Дата: |
12.02.2003 г. |
Времетраене: |
14:15 - 16:00 |
|
Участници: |
|
- г-н Валентин Церовски - министър на регионалното развитие и благоустройството
- г-н Милен Велчев - министър на финансите
- г-н Гати ал Джебури - заместник-министър на финансите
- г-н Димитър Толев - заместник-изпълнителен директор на Агенция "Митници"
- г-н Владимир Величков - директор на дирекция "Международно контролирана търговия", Министерство на икономиката
- г-жа Мирела Анастасова - директор на дирекция "Правно-нормативно обслужване", Министерство на енергетиката и енергийните ресурси
- г-н Христо Казанджиев - директор на дирекция "Енергийни ресурси", Министерство на енергетиката и енергийните ресурси
- г-жа Иванка Диловска - директор на дирекция "Програми и структурна реформа", Министерство на енергетиката и енергийните ресурси
- г-н Камен Колев - главен директор "Индустриално развитие ", Българска стопанска камара
- г-н Борислав Георгиев - главен директор "Външно-икономическо сътрудничество", Българска стопанска камара
- г-н Божидар Божинов - председател на Българска търговско-промишлена палата
- г-жа Андрияна Тошева - изпълнителен директор на Българска международна бизнес асоциация
- г-н Николай Минков - председател на комитет "Енергетика и комунални услуги", Българска международна бизнес асоциация
- г-н Васил Василев - председател на Съюза на работодателите в България
- г-н Васил Божков - председател на Български бизнес клуб "Възраждане"
|
Изготвен от: |
Димитър Цветанов, Координатор на СИР |
Дневен ред: |
|
- Контрол на внасяни и изнасяни стоки, включени в Списъка на оръжието, стоките и технологиите с възможна двойна употреба (г-н Владимир Величков, директор на дирекция "Международно контролирана търговия", Министерство на икономиката);
- Закон за енергетиката (г-жа Мирела Анастасова, директор на дирекция "Правно-нормативно обслужване"; г-н Христо Казанджиев, директор на дирекция "Енергийни ресурси"; г-жа Иванка Диловска, директор на дирекция "Програми и структурна реформа", Министерство на енергетиката и енергийните ресурси);
- Представяне на график за разглеждане на закони, наредби, стратегии и концепции през 2003 година;
- Насрочване и определяне на теми за следващото редовно заседание на Съвета по смисъла на чл. 6, ал. 1 от Правилника.
|
1. Контрол на внасяни и изнасяни стоки, включени в Списъка на оръжието, стоките и технологиите с възможна двойна употреба: |
|
|
МИ: |
По отношение на оръжието, стоките и технологиите с възможна двойна употреба има три нива на контрол:
междуведомствен съвет, комисия и митници. Поради съвпадането на тарифните номера за някои стоки на границата
митническите служители задържат вноса и ние получаваме по 150-200 запитвания за становище без да съществува
такова изискване от страна на Министерство на икономиката. Правим всичко възможно този въпрос да се разреши до
10-15 дни, когато ще излязат нови списъци. Миналата седмица проведохме съвместно с Агенция "Митници" семинар
за разясняване на тази специфична материя. Стоките внесени от Европейския съюз и страни членки на НАТО няма
да се контролират по сегашния ред. |
|
Митници: |
Има изготвена програма за обучение на митническите служители за първото полугодие.
Съществуващите нормативни документи ще бъдат актуализирани. Стремежът ни е списъка по директива 1311,
отнасяща се за износа да е максимално свит. |
|
СРБ: |
За нашите членове представлява сериозен проблем това че например химикали, участващи в
производството на паста за зъби или резервни части за машини могат да бъдат спрени на митници.
