БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА


Роля на комисията по търговия и защита на потребителите за
ефективна защита на индустриалната собственост и правата на фирмите

КТЗП е специализиран административен орган за контрол върху вътрешния пазар и за защита на правата и законните интереси на потребителите. Основните функции на Комисията са осъществяването на контрол по спазването на Закона за защита на потребителите и за правилата за търговия и на Закона за туризма, оказването на специализирана помощ на потребителите при закрилата на техните права и координирането на действията на държавните органи в сферата на потребителската защита.

Погледнато глобално обаче, интересите на честния търговец и на добросъвестния потребител съвпадат. Те искат да участват в един лоялен, честен и предвидим пазар, на който да могат да пласират добри продукти срещу справедливи цени. Така част от мерките за защита на правата на потребителите косвено защитават и лоялните търговци.

Нека развием накратко тази основна идея през призмата защитата на индустриалната собственост. В нея ще включим правата върху изобретения, търговски марки, промишлен дизайн и др. под. Чрез тях се дава право на изключително или по-точно на контролирано ползване на определени идентифициращи фирмата знаци. Важна тяхна цел е да даде възможност на привлечените от продуктите на фирмата потребители да ги идентифицират успешно сред конкурентите предложения. Това е съществен фирмен интерес. Недвусмислената идентификация на производителя, вносителя и търговеца обаче е не по-малко важна и за самите потребители. Ето защо сред техните основни права, така както са дефинирани в Първата програма на Европейската общност за защита и обучение на потребителите е правото на информация за предлаганите на пазара стоки и услуги. То е посочено като основно потребителско право и в чл. 2 на ЗЗППТ. ЗЗППТ съдържа важни механизми за защита на това право. Ето два от тях, които пряко касаят разглежданата от нас тема.

На първо място, всеки търговец е длъжен да предлага на потребителите стоки с етикети на български език. Етикетът трябва да съдържа информация за производителя и вносителя на стоката, която може да бъде допълнена и чрез поставяне на търговската марка или други идентификационни знаци. Когато производителят или вносителят са поставяли своя информация върху продукта, то тя не може да бъде променяна от търговеца. Цялата съдържаща се в етикета информация трябва да е достоверна и да не бъде подвеждаща. На нарушителите на тeзи изисквания могат да бъдат налагани имуществени санкции в размер от 500 до 3 000лв. Тези мерки, чиято основна цел е да осигурят правилния избор на потребителя, косвено защитават и добросъвестните предприемачи срещу злоупотреба с тяхното име, търговска марка или друг фирмен знак.

Втората хипотеза е рекламата, при която се създава объркване у потребителите, като рекламираните стоки или услуги се представят по начин подобен на известни производители. Такава реклама е непочтeна по смисъла на чл. 34 ЗЗППТ. Тя подлежи на санкциониране, а освен това, ЗЗППТ дава право на всяко заинтересовано лице да предяви иск за забрана на рекламата и обезщетение на вредите, които е претърпяло. КТЗП има право да налага имуществени санкции за непочтено рекламиране и да предявява колективни искове срещу рекламодателите и рекламните агенции.

Ето как един чисто потребителски закон какъвто е ЗЗППТ в крайна сметка може да бъде и средство за защита на лоялните търговци и в частност на техните права върху индустриална собственост.

26 февруари 2003 г.

Back    HOME