проект

ПРОМЕНИ В ЗАКОНА ЗА ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ

Промените в Закона за професионално образование и обучение са една от важните теми на кръглата маса. Целта на закона е да регулира обществените отношения на страните участващи в процеса : Държавата, Обучаващите и Обучаваните като осигури баланс на техните интереси , защити техните права и определи отговорностите по един ясен начин, гарантира лоялната конкуренция на пазара при високо качество на програмите и предоставяните услуги, а така също и да уреди едни нови отношения свързани с ученето през целия живот и дистанционното обучение.

ТЕМА А: Спсък на професии.

В член 6 на ЗПОО се казва, че Професионалното ориентиране, професионалното обучение и професионалното образование се осъществяват по професии и специалности, включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение, който се утвърждава от МОН след съгласуване с останалите министерства и национално представените организации на работодателите и синдикатите. Кодовете на професии в този списък са в съответствие с международния класификатор за обучение (ISCED-98) и не съвпадат с тези по националния класификатор на професиите в България. В същия списък, срещу всяка професия е посочен кода и според националния класификатор. Центровете за професионално обучение се лицензират от НАПОО по Списъка утвърден от МОН. Това създава проблеми пред лицензираните центрове при кандидатстването им по проекти пред бюрата по труда. С оглед на това, че центровете за професионално обучение вече са лицензирани по списък професии, утвърден от МОН,

ПРЕДЛАГАМЕ НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ПО ЗАЕТОСТТА ДА ВЗЕМЕ СЛЕДНОТО РЕШЕНИЕ : “Националната агенция по заетостта респективно бюрата по труда да работят по Списъка на професии, утвърден от МОН съгласно чл.6 от ЗПОО”.

За справка

Чл. 6. (1) Професионалното ориентиране, професионалното обучение и професионалното образование се осъществяват по професии и специалности, включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение.

(2) Списъкът по ал. 1 се утвърждава от министъра на образованието и науката след съгласуване с министъра на труда и социалната политика, както и със съответните отраслови министри и с представителните организации на работодателите и на работниците и служителите на национално равнище.

ТЕМА Б:Правото на обучение за професионална квалификация

Целта на ЗПОО е да регулира обществените отношения, т.е. правата и задълженията на участниците в процесите, свързани с професионалното обучение. В тази връзка, е необходимо да се определят ясно правата и задълженията на институциите, които извършват професионално обучение. ЗПОО определя, че право да извършват професионално обучение имат професионални училища, професионални гимназии, професионални колежи, училища по изкуствата и центрове за професионално обучение, а също така и прогимназиални, основни, средни общообразователни, специални и спортни училища, гимназии и профилирани гимназии въз основа на заповед на министъра на образованието и науката. От това следва, че всички останали институции, които искат да извършват професионално обучение трябва да го правят като използват упоменатите по-горе и в член 9 (1) на ЗПОО институции. В противен случай се създава противоречие и се накърняват права на институции, които са изминали сложния и дълъг път на лицензиране и се демотивират както вече лицензираните институции, така и другите институции, които извършват обучение, но не са лицензирани. Ето защо в чл.9 (2) на ЗПОО следва да се посочи, че обучение за придобиване на професионална квалификация могат да осъществяват министерства, общини, организации на работодатели, организации на работници и служители и отделни работодатели чрез институциите, посочени в чл.9 (1) на ЗПОО.

ПРЕДЛАГАМЕ ЧЛ.9(2) ДА ДОБИЕ СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:

(2) Обучение за придобиване на професионална квалификация могат да осъществяват министерства, общини, организации на работодатели, организации на работници и служители и отделни работодатели чрез инститициите посочени в чл.9(1).

За справка

Чл. 9. (1) Право за осъществяване на обучение за придобиване на професионална квалификация имат:

1. (доп. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) професионални училища, професионални гимназии, професионални колежи, училища по изкуствата и центрове за професионално обучение;

2. (изм. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) прогимназиални, основни, средни общообразователни, специални и спортни училища, гимназии и профилирани гимназии в отделни паралелки в тях - въз основа на заповед на министъра на образованието и науката, ако отговарят на условията, определени с държавните образователни изисквания.

(2) Обучение за придобиване на професионална квалификация могат да осъществяват министерства, общини, организации на работодатели, организации на работници и служители и отделни работодатели.

