Кризата се отрази на потреблението на безалкохолни напитки в България през 2009 г.

    Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България
    София 1202, ул.”Цар Симеон” №82 В, тел 983 24 22, 983 26 87, факс 983 36 82
    e-mail: bsda@techno-link.com, www.bsda-bg.org 

    Кризата се отрази на потреблението на безалкохолни напитки в България през 200 9 г.  

    Със 7,0% е намаляла консумацията на безалкохолни напитки през 2009 г. Общото потребление се равнява на 1709 милиона литра или със 128 мил.литра по-малко от постижението през предходната година. По този начин и потреблението на грава от населението намаля от 242 литра на 226 литра. Спад се отчита във всички групи и категории напитки с изключение на категорийте “Студен чай” и “Лайт”. По цени на дребно на пазара са реализирани напитки на стойност 1457 милиона лева или с 121 мил.по-малко от предходната година. Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава на ниво от 62,4%.

    При газираните напитки потреблението е намаляло със 7,5% или със около 54 мил.литра. Групата “колови” напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 34%. При напитките ”лайт” е отбелязан минимален ръст от 1,1%, което е показателно, че българският потребител продължава да отдава все по-голямо предпочитание на напитките с намалено съдържание на захар.

    Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2009 г. е по-малко с 6,3% или с близо 50 милиона литра. По тази причина постижението от 106 литра на глава от населението през 2008 г. намаля с 6 литра. Въпреки спада в консумация на бутилирани води тази група напитки продължава да лидер сред всички търговски марки напитки с най-висок дял - 27,5%. Това ги прави безпорен лидер на българския пазар, на който има 44 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки.

    С 9,3% е намаляло потреблението на плодови сокове и нектари, което с 9 милиона литра по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е намаляла с 1 литър и достигна 12 литра. Въпреки неблагоприятната статистика от 2009 г. разнообразието от плодови сокове и нектари расте. На пазара има над 1400 вида плодови сокове и нектари (вкл.разфасовки и опаковки) от над 65 марки местно производство и от внос.

    Обемът на потребление на негазирани напитки през 2009 г. е намалял с 13 мил.литра или със 7,3% в сравнение с предходната година. В тази група напитки най-голямо намалението се отчита при плодовите сиропи – с 11%.

    Доброто изключение през 2009 г. е потреблението на напитки от групата “студен чай” с ръст от 5,6%. Общата им консумация достигна ниво от 22,3 милиона литра.

    След високите ръстове през последните няколки години за първи път в групата “спортни и енергийни напитки” се отчита спад от 13,2%. Това е групата с най-малък относителен дял сред безалкохолните напитки, но с най-висока средна цена на българския пазар.

    Макар и с по-забавени темпове, продължава тенденцията фирми, които нямат финансов и кадрови ресурс да покрият изискванията за безопасност на храните, да прекратяват своята дейност. Броят на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки към края на 2009 г. е 26 8 или с 19 по-малко от същия период на предходната година.

     

    София, 17 февруари 2010 г.
    инж.Милчо Бошев – Председател на УС на АПБНБ

     

    Потребление на безалкохолни напитки в съотношение за 2009 г.

 


17 февруари 2010 г.