![]() |
![]() |
Съвет за икономически растеж |
СТАНОВИЩЕ НА БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА
ОТНОСНО: ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИНДУСТРИАЛНИТЕ ЗОНИ
Българската търговско-промишлена палата (БТПП) с удовлетворение констатира, че макар и частично – в рамките на индустриалните зони и по отношение на ограничен кръг субекти, които желаят да извършат инвестиции в зоните, са взети предвид част от исканията на бизнеса за подобрение на икономическата среда, приети на извънредно общо събрание на БТПП в навечерието на изборите през май 2001г.
От тази гледна точка БТПП принципно подкрепя Законопроекта за индустриалните зони. Считаме, че с него могат да се постигнат най- малко три неща: да се дефинират ясни отговорности за компетентните институции, да се предвидят кратки срокове за администриране на дейността по създаване и управление на индустриалните зони и да се предоставят сериозни данъчни облекчения .
Заедно с това БТПП отчита, че с оглед на добрата практическа ефективност на закона e необходима допълнителна разработка на текстовете на проекта, за да се усъвършенства нормативната регламентация на важни обществени отношения от тази материя.
С оглед на горното предлагаме при по-нататъшното обсъждане на законопроекта да бъдат взети предвид долу-изложените принципни съображения на БТПП:
На първо място в законопроекта не е предвидена санкция за администрацията за неспазване на задълженията във връзка с реда за приемане на решения за създаване на индустриални зони и одобряване на инвестиционните проекти за индустриалните зони.
Мотиви:
Разпоредбите на чл.6 и чл.9 от проектозакона
визират срокове за вземане на решения от
компетентните органи, чието неспазване не е
скрепено със санкционни последици.
На второ място необходимо е нормиране на правата и задълженията на частните лица (физически и/или юридически)- собственици на поземлени имоти от територията на индустриалната зона.
Мотиви:
При условие, че територията н индустриалната
зона може да обхваща терени – частна собственост
(чл. 2, ал. 3 от проекта) трябва да се нормират права
на тези собственици:
На трето място трябва да се изяснят изискванията за кандидатстване с инвестиционни проекти по чл.9 от проектозакона.
Мотиви
Формулировката на текста на чл.9 от проекта е
неясна , т.к. има препращане към чл.8, който от своя
страна препраща към чл.9. Необходимо е
прецизиране на съдържанието на двете разпоредби.
На четвърто място необходима е изрична регламентация на възможността юридически и физически лица да извършват в индустриалната зона дейност, която не отговаря на изискванията на чл.чл. 12 и 13 , т.е. която не се подпомага.
Мотиви:
Според БТПП е необходимо да се даде и такава
възможност, тъй като поставените високи
изисквания в чл. 12 по отношение на стойността на
инвестицията (колкото и тя да подлежи на
коментар) няма да дадат възможност за по-голям
брой инвестиции. Разбира се, при нормирането на
такава възможност трябва да се постави
ограничение на обема на този вид
“неподпомагана” дейност, тъй като очевидно
целта на създаването на икономическите зони е
стимулирането на крупните производствени
инвестиции.
На пето място законът не регламентира въпроса в какво съотношение следва да бъдат разпределени между инвеститорите безвъзмездно прехвърленото право на собственост и безвъзмездно предоставяните право на строеж, или ползване върху имоти в зоната.
Мотиви:
Съгласно чл. 14, ал. 1 от Законопроекта на инвеститорите, чиито проекти могат да бъдат подпомагани, се предоставя без търг или конкурс безвъзмездно право на строеж, или право на ползване, както и безвъзмездно се прехвърля право на собственост. Не е ясно в какво съотношение трябва да бъдат разпределени тези права между инвеститорите (тъй като правата и имотите не са равностойни помежду си). Ще възникне и проблем, ако заявените за подпомагане инвеститори са повече и не всички от тях ще могат да бъдат удовлетворени с вещни права върху терени в зоната.
На шесто място считаме, че посоченото в чл.12 ал.2 допълнително условие към предмета на инвестиции е неуместно.
Мотиви:
Разпоредбата стеснява кръга на подпомаганите
инвестиции чрез въвеждането на времеви критерий,
който не отчита качеството на предмета на
инвестицията. Възможно е машините и
съоръженията- предмет на инвестициите да бъдат и
с по-кратък срок на производство, но да отразяват
ниско технологично равнище и така целта няма да
се изпълни.
На седмо място що се касае до облекчението предвидено в чл.14, ал.1, т.4, считаме, че е необходимо да бъдат предвидени допълнителни гаранции за прозрачност на процедурата, например чрез обявяване на намерението за издаване на разрешение по подходящ начин като се предвиди кратък срок ( едноседмичен например), след изтичането на който да се вземе и самото решение.
Мотиви:
Настоящата формулировка на разпоредбата- “без
търг или конкурс, при условия и по ред, определени
от министъра на икономиката”- е твърде обща и
създава условия за злоупотреби и корупция.
На осмо място във връзка с предвиденото ограничено действие на Кодекса на труда на територията на индустриалните зони, считаме че законът няма да може да отмени прилагането на всички императивни разпоредби на същия.
Мотиви:
Неспазването на императивните норми на Кодекса
на труда ще доведе до колизия с поети от страната
ни ангажименти по международни актове по линия
на МОТ и ЕС.
Поддържаме приетите предложения на ОС на БТПП, че по-добро решение би било, ако облекченията касаят цялата икономика, а не част от територията на страната.
БТПП счита, че би могло да се помисли и за режима на свободните зони, заради вече изградената инфраструктура в тях, опитна администрация, отработени процедури по контрол на изпълнението на нормативните изисквания.
27 февруари 2003 г.