Обръщение на представителните на национално равнище организации, обединени в асоциацията на българските работодатели

ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ

МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-Н СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ

ПРЕДСЕДАТЕЛИТЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИТЕ ГРУПИ В
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ

О Б Р Ъ Щ Е Н И Е

ПРЕДСТАВИТЕЛНИТЕ НА НАЦИОНАЛНО РАВНИЩЕ ОРГАНИЗАЦИИ, ОБЕДИНЕНИ В АСОЦИАЦИЯТА НА ОРГАНИЗАЦИИТЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ РАБОТОДАТЕЛИ, КАТО

ОТЧИТАТ:

ЗАЯВЯВАТ:

  1. Необходимостта от бързо приемане на нормативните актове, свързани с евроинтеграцията на България и договореностите с Международния валутен фонд не означава че актовете не трябва да бъдат консултирани със социалните партньори на правителството.
  2. Въпреки че в момента протичат преговори между Правителството и социалните партньори за сключване на Пакт за икономическото и социално развитие на България до 2009 год. някои министри обявяват инициативи, неконсултирани със социалните партньори. Нефункционирането на Националния съвет за тристранно сътрудничество дава също възможности на Правителството да приема решения без такива консултации.
  3. С проекта за Данъчно-осигурителен процесуален кодекс продължава тенденцията на значително разширяване правата на администрацията и ограничаване правата на коректните данъкоплатци, без последните да могат да защитят своя законен интерес. Като най-драстични примери за това можем да посочим регламентираните възможности:
  1. Не се предвижда въвеждане на заявената преди изборите нулева ставка за реинвестираната печалба, нито дори за инвестициите за постигане на екологичните и санитарно-хигиенните норми и за подобряване условията на труд в съответствие с изискванията на Европейския съюз.
  2. Няма да се намалят сроковете за възстановяване на данъчния кредит по ЗДДС до възприетите в Европейския съюз. Отхвърля се предложението за задължителна регистрация по ЗДДС на всички стопански субекти, с което се насърчава “сивата” икономика и нелоялната конкуренция. Последното се потвърждава от Мониторинговия доклад на Европейската комисия за България, в който четем: “Размерът на събрания ДДС от голяма част малки и средни предприятия е много нисък, като тежестта пада главно върху най-големите данъкоплатци”.
  3. Приветстваме намалението на осигурителната вноска за пенсия и изменението на съотношението между работодател и работник, което води до облекчаване на осигурителната тежест на предприятията с около 6 пункта. Това намаление, обаче, не може да компенсира горепосочените допълнителни разходи и инвестиции.
  4. Продължава внасянето и приемането на нови законови и подзаконови актове без да се извършва оценка на въздействието им върху стопанската дейност. Не се въвежда принципът на “мълчаливото съгласие” като общ принцип в административните производства. Това също е отразено в Мониторинговия доклад на Европейската комисия.
  5. Недостатъчна е гъвкавостта при регулирането на пазара на труда. Мониторинговият доклад на Европейската комисия посочва:

Към тези констатации на Комисията можем да добавим, че за разлика от ускорено приетите изменения в Кодекса на труда с цел премахване на компенсационната система за вредни условия на труд, досега не се предприемат никакви действия за отмяната на основния елемент на тази система – възнагражденията за вредни условия на труд.

Необходимо е да се посочи също, че България е единствената страна в света, в която държавата се намесва с нормативни актове при определянето на отделни елементи на трудовите възнаграждения – за стаж, за условия на труд, за научна степен и т.н. Навсякъде другаде формирането на заплатите се осъществява с вътрешни правила на компаниите и чрез колективно договаряне.

В последно време дори се лансират идеи тристранно договорени на национално равнище проценти на повишение на работните заплати да се наложат с нормативни актове на всички предприятия в реалния сектор на икономиката.

  1. В осигурителното законодателство продължава противоконституционната неравнопоставеност на държавните служители с останалите граждани на страната. Освен това държавата предпочита да субсидира осигурителната система вместо да намали размера на тази субсидия, като определи адекватни вноски за ранното пенсиониране на кадровите военнослужещи, служителите на МВР, следователите, служителите в местата за лишаване от свобода и др.

Изразено беше вече намерение за запазване на съотношението на осигурителните вноски между работодател и работник през следващите 10 години без да се отчита, че това, при равни други условия, означава по-ниски работни заплати и по-ниска конкурентноспособност на общия европейски пазар.

Декларираните намерения за по-нататъшно облекчаване на условията за ранно пенсиониране не само противоречат на препоръките на Европейската комисия към страните-членки, но не са съобразени със съществуващата у нас демографска ситуация и перспективите за нейното бързо влошаване в средносрочна и дългосрочна перспектива.

Всичко това показва, че условията в българската икономика през 2006 г. и следващите години ще бъдат значително утежнени. Организациите на българските работодатели

ОЧАКВАТ:

Членовете на Асоциацията на организациите на българските работодатели са готови за конструктивен диалог и аргументиране на своите конкретни бележки и предложения пред Правителството и парламентарните комисии. Пренебрегването на този диалог ще има негативни последици за икономиката и по-нататъшно разширяване на сивия сектор и престъпността.

София, 31.10.2005 г.

АСОЦИАЦИЯ НА ИНДУСТРИАЛНИЯ КАПИТАЛ В БЪЛГАРИЯ:
(В. Велев – председател)

БЪЛГАРСКА СТОПАНСКА КАМАРА:
(Б. Данев – председател)

БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА:
(Б. Божинов – председател)

Б С Ч П “ВЪЗРАЖДАНЕ”:
(Д. Гущеров – председател)

СЪЮЗ ЗА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА:
(проф. Б. Борисов – председател)

Back   HOME 31 октомври 2005 г.