Съвет за икономически растеж

ПРОТОКОЛ
Дата:    26.03.2003 г.
Времетраене:    14:15 - 16:30
Участници:
  1. г-н Милен Велчев – министър на финансите
  2. г-н Милен Керемедчиев – заместник-министър на икономиката
  3. г-н Румен Стоилов – заместник-министър на вътрешните работи
  4. г-н Румен Симеонов – главен секретар на Министерство на труда и социалната политика
  5. г-н Божидар Данев – председател на Българска стопанска камара
  6. г-н Божидар Божинов – председател на Българска търговско-промишлена палата
  7. г-жа Саша Безуханова – заместник-председател на Българска международна бизнес асоциация
  8. г-жа Андрияна Тошева – изпълнителен директор, Българска международна бизнес асоциация
  9. г-н Иво Прокопиев – заместник-председател на УС на Съюза на работодателите в България
  10. г-н Людмил Маринчевски – експерт, Съюз на работодателите в България
  11. г-н Славчо Марков – експерт, Български бизнес клуб “Възраждане”
Изготвен от:    Димитър Цветанов, Координатор на СИР
Дневен ред:
  1. Икономически последици от войната в Ирак (г-н Милен Велчев, министър на финансите)
  2. Проект на Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност (г-н Румен Стоилов, заместник-министър на вътрешните работи)
  3. Проект на Закон за частната охранителна дейност (г-н Румен Стоилов, заместник-министър на вътрешните работи)
  4. Насрочване и определяне на теми за следващото редовно заседание на Съвета по смисъла на чл. 6, ал. 1 от Правилника.
1. Икономически последици от войната в Ирак:
    1.1 Бележки:
      БСК: Български фирми не взеха никакво участие във възстановяването на Косово и Сърбия. Бихме искали да се застрахова целия износ за Ирак, което ще подпомогне значително българския бизнес.
    СРБ: Миналата година се получи голямо увеличение на износа- 600 милиона е износа за Ирак и региона, което представлява 12% от общия износ на страната. Следва да се вземе важно политическо решение за застраховане на българския износ за региона.
    БСК: Следва да се въведат резки мерки по затягане на режима на турската граница- стоки до 5 000 евро не се декларират. По наша оценка общия размер на тази търговия е няколкостотин милиона евро. Трябва да се въведат експортни разрешения.
    СРБ: Друг важен момент е пазара на енергоносители. Очаква се цените на Булгаргаз АД да се увеличат с 4 до 7%.
    БСК: Всички такси за пренос на газ влизат в бюджета, а разходите са за сметка на частния сектор. Голям въпрос е ценообразуването на горивата.
    СРБ: Има няколко момента, които следва да се разгледат:
    1. Засилване на функциите на Комисията за защита на конкуренцията;
    2. Корабите в пристанище Бургас возят с 30% по-скъпо, отколкото в Гърция да кажем;
    3. Булгаргаз АД трябва да стане истинско търговско дружество (а не да доказва само разходите си пред Министерство на финансите, което ги приема или не, тоест липсва стимул за намаляване на разходите).
    БТПП: Правителството да поеме инициативата, да се идентифицират донорите, които ще контролират хуманитарната помощ и участието във възстановяването на Ирак. Чак след това да направим една среща и да дискутираме какво да се направи за българския бизнес.
    МИ: Предстои ни утре среща с американския посланик у нас и въпросите за това кои ще бъдат донорите и какви ще са изискванията към фирмите-участници ще бъдат поставени.
    БИБА: Ще предложите ли г-н Велчев конкретни мерки във връзка с доклада на Министерство на финансите?
    МФ: Целите на доклада, който представихме на Вашето внимание не са да дава конкретни мерки. Нека Министерство на икономиката да Ви запознае с резултатите от срещата с г-н Дон Еванс и какво е станало на срещата с г-н Джеймс Пардю.
    БТПП:
    1. Фирмите повдигат въпроса за гаранционен фонд, тъй като не са в състояние да предоставят необходимите банкови гаранции;
    2. Наличие на обективна информация за главните изпълнители;
    3. Създаване на Временен щаб, който да координира тази дейност.
    БСК: Тук следва да се направи разяснение за видовете гаранции:
    • гаранции по строителство: например Турция има държавни гаранции при инвестиране в чужбина.
    • износни гаранции
    • експортно застраховане

    Именно експортното застраховане ще гарантира интереса на българските фирми.