ТЕМА В:Програми за професионално обучение

Центровете за професионално обучение се лицензират от НАПОО по професионални направления като са посочени отделни професии в тях например: направление Икономика и финанси, професия счетоводител. Считаме, че това е правилно, защото дава възможност за гъвкавост на центровете да реагират на постоянно изменящите се потребности на пазара на труда.

Когато центровете за професионално обучение желаят да извършват професионално обучение по професия в същото направление, в което вече са лицензирани от НАПОО, то лицензът да се разпростира и върху новата професия ако тя е в същото направление след утвърждаване в оперативен порядък от НАПОО на учебна програма ако тя е разработена от тях или декларация пред НАПОО (т.е. регистрационен режим) за използване на вече утвърдена такава от НАПОО или МОН по съответния ред предвиден в ЗПОО чл.10.

В ТАЗИ ВРЪЗКА ПРЕДЛАГАМЕ ЧЛ.10 ОТ ЗПОО ДА ДОБИЕ СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ

“Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) Придобиването на професионална квалификация в системата на професионалното образование и обучение се регламентира с рамкови програми и програми за професионално обучение утвърдени от министъра на образованието и науката или от Председателя на НАПОО съгласно чл.42 т.11 и са свободно достъпни за ползване от всички лицензирани институции. Когато лицензираните институции използват утвърдени от министъра на образованието или от председателят на НАПОО готови програми те имат право да извършват обучение по тях като за целта уведомят НАПОО с декларация, че ще извършват обучението съгласно утвърдените програми или да предлагат на председателя на НАПОО проекти на разработени от тях нови програми за утвърждаване. Когато лицензираните центрове за професионално обучение извършват обучение в направлението и професията, в която са лицензирани по утвърдени програми програми те декларират този факт пред НАПОО без да минават през процедура за допълнително лицензиране и срещу заплащане на съответната такса.

За справка:

Чл. 10. (1) (Изм. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) Придобиването на професионална квалификация в системата на професионалното образование и обучение се регламентира с рамкови програми, утвърдени от министъра на образованието и науката.

(2) Програмите по ал. 1 определят възрастта и входящото образователно и квалификационно равнище на кандидатите, както и съдържанието и продължителността на професионалното образование и на професионалното обучение

ТЕМА Г: Институции и сътрудничество.

Реализирането в тяхната цялост на изискванията, целите и задачите на ЗПОО е невъзможно без активно сътрудничество и взаимодействие на всички страни и участници в процесите свързани с него. В тази връзка

ПРЕДЛАГАМЕ НОВ ЧЛЕН 18 а В ЗПОО СЪС СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ:

“Чл.18 а Лицензираните центрове за професионално обучение заедно с всички останали лицензирани институции за професионално обучение работят заедно за постигане на целите заложени в чл.18 ЗПОО като държавата в лицето на отделните министерства, агенции и национално представените организации на работодателите и синдикатите активно ги подпомагат и насърчават”.

Лицензираните центрове за професионално обучение създадоха Съвет на лицензираните центрове с цел защита на техните интереси водене на регистър в Интернет на преминалите през тях обучаеми. Воденето на такъв регистър е важно за работодателите, които чрез него ще могат да правят проверка на представените документи от техни работници и служители или на кандидатите за работа.

В тази връзка ПРЕДЛАГАМЕ НОВ ЧЛ.18 б СЪС СЛЕДНИЯ ТЕКСТ:

“ Чл.18 б Лицензираните центрове за професионално обучение създават съвет, който да извършва координация и методическо ръководство на центровете, както и да ги представлява пред държавните институции. Членството в съвета е на доброволни начала. Съветът се ръководи от председател избран от членовете на съвета. Председателят на Съвета участва в създадени комисии и работни групи. Съветът води регистър в интернет на преминалите обучение в лицензираните центрове за професионално обучение”.

 За справка:

Чл. 18. Институциите в системата на професионалното образование и обучение са:

  1. професионални училища;
  2. професионални гимназии;
  3. (нова - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) училища по изкуствата;
  4. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) професионални колежи;
  5. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) центрове за професионално обучение;
  6. (предишна т. 5 - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) центрове за информация и професионално ориентиране;
  7. (отм. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.);
  8. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) центрове за квалификация на обучаващите.

ТЕМА Д: Изпитни комисии.

