БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА

ИСТОРИЯ И СЪСТОЯНИЕ НА ИКОНОСТАСА В ХРАМ "ПОКРОВ БОГОРОДИЧЕН-ВСЕХ СКОРБЯЩИХ РАДОСТ", СОФИЯ

В храм "Покров Богородичен", София се намира един от малкото позлатени иконостаси в Софийска епархия и България. Той е изработен през втората половина на 19 век в и със средствата на руския Пантелеймонов манастир в Света Гора, за храма “Св. Вмчк. Пантелеймон” в Руската Николаевска болница в Цариград. Иконите за иконостаса са направени в иконописната работилница на Белозерския скит “Св. Николай Чудотворец”. Особено голяма подкрепа е оказал и руския посланик в Цариград тогава граф Н.П. Игнатиев. Храма към руската болница с прекрасния иконостас е бил открит 1875г.

След руско-турската война иконостасът попада в турски паша, от който за значителната сума от 800 000 златни лева и по застъпничеството на Руската Църква и лично на българския екзарх Стефан, строителният комитет на храм “Всех скорбящих радост-Покров Пресвятия Богородици”, основан от родолюбивата българска благодетелка Йорданка Филаретова, го спасява като го закупува за храма през 1925г.

Замисълът на Йорданка Филаретова е бил за изграждането на цял комплекс от благотворителни сгради, от които са осъществени величествения храм и старопиталище (сегашното медицинско училище, носещо името на дарителката си). Храмът е завършен през 1926г.

Съществува друг донякъде подобен иконостас - този в храм-паметник "Рождество Христово" - град Шипка. Според историческите сведения той също е изработен в края на 19 век в манастира "Св.Вмч.Пантелеймон" в Атон и подарен от монасите в памет на загиналите войни за освобождението на България. Особено близки по стил и технология са иконите, изписани в наложилия се тогава "академичен стил" и в маслена техника. В позлатената пластично-декоративна украса на двата иконостаса също могат да бъдат намерени много аналози, въпреки цялостния различен пластичен стил и архитектоника.

Иконостаса на храм "Покров Богородичен" има изключителни исторически и художествени достойнства. Декоративно-пластичната украса е изработена със завидно майсторство в духа на руски необароков стил. Позлатата е изпълнена с много високо качество, като умело е използван ефекта на полирано и неполирано злато върху "порцеланово" белия фон (полимент) на иконостаса. Иконите са изписани с изключително умение, използвайки всички достойнства на маслената техника и въпреки "академичния" си стил запазват жив православния дух и дълбоко религиозното си въздействие. Иконостаса се нарежда сред най-добрите и ценни паметници на полихромираната и позлатена дървопластика в България.

За съжаление, с течение на времето състоянието на иконостаса постепенно се е влошило, а цялостна реставрация не е извършвана и понастоящем експертната оценка отбелязва следното:

Необходимо е цялостно препозлатяване на иконостаса и иконите, както и други реставрационни работи.

Стените на храма са силно опушени и замърсени, настоящата мазилка на стените има нужда от укрепване и допълнително изграждане, а покритието от блажна боя трябва да се отстрани.

20.09.2005 г.

Back   HOME