    БИБА: В разговора с посланик Пардю да се предложат в кои ниши българските фирми биха могли да участват.
    МИ: Ние предпочитаме по-скоро да ни информират в кои области и на кои етапи могат да се включат български компании.
    БСК: Разговора трябва да се проведе на стоково равнище, отчитайки ресурса на България за износ. Да се дефинират ясно стоките, застрахователния и експортен потенциал. От американска страна ще участва корпорацията Бехтел, която взе участие и във възстановяването на Кувейт. Най-добре е да се договаря по тарифни позиции, както се прави по целия свят.
2. Проект на Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност:
    2.1 Бележки:
    МВР: Проектът на Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност е крайно необходим и отговаря на изискванията на Евросъюза. Ще Ви бъде изпратен текущия вариант на проектозакона и преди Министерски съвет да го разгледа ще направим дискусия по него.
    2.2 Предложения:
3. Проект на Закон за частната охранителна дейност:
    3.1 Бележки:
    МВР: Вариантът на Проект на Закон за частната охранителна дейност, който бе приет от Министерски съвет е рестриктивен. Служителите в охранителни фирми са длъжностни лица.
    БТПП: Смущават ни следните няколко момента:
    1. Не са ли твърде разширени правомощията на охранителите;
    2. Дефиницията за “сигнално известителна системи”- да не се получи така че тя да стане от охранителна подслушвателна;
    3. Задържане на лица

    Ние подкрепяме принципно законопроекта, но обръщаме внимание на МВР,за да не си създаде излишни проблеми с някои от постановките на проекта.

    МВР: Законът е достатъчно изчерпателен: разписани са изискванията към лицата, извършващи охранителна дейност. Предвижда се създаването на регистър на охранителните структури, който ще разполага с пълна информация. По отношение задържането на лица се опитахме да намерим оптималния вариант, накрая има административно-наказателни разпоредби.
    ББКВ: Ние сме за това да има само регистрационен режим. Да се прецезират възможните екстремални ситуации. Законопроекта би могъл да се използва за притискане на предприемачи.
    МВР: Във връзка с изказаните забележки:
    1. Декларацията е необходима, защото не може да позволим на лица срещу които има полицейско производство да са охранители;
    2. Не е обективно да има само регистрационен режим;
    3. За психо-теста- нужен е по-добър контакт между Министерство на здравеопазването и Министерство на вътрешните работи.
    БИБА и СРБ: По данни от 2002 г. има 75 000 охранители, работещи в 2 700 фирми. Към момента се твърди, че охранителите са около 200 000 души. Подкрепяме последния вариант, предоставен ни от МВР и виждаме че две от нашите предложения са приети в него. Относно термина “сигнално-известителна системи” смятаме че далеч по-правилен е термина “технически системи за сигурност”. По отношение на задържане на лица: без охранителя да има правата да задържа лица, работата ще бъде много трудна.
    БСК: Ние предлагаме следното:
    • търговските дружества да имат само един предмет на дейност
    • наетите лица за охранители да не могат да работят по втори трудов договор и да нямат възможността за размени с колеги
    • дежурство не повече от 12 часа

    Не става ясно кой е контролния орган и защо трябва да има лиценз? Лицензионния режим включва субективен фактор, регистрационния режим може да бъде по строг, когато се направи както трябва. С изключение на по-горе изказаните коментари БСК изразява много положителна оценка за този законопроект.

4. Определяне на дневен ред за следващото и по-следващото заседание:

ДНЕВЕН РЕД
за заседание на Съвета за икономически растеж,
09.04.2003 г., 14.00 ч., Голяма зала, Министерство на икономиката

  1. Икономически последици от войната в Ирак и реализиране на българските интереси
  2. Административни бариери пред инвеститорите (г-жа Андрияна Тошева, изпълнителен директор на Българската международна бизнес асоциация)
  3. Цена на енергийните ресурси (г-н Милко Ковачев, министър на енергетиката и енергийните ресурси и г-н Гати Ал-Джебури, заместник-министър на финансите)
  4. Насрочване и определяне на теми за следващото редовно заседание на Съвета по смисъла на чл. 6, ал. 1 от Правилника.

Back   HOME