![]() |
![]() |
Съвет за икономически растеж |
СТАНОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА
ОТНОСНО: ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МАЛКИТЕ И СРЕДНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ, ВНЕСЕН ОТ ДЕПУТАТА ЙОРДАН НИХРИЗОВ
Българската търговско-промишлена палата (БТПП) с удовлетворение констатира, че с предложенията за изменение и допълнение на Закона за малките и средните предприятия се цели провеждане на по-ефективна държавна политика по насърчаване на дребния и средния бизнес в България. БТПП е на мнение, че идеята за създаване на Гаранционен фонд с държавно участие, който да гарантира до 50% от исканото от банките обезпечение по кредита, ще стимулира процеса на кредитиране и ще създаде по-благоприятна икономическа среда за реализиране на проекти за изграждане на малки и средните предприятия.
За постигане на по-цялостен законодателен ефект БТПП предлага допълване и поправки на някои текстове на законопроекта.
На първо място, необходимо е да се разпише по-подробно в проектозакона реда за кандидатстване и получаване на обезпечения от Гаранцинния фонд, както и критериите, на които трябва да отговарят малките и средните предприятия -кредитоискатели. Това касае и процедурата, по която АМСП определя с препоръчителен списък предприятията, които желаят да ползват реда за обезпечаване на кредитите от фонда( чл.8, ал.1, т.7).
Мотиви На мнение сме, че уредбата на този въпрос трябва да бъде законова, тъй като се касае за разходване на бюджетни средства. Правилникът за дейността на фонда, който УС приема (чл.26”ж” т.4) трябва да регламентира само организацията на работа, но не и условията за предоставяне на обезпечения.
На второ място искаме да изкажем своите съображения относно предвидения в чл. 26 ”е” състав на УС на фонда. Предлагаме да се помисли за промяна на съотношението членове на УС от квотата на работодателите към квотата на МС, а именно в посока увеличаване участието на работодателските организации.
Мотиви считаме, че по- голямо представителство от страна на работодателите ще гарантира взимането на най-целесъобразни решения съгласно чл.26”ж”, т.5 за определяне на размера на гаранцията на кредитоискателите-малки и средни предприятия, подадени чрез Агенцията за малки и средни предприятия. В тази връзка, за да се направи най- точна преценка, може да се предвиди и участие на браншовите организации, тъй като те най-добре познават предприятията от съответния бранш и техния потенциал.
На трето място считаме,че предвиденото в чл.26 ”в” ограничение за инвестиране на свободните средства на фонда само в ценни книжа е необосновано строго и силно стеснява възможността за увеличаване на неговите активи.
Мотиви За решаването на този въпрос е разумно да се потърси аналогия с уредбата на вече съществуващите доброволни пенсионни фондове, която очертава по-широк параметър от опции за инвестиране (напр. недвижимо и други инвестиционни инструменти). В чл.44-48 от Закона за допълнителното пенсионно осигуряване са посочени изискванията, съгласно които трябва да се инвестират средствата на доброволните пенсионни фондове.
С оглед на горното и в дух на сътрудничество, желаем при по-нататъшното обсъждане на законопроекта да бъдат взети предвид изложените вече принципни съображения на БТПП, както и съдържащите се в приложение № 1 към настоящото становище наши бележки.
В приложение към настоящото са бележките от правно-технически характер по някои текстове от проекта.
приложение
26 март 2003 г.