БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА


Международна конференция „НАССР за безопасност на храните и екологичните изисквания в туризма”

След осем месеца изтича крайният срок, до който във всички ресторанти, кетъринг компании, хотели, ведомствени столове, търговски обекти, в които се приготвя храна за крайния консуматор трябва да е въведена системата „Анализ на опасностите и критичните контролни точки” (НАССРHazard Analysis and Critical Control Points). Въвеждането на системата е задължително според последните изменения в Закона за храните (обнародвани в Държавен вестник бр. 70 от 10.08.2004 г. и бр. 87, 99 и 105 от 2005 г.), настъпили при синхронизиране на българското с европейското законодателство.

Последни сме дори след Румъния и Турция по въвеждане на системата за безопасност на храните HACCP в обектите за обществено хранене, стана ясно след проведената тридневна международна конференция по проект на Европейския съюз „Малки проекти в България, Румъния и Турция”. Проектът* се провежда с финансовото съдействие на Европейския съюз, реализира се от Национален хотелиерски мениджмънт клуб и Българска търговско-промишлена палата и е на обща стойност 39 010 евро, от които Европейският съюз финансира 80%, а НХМК - 20%. В събитието взеха участие лектори от Холандия, Дания, Великобритания, България, Ирландия, Румъния и Турция. Събитието бе посетено от 264 собственици, изпълнителни директори и мениджъри на хотели и ресторанти от цялата страна.

Турция е започнала въвеждането на HACCP в туристическите си обекти още от 1998 г., а в Румъния, въпреки късният старт, близо 150 обекта са възприели и в тях вече функционират процедурите за безопасни храни.

В европейските страни бизнес субектите не са задължени със закон да въвеждат HACCP системата. Болшинството хотели, ресторанти и кейтъринг фирми обаче, го правят доброволно за да добавят още едно конкурентно предимство и да повишат репутацията си сред потребителите. Дори е налице практика, при която отделните хотели и ресторанти публикуват в своите интернет сайтове докладите от последните посещения на контролните органи, за да може всеки един гост да бъде информиран за нивото на риск от натравяне във всеки обект.

Данните от национално представително проучване сред туристите, които се завръщат във Великобритания показват, че България е сред първите десет страни с най-много хранителни натравяния, заяви г-н Нейл Ръш, изпълнителен директор на една от най-големите фирми, следящи за безопасността на храните в Обединеното Кралство.

Някои хотелиери и ресторантьори изразиха недоволство, че офертите за разработване и въвеждане на HACCP са на стойност хиляди и десетки хиляди левове, време няма, ясни изисквания от контролните органи – също, и за да спазят сроковете и да избегнат глобите ще са принудени или да разработят сами някаква система за безопасност на храните, да си закупят готов HACCP план (съставен на конвейр) или дори сертификат, без значение дали системата ще работи или не. Според Илиян Иванов, председател на Национален хотелиерски мениджмънт клуб обстоятелствата (кратък срок, липса на информация, недостиг на средства) са повече от благоприятни за корупционни практики.

Д-р Снежана Алтънкова, директор на Дирекция „Опазване и контрол на общественото здраве” към Министерство на Здравеопазването (бившите ХЕИ) увери, че е започнало обучението на инспекторите, които ще контролират спазването на изискванията, но не можа да каже какъв е процентът им на готовност. Тя допълни, че се очаква да мине на второ четене в Парламента предложението на министър Нихат Кабил да се създаде Национална агенция по безопасност на храните. С публикуваните последни изменения в Закона за храните в Държавен вестник от 14.04.2006 г. става ясно, че се създава Национален съвет по безопасност на храните на подчинение на Министерски съвет /чл. 34, ал.1/

Допреди една година консултантските фирми, които въвеждаха HACCP бяха 54, днес са над 300. Сред тях със сигурност има и такива, които са възникнали за да се възползват спекулативно от предстоящата повишена необходимост от специалисти. Национален хотелиерски мениджмънт клуб препоръчва на всички хотелиери и ресторантьори, които планират да наемат консултанти по въвеждането на системата да се интересуват от историята на фирмата, от колко време е на пазара, от клиентите й, да се изискват препоръки от предишни клиенти. Не е препоръчително да се купуват готови HACCP планове, документи за оперативни процедури и други книжа, тъй като (1) документите не правят храната по-безопасна а гостите - доволни и (2) вероятността да бъдат измамени е огромна.

По време на международната конференция стана ясно, че една от причините за трудното стартиране на системата HACCP в Ирландия и била текучеството на обслужващия персонал. Тъй като жизнеността на системата е пряко свързана с обучението на служителите, се очаква това да се окаже сериозна пречка и в България, тъй като 80% от хотелите у нас са сезонни.

По време на конференцията бе направено проучване сред участниците, за основните пречки, които биха ги затруднили да въведат HