ДОКЛАД СЪТРУДНИЧЕСТВО – ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА, ВУЗ И ЛИЦЕНЗИРАНИ ЦЕНТРОВЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ 

Средата, в която днес се развива професионалното обучение е коренно различна от тази преди 10 ноември 1989 г.

Навлизането на пазарните отношения в професионалното обучение предполага както конкуренция така и сътрудничество между отделните институции.

Процесите на сътрудничество се обуславят от няколко фактора:

  • Общи цели и задачи заложени в Закона за професионално образование и обучение;
  • Необходимостта от по-ефективно използване на съществуващата в училищата и ВУЗ овете материална база и преподаватели;
  • Усвояването на практически умения в реална производствена среда;
  • Динамичния характер на пазара на труда;
  • Финансиране на обучението от страна на работодателите;
  • Съвместно планиране на приема в училищата и ВУЗ овете;
  • Участие в международни програми;
  • Целево изразходване на бюджетни средства;
  • Постигане на високо качество на услугите;
  • Съвместна оценка на обучението;
  • Ученето през целия живот;
  • Новите технологии - дистанционното обучение и др.

Процесите на сътрудничество започнаха вътре между самите лицензирани центрове за професионално обучение. В резултат на това са създаде през 2002 г Съвет на лицензираните центрове за професионално обучение към БТПП. Една от основните цели на този съвет е да активизира диалога и сътрудничеството с останалите институции: МОН, МТСП, МРРБ, МО, училища и др. Вече се проведоха редица срещи с МОН,МТСП, МО както и с някои училища.

Основните теми, около които могат да се обединят институциите, училищата, ВУЗ-овете и лицензираните центрове за професионално обучение са:

Правото на обучение за професионална квалификация,

Целта на ЗПОО е да регулира обществените отношения т.е. правата и задълженията на участниците в процесите свързани с професионалното обучение. В тази връзка е необходимо да се определят ясно правата и задълженията на институциите, които извършват професионално обучение. ЗПОО определя,че право да извършват професионално обучение имат професионални училища, професионални гимназии, професионални колежи, училища по изкуствата и центрове за професионално обучение, а така също и прогимназиални, основни, средни общообразователни, специални и спортни училища, гимназии и профилирани гимназии въз основа на заповед на министъра на образованието и науката. От това следва, че всички останали институции, които искат да извършват професионално обучение следва да го правят като използват упоменатите по-горе и в член 9 (1) на ЗПОО институции. В противен случай се създава противоречие и се накърняват права на институции, които са изминали сложния и дълъг път на лицензиране и се демотивират както вече лицензираните институции, така и другите институции, които извършват обучение, но не са лицензирани. Ето защо в чл.9(2) на ЗПОО следва да се посочи, че обучение за придобиване на професионална квалификация могат да осъществяват министерства, общини, организации на работодатели, организации на работници и служители и отделни работодатели чрез институциите посочени в чл.9(1) на ЗПОО.

Програми за професионално обучение,

Центровете за професионално обучение се лицензират от НАПОО по професионални направления като са посочени отделни професии в тях например: направление Икономика и финанси, професия счетоводител. Считаме,че това е правилно, защото дава възможност за гъвкавост на центровете да реагират на постоянно изменящите се потребности на пазара на труда.

Когато центровете за професионално обучение желаят да извършват професионално обучение по професия в същото направление, в което вече са лицензирани от НАПОО , то лицензът да се разпростира и върху новата професия ако тя е в същото направление след утвърждаване в оперативен порядък от НАПОО на учебна програма ако тя е разработена от тях или декларация пред НАПОО (т.е. регистрационен режим) за използване на вече утвърдена такава от НАПОО или МОН по съответния ред предвиден в ЗПОО чл.10.

Институции и сътрудничество,

Реализирането в тяхната цялост на изискванията, целите и задачите на ЗПОО е невъзможно без активно сътрудничество и взаимодействие на всички страни и участници в процесите свързани с него. В тази връзка

ПРЕДЛАГАМЕ НОВ ЧЛЕН 18 а В ЗПОО СЪС СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:

“Чл.18 а Лицензираните центрове за професионално обучение заедно с всички останали лицензирани институции за професионално обучение работят заедно за постигане на целите заложени в чл.18 ЗПОО като държавата в лицето на отделните министерства, агенции и национално представените организации на работодателите и синдикатите активно ги подпомагат и насърчават”.

Лицензираните центрове за професионално обучение създадоха Съвет на лицензираните центрове с цел защита на техните интереси водене на регистър в Интернет на преминалите през тях обучаеми. Воденето на такъв регистър е важно за работодателите, които чрез него ще могат да правят проверка на представените документи от техни работници и служители или на кандидатите за работа.

Изпитни комисии,

ЗПОО предполага много тясно сътрудничество и взаимодействие между държавата, средните и професионални училища и лицензираните центрове за професионално обучение. Това сътрудничество се изразява както при проучване на потребностите на пазара на труда, така и при възможност за използване на съществуващите материалната база и преподаватели, подготовка на учебните програми и тяхното утвърждаване, така и при оценка на постигнатите резултати.

Лиценз.

Наред с другите задачи чрез ЗПОО държавата се ангажира да гарантира и качеството на предлаганото професионално обучение. За тази цел тя разполага със средства за контрол и за стимулиране и мотивиране на центровете. Получаването от центровете за професионално обучение на лиценз от НАПОО е свързано с проверка на редица обстоятелства, при неспазването на които той може да бъде отнет. Лицензът има и ще играе важна роля на пазара на поръчките и програмите по линия на държавата. Чрез него се защитава правото на всеки обучаем да получи качествено обучение и държавните институции, когато провеждат търгове за изразходване на бюджетни средства или на международни програми трябва да уважават и защитават посоченото по-горе право на обучаемите. Лицензът в същото време трябва да гарантира възможността на центровете и на обучаемите да реагират гъвкаво на промените и на потребностите на пазара на труда. Ето защо въпроса с лицензирането е важен както за обучаемите, държавата , така и за центровете, които кандидатстват за участие в програми нейна по линия. Лицензът трябва да създава предпоставки и легални условия за конкуренция на пазара на държавни поръчки и участие в програми по нейна линия. Както се вижда лицензът трябва да осугурява условия центровете за професионално обучение да отговарят на следните изисквания: качество на обучението, лоялна конкуренция, гъвкавост при реагиране на потребностите на пазара на труда и др.

Ученето през целия живот и дистанционно обучение.

Това са много актуални теми и би следвало те също да залегнат в ЗПОО. В доклада на МТСП и ЕК за оценка на приоритетите по политиката на заетостта е отбелязано, че държавата предстои да разработи своя стратегия по тях. Съветът на лицензираните центрове за професионално обучение в системата на БТПП е готов да окаже съдействие и да участва в работна група за изготвянето на Стратегията.