![]() |
![]() |
Съвет за икономически растеж |
СТАНОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА
ОТНОСНО: ПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ
БТПП подкрепя идеята за изменение и допълнение на Закона за общинската собственост. Счита, че това е абсолютна необходимост, с оглед приетата концепция за децентрализация в управлението и финансирането на общините. За постигане целта на започващата реформа, а именно предоставянето на качествени и достъпни за българските граждани местни публични услуги, се налагат редица законодателни промени, въвеждащи европейските стандарти в тази област.
БТПП с удовлетворение констатира, че по същество, съдържащите се в представения ни законопроект предложения са насочени към разширяване правомощията на местните власти, с цел мотивиране към по-добро стопанисване на и увеличаване на приходите от общинската собственост.
Заедно с горното предлагаме при по-нататъшното разглеждане на законопроекта, да бъдат взети предвид долуизложените наши принципни бележки, както и съдържащите се в Приложение № 1 към настоящото становище коментари по текстове:
На първо място считаме, че изменението на Закона за общинската собственост не трябва да бъде самоцел. Целта на реформирането на общините ще се постигне само при адекватно изменение на всички, имащи отношение към дейността им закони – Закон за държавната собственост, Закон за общинските бюджети и Закон за местните данъци и такси.
Мотиви: Ще се постигне яснота относно правата и отговорностите на местните власти, финансираните от общинските бюджети дейности, субсидирането на общини и самофинансирането им чрез постъпления от общинска собственост, местни данъци и такси, услуги и др. Това ще доведе до реализъм при съставянето, приемането, изпълнението и отчитането на общинския бюджет.
На второ място що се касае до процедурата за принудително отчуждаване на имоти-частна собственост за общински нужди, считаме, че е неоправдано лишаването на собствениците от възможността за договаряне на доброволна покупко-продажба или замяна.
Мотиви: Подобна мярка от една страна ограничава правата на собствениците на отчуждаваните имоти. От друга страна ще забави процеса на отчуждаване, тъй като едностранното определяне на размера на паричното обезщетение (макар и уточнено от лицензиран оценител) често ще бъде основание за водене на голям брой дела от страна на осбствениците.
На трето място, по отношение на осъществяването на стопанска дейност от общината чрез дружества с общинско имущество, считаме за необходимо да се предвиди задължение за публикуване в Държавен вестник на наредбите на общинския съвет, регулиращи дейността.
Мотиви: Ще се създадат условия за прозрачност и ефективен граждански контрол върху общинските дейности.
На четвърто място предлагаме да се обмисли възможността за ограничаване на кръга на обекти – публична общинска собственост и дейности от публичен характер, за които се предвижда концесиониране. Необходимо е да се даде възможност на фирми да ползват горните обекти и извършват дейностите по частен ред, а възлагането да се извършва чрез търг или конкурс.
Мотиви: Концесионирането на обекти – публична общинска собственост е неподходящо средство за задоволяване на обществените потребности. Процедурата е бавна и скъпа, а целите, за които се отстъпва ползването на тези имоти са свързани с ниско рентабилни инвестиции.
26 март 2003 г.