Удовлетворени сме от факта че Министерство на икономиката смята да реши проблема за около 10 дни. |
|
|
|
БСК: |
Имаме три предложения:
- Съвместно обучение на фирми, митници и министерство на икономиката по темата
- Съпоставка на новия и стария списък и съгласуване на новия списък с браншовите организации
- В Закона за митниците да се създаде обвързваща тарифна информация (да съществува възможност за запитване до Агенция "Митници",
като официалния отговор да се представя пред митническите служители
|
|
БТПП: |
Предлагаме няколко неща:
- Списъкът да се актуализира и да се публикува в Държавен вестник
- Да се проведе съвместно обучение по техническото изготвяне на документите
- Бланките придружаващи сделките следва да бъдат унифицирани
|
|
|
|
|
Министерство на икономиката ще подготви новите списъци на оръжието, стоките и
технологиите с възможна двойна употреба, като те ще излязат до 10-15 дни. Така ще
се уточнят и стоките, които не са с двойна употреба, но които попадат в списъка
поради съвпадение на тарифните номера. |
|
|
2. Закон за енергетиката: |
|
|
СРБ: |
Настояваме да получим отговори на представените от нас 9 точки, свързани с
промени в Закона за енергетиката. Приветстваме готовността на Министерство на
енергетиката и енергийните ресурси в рамките до 19.02.2003г. да изпрати отговор
на всяко едно от предложенията на СРБ. |
|
МЕЕР: |
Предложенията на СРБ са в разрез с директивата на Европейския съюз за развитие
на пазара на природен газ, с духа на закона и със споразумението на България с
Международния валутен фонд. По точка 1 "Предоставяне инициативата за изграждане
на нови газоразпределителни мрежи на общините и на потенциалните инвеститори"
считаме че прогнозирането по общини е трудно и скъпо, получават се загуби от малкия мащаб.
Развитието на мрежа в големи региони ще стимулира големите инвеститори да участват.
По точка 2 "Дефиниране на територията на една община като територия на лицензията за разпределение
на природен газ" коментара ни е че общините не разполагат с необходимите средства за инвестиции
и че максималния брой потребители е условие за икономическия ефект. Съгласни сме с
предложението на председателя до една седмица да изпратим писмен отговор на всяко едно
от предложенията на СРБ. |
|
БИБА: |
Знаем че се готви и закон за енергийната ефективност, логично е двата та проектозакона да
вървят по едно и също време. В Закона за енергетиката се предлага разходно-покривния подход при
ценообразуването, което не стимулира производителите да понижават себестойността. Намираме, че
както философията на МЕЕР, така и тази на СРБ и Овергаз съдържат ценни идеи. Те не си противоречат,
по-скоро биха могли взаимно да се допълнят. |
|
БСК: |
Закона за енергетиката определено е крачка към либерализирането на енергийния пазар. |
|
|
|
БСК: |
Предлагаме следните неща:
- Да се маркира принципа на регионална конкуренция;
- Да подкрепи общинската и частна инициатива;
- Да се разгледа въпроса за кръстосаното субсидиране на цените на електро и топлоенергия.
|
|
СРБ: |
Да се опрости инвестиционния процес за малките ВЕЦ, тъй като е очевидно че това е
област в който инвестициите са в рамките от 1 до 5 милиона лева и бизнеса може да се
включи активно в подобни проекти. |
|
|
|
|
Дискусията между бизнеса и МЕЕР ще продължи в дух на конструктивност. МЕЕР ще вземе
предвид направените от БСК, БТПП и БИБА коментари за промени в Закона за енергетиката,
както и ще изпрати до 19.02.2003 г. писмено отговорите си на предложенията направени от СРБ. |
|
|
3. Представяне на график за разглеждане на закони, наредби, стратегии и концепции през 2003 година: |
|
|
МИ: |
ЗИД на Търговския закон и Закона за административното регулиране и административния
контрол на стопанската дейност да се изключат от графика до 31.07.2003г. тъй като вече
подробно са разгледани от членовете на Съвета. |
|
МРРБ: |
Силно казано е да се разглежда ЗИД на Закона за концесиите, по-скоро с цел преглед на режима
на концесиониране следва да се направят промени в отделни закони и нормативната база. |
|
|
|
|
|
|
Да се уточни за какви промени става въпрос в ЗИД на Кодекса на труда и да се информират всички членове. |
|
4. Определяне на дневен ред за следващото и по-следващото заседание: |