ЗПОО предполага много тясно сътрудничество и взаимодействие между държавата, средните и професионални училища и лицензираните центрове за професионално обучение. Това сътрудничество се изразява както при проучване на потребностите на пазара на труда, така и при възможност за използване на съществуващите материалната база и преподаватели, подготовка на учебните програми и тяхното утвърждаване, така и при оценка на постигнатите резултати. В тази връзка ПРЕДЛАГАМЕ СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ В ЧЛ.35(1) НА ЗПОО :

“Чл. 35. (1) (Доп. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) В състава на комисиите за провеждане на изпитите се включват представители на обучаващата институция, на работодателите и на работниците, посочени от представителните им организации и служителите, а за училищата по изкуствата - и на представители на съответните висши училища по изкуствата с равни квоти”.

За справка:

Чл. 35. (1) (Доп. - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) В състава на комисиите за провеждане на изпитите се включват представители на обучаващата институция, на работодателите и на работниците и служителите, а за училищата по изкуствата - и на представители на съответните висши училища по изкуствата с равни квоти.

ТЕМА Е: Защита на потребителя на обучителни услуги

Лицензираните и нелицензирани центрове заедно с потребителите на техните услуги и приетите закони от държавата формират така наречения пазар на обучителните услуги. На този пазар както и при пазара на стоките съществуват “ментета”. Една от задачите на ЗПОО и на Съвета на лицензираните центрове за професионално обучение следва да бъде борбата с ментетата и лошото качество.

В тази връзка ПРЕДЛАГАМЕ НОВ ЧЛЕН 40 А В ЗПОО СЪС СЛЕДНИЯ ТЕКСТ:

“чл. 40 а .Лицензираните институции, които предлагат обучителни услуги да посочват в материалите свързани с обучението в т.ч. реклами, документи за завършен курс и др. номера на своя лиценз и от кого е утвърдена програмата. Нелицезираните обучители да посочват в своите материали, че не са лицензирани и че нямат утвърдена учебна програма”.

ТЕМА Ж: Лиценз.

Наред с другите задачи чрез ЗПОО държавата се ангажира да гарантира и качеството на предлаганото професионално обучение. За тази цел тя разполага със средства за контрол и за стимулиране и мотивиране на центровете. Получаването от центровете за професионално обучение на лиценз от НАПОО е свързано с проверка на редица обстоятелства, при неспазването на които той може да бъде отнет. Лицензът има и ще играе важна роля на пазара на поръчките и програмите по линия на държавата. Чрез него се защитава правото на всеки обучаем да получи качествено обучение и държавните институции, когато провеждат търгове за изразходване на бюджетни средства или на международни програми трябва да уважават и защитават посоченото по-горе право на обучаемите. Лицензът в същото време трябва да гарантира възможността на центровете и на обучаемите да реагират гъвкаво на промените и на потребностите на пазара на труда. Ето защо въпросът с лицензирането е важен както за обучаемите, държавата , така и за центровете, които кандидатстват за участие в програми по нейна по линия. Лицензът трябва да създава предпоставки и легални условия за конкуренция на пазара на държавни поръчки и участие в програми по нейна линия. Както се вижда лицензът трябва да осигурява условия центровете за професионално обучение да отговарят на следните изисквания: качество на обучението, лоялна конкуренция, гъвкавост при реагиране на потребностите на пазара на труда и др. В тази връзка ПРЕДЛАГАМЕ СЛЕДНАТА РЕДАКЦИЯ НА ЧЛ.49 а ОТ ЗПОО:

“Чл.49 а (1) Лицензията дава право за извършване и удостоверяване на професионално обучение по части от професия със или без придобиване на степен на професионална квалификация, или за извършване на професионално ориентиране”.

За справка:

Чл. 49а. (Нов - ДВ, бр. 103 от 2002 г.) (1) Лицензията дава право за извършване и удостоверяване на професионално обучение с придобиване на степен на професионална квалификация или за извършване на професионално ориентиране.

ТЕМИ З: Ученето през целия живот и дистанционно обучение.

Това са много актуални теми ( виж чл. 4 ал 2 т. 2 от ЗПОО) . Към чл. 16 ал.1 на ЗПОО да се добави т.2 дистанционно обучение като форма и др. В доклада на МТСП и ЕК за оценка на приоритетите по политиката на заетостта е отбелязано, че държавата предстои да разработи своя Стратегия по тях. Съветът на лицензираните центрове за професионално обучение е готов да окаже съдействие и да участва в работна група за изготвянето на Стратегията.

ПРИЕМАНЕ НА ПРОМЕНИ В ЗПОО

БТПП и Парламентарната комисията по образование и наука подкрепят идеята за създаване на съвместна работна група с участието на всички заинтересовани страни за обсъждане на направените предложения за промени в ЗПОО на проведената кръгла маса на 20 февруари 2003 г.