ДОКЛАД
СЪТРУДНИЧЕСТВО – ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА, ВУЗ И
ЛИЦЕНЗИРАНИ ЦЕНТРОВЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ
Средата, в която днес се развива
професионалното обучение е коренно различна от
тази преди 10 ноември 1989 г.
Навлизането на пазарните отношения в
професионалното обучение предполага както
конкуренция така и сътрудничество между
отделните институции.
Процесите на сътрудничество се обуславят от
няколко фактора:Общи цели и задачи заложени в Закона
за професионално образование и обучение;
Необходимостта от по-ефективно използване на
съществуващата в училищата и ВУЗ овете материална
база и преподаватели;
Усвояването на практически умения в
реална производствена среда;
Динамичния характер на пазара на труда;
Финансиране на обучението от страна на работодателите;
Съвместно планиране на приема в
училищата и ВУЗ овете;
Участие в международни програми;
Целево изразходване на бюджетни средства;
Постигане на високо качество на
услугите;
Съвместна оценка на обучението;
Ученето през целия живот;
Новите технологии - дистанционното
обучение и др.
Процесите на сътрудничество започнаха вътре
между самите лицензирани центрове за
професионално обучение. В резултат на това са
създаде през 2002 г Съвет на лицензираните
центрове за професионално обучение към БТПП.
Една от основните цели на този съвет е да
активизира диалога и сътрудничеството с
останалите институции: МОН, МТСП, МРРБ, МО,
училища и др. Вече се проведоха редица срещи с
МОН,МТСП, МО както и с някои училища.
Основните теми, около които могат да се
обединят институциите, училищата, ВУЗ-овете и
лицензираните центрове за професионално
обучение са:
Правото на обучение за професионална
квалификация,
Целта на ЗПОО е да регулира обществените
отношения т.е. правата и задълженията на
участниците в процесите свързани с
професионалното обучение. В тази връзка е
необходимо да се определят ясно правата и
задълженията на институциите, които извършват
професионално обучение. ЗПОО определя,че право
да извършват професионално обучение имат
професионални училища, професионални гимназии,
професионални колежи, училища по изкуствата и
центрове за професионално обучение, а така също и
прогимназиални, основни, средни
общообразователни, специални и спортни училища,
гимназии и профилирани гимназии въз основа на
заповед на министъра на образованието и науката.
От това следва, че всички останали институции,
които искат да извършват професионално обучение
следва да го правят като използват упоменатите
по-горе и в член 9 (1) на ЗПОО институции. В противен
случай се създава противоречие и се накърняват
права на институции, които са изминали сложния и
дълъг път на лицензиране и се демотивират както
вече лицензираните институции, така и другите
институции, които извършват обучение, но не са
лицензирани. Ето защо в чл.9(2) на ЗПОО следва да се
посочи, че обучение за придобиване на
професионална квалификация могат да
осъществяват министерства, общини, организации
на работодатели, организации на работници и
служители и отделни работодатели чрез
институциите посочени в чл.9(1) на ЗПОО.
Програми за професионално обучение,
Центровете за професионално обучение се
лицензират от НАПОО по професионални
направления като са посочени отделни професии в
тях например: направление Икономика и финанси,
професия счетоводител. Считаме,че това е
правилно, защото дава възможност за гъвкавост на
центровете да реагират на постоянно изменящите
се потребности на пазара на труда.
Когато центровете за професионално обучение
желаят да извършват професионално обучение по
професия в същото направление, в което вече са
лицензирани от НАПОО , то лицензът да се
разпростира и върху новата професия ако тя е в
същото направление след утвърждаване в
оперативен порядък от НАПОО на учебна програма
ако тя е разработена от тях или декларация пред
НАПОО (т.е. регистрационен режим) за използване на
вече утвърдена такава от НАПОО или МОН по
съответния ред предвиден в ЗПОО чл.10.
Институции и сътрудничество,
Реализирането в тяхната цялост на
изискванията, целите и задачите на ЗПОО е
невъзможно без активно сътрудничество и
взаимодействие на всички страни и участници в
процесите свързани с него. В тази връзка
ПРЕДЛАГАМЕ НОВ ЧЛЕН 18 а В ЗПОО СЪС СЛЕДНАТА
РЕДАКЦИЯ:
“Чл.18 а Лицензираните центрове за
професионално обучение заедно с всички останали
лицензирани институции за професионално
обучение работят заедно за постигане на целите
заложени в чл.18 ЗПОО като държавата в лицето на
отделните министерства, агенции и национално
представените организации на работодателите и
синдикатите активно ги подпомагат и
насърчават”.
Лицензираните центрове за професионално
обучение създадоха Съвет на лицензираните
центрове с цел защита на техните интереси водене
на регистър в Интернет на преминалите през тях
обучаеми. Воденето на такъв регистър е важно за
работодателите, които чрез него ще могат да
правят проверка на представените документи от
техни работници и служители или на кандидатите
за работа.
Изпитни комисии,
ЗПОО предполага много тясно сътрудничество и
взаимодействие между държавата, средните и
професионални училища и лицензираните центрове
за професионално обучение. Това сътрудничество
се изразява както при проучване на потребностите
на пазара на труда, така и при възможност за
използване на съществуващите материалната база
и преподаватели, подготовка на учебните програми
и тяхното утвърждаване, така и при оценка на
постигнатите резултати.
Лиценз.
Наред с другите задачи чрез ЗПОО държавата се
ангажира да гарантира и качеството на
предлаганото професионално обучение. За тази цел
тя разполага със средства за контрол и за
стимулиране и мотивиране на центровете.
Получаването от центровете за професионално
обучение на лиценз от НАПОО е свързано с проверка
на редица обстоятелства, при неспазването на
които той може да бъде отнет. Лицензът има и ще
играе важна роля на пазара на поръчките и
програмите по линия на държавата. Чрез него се
защитава правото на всеки обучаем да получи
качествено обучение и държавните институции,
когато провеждат търгове за изразходване на
бюджетни средства или на международни програми
трябва да уважават и защитават посоченото
по-горе право на обучаемите. Лицензът в същото
време трябва да гарантира възможността на
центровете и на обучаемите да реагират гъвкаво
на промените и на потребностите на пазара на
труда. Ето защо въпроса с лицензирането е важен
както за обучаемите, държавата , така и за
центровете, които кандидатстват за участие в
програми нейна по линия. Лицензът трябва да
създава предпоставки и легални условия за
конкуренция на пазара на държавни поръчки и
участие в програми по нейна линия. Както се вижда
лицензът трябва да осугурява условия центровете
за професионално обучение да отговарят на
следните изисквания: качество на обучението,
лоялна конкуренция, гъвкавост при реагиране на
потребностите на пазара на труда и др.
Ученето през целия живот и дистанционно
обучение.
Това са много актуални теми и би следвало те
също да залегнат в ЗПОО. В доклада на МТСП и ЕК за
оценка на приоритетите по политиката на
заетостта е отбелязано, че държавата предстои да
разработи своя стратегия по тях. Съветът
на лицензираните центрове за професионално
обучение в системата на БТПП е готов да окаже
съдействие и да участва в работна група за
изготвянето на Стратегията.
|