държавата в инфраструктурни обекти и свързаното с това създаване на нови работни места.

    Считаме, че в рамките на такива проекти би следвало да се стимулира използването на български субконтрактори, като се създадат предпоставки за равнопоставеност с чуждестранните кандидати (напр. въвеждането на ускорени срокове за възстановяване на ДДС). Препоръчително е включването на неправителствени организации (като например БТПП и БСК) с оглед по-доброто менажиране на финансовите ресурси и за включване на български малки и средни предприятия като подизпълнители по проектите на Европейския съюз.

  7. Преференции за откриване на нови работни места
    Бизнесът застава зад предложението на Коалиция за България за въвеждането на данъчни стимули за фирми, първо работно място на млади хора непосредствено след завършване от тях на съответните средни и висши учебни заведения. Считаме обаче, че данъчни преференции следва да бъдат въведени изобщо в полза на работодатели, откриващи нови работни места. Стимулите следва да са конкретни, предсказуеми и атрактивни.

  8. Диверсификация на ДДС
    Необходимо е да се диверсифицира данъчната ставка по ЗДДС по отношение на определени категории доставки (напр. по доставки на лекарства да се начислява до 7 % ДДС, диференцирана ставка да прилагат и млекопреработвателите, хлебопроизводителите и издателите на литература с образователна насоченост. Европейската практика показва диференцирани и значително по-ниски ДДС ставки за подобен род специфични стоки. Въвеждането на такива ставки ще доведе до повишаване на конкурентноспособността на местните производители и до намаляване на сивата част от производството.

  9. Съкращаване на сроковете по ЗДДС
    Позитивно е извършеното съкращаване на срока а възстановяване на данъчния кредит на 30 дни. Би следвало да се настоява обаче за съкращаване на срока на 15 дни.

  10. Всеобща задължителна регистрация по ЗДДС на стопански субекти
    Препоръчително е въвеждането на задължителна регистрация по ЗДДС на стопански субекти, без оглед достигането на определен регистрационен праг. Това ще постави предприятията с по-малък оборот в равноправно положение на пазара.

    За съжаление в предизборната си платформа Коалиция за България не взема становище по проблемите на облагане с ДДС.

  11. Мълчаливо съгласие
    Като позитивно може да се оцени частичното въвеждане на института на мълчаливото съгласие в Закона за ограничаване административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. За да може да се прояви положителния ефект на регламентираното мълчаливо съгласие по ЗОАРАКСД е нужно по-радикалното навлизане на този институт.

    Необходимо е институтът на мълчаливия отказ да бъде заменен от института на мълчаливото съгласие. За целта обаче следва нормативно (например в подготвящия се проект на Административно-процесуален кодекс или в съответните специални закони) да се регламентира редът, по който правно-технически да бъдат оформени и връчени на заинтересованите лица исканите от тях разрешения или лицензии, издадени с мълчаливо съгласие. Законово трябва да бъдат определени и органите (напр. Министерство на правосъдието), компетентни да издадат разрешенията и лицензиите, за които администрацията е дала мълчаливо съгласие. Би следвало се предвиди и ред за съдебно обжалване, в случаите на отказ на компетентните органи да издадат разрешението или лицензията, издадени с мълчаливо съгласие. С повсеместното въвеждането на принципа на мълчаливото съгласие в административното производство от една страна ще се спомогне за преодоляването на мудността и корупционните предпоставки, а от друга – ще се активизира администрацията и ефективността от работата й.

    Принципът на мълчаливия отказ изигра своята историческа роля в административния процес. Време е да се помисли за радикално възприемане на принципа на мълчаливото съгласие, който безспорно осигурява по-добра защита на правата и законните интереси на гражданите и стопанските субекти, като предоставя възможност за упражняване на тези права без необходимост от дълги съдебни обжалвания.

    По-голямата част от членовете на БТПП подкрепят предложението на Коалиция за България за прехвърлянето на лицензионно-разрешителните режими на браншовите организации. Когато, обаче, поради тяхното естество, не е уместно издаването им да става от браншови организации (напр. разрешения за строеж и др.) или когато самите организации не издадат такива разрешения в предвидените срокове, все пак в закон следва да бъде уреден механизъм за провеждането на принципа на мълчаливото съгласие, като по алтернативен начин се издават изискуемите се сертификати, респективно разрешения.

  12. Данъчно третиране на разходите за дарения
    Не може да не бъде отчетена положителната тенденция в данъчното третиране на разходите за дарение. С последните изменения в ЗКПО, макар и частично беше въведен по-благоприятен режим, особено що се касае до дарения в полза на Националния фонд за лечение на деца в чужбина. Трябва да се настоява обаче за довеждането на тази допълнителна тенденция докрай, като отпадне окончателният данък върху разходите за дарения и спонсорство в полза на лицата по чл. 23, ал. 3, т. 1, отчетени като разход в текущия период. В допълнение, от сумата на дължимия годишен корпоративен данък да се приспаднат 50 % от разходите за извършените в рамките на годината дарения в полза на лицата по чл. 23, ал. 3, т. 1, но не повече от 10 % от положителния финансов резултат.

    Така ще се поощри се благотворителната дейност в определени сфери от обществения живот, основно грижа на държавата, за които тя не разполага с достатъчно средства. Ще се създаде възможност за по-рационално използване на фондовете на държавата. Ще се улесни финансирането на културни, социални, спортни и други институции от частни субекти, което ще облекчи държавата и ще намали социално-икономическият натиск без допълнителни разходи.

    За съжаление, в предизборната програма на Коалиция за България, макар общо взето да личи стремеж съм социална насоченост, не са предвидени предложения за данъчни преференции или други форми на стимулиране на частните стопански субекти за финансиране на дейности, които иначе са основна грижа на държавата.

Back   HOME 5 юли 2005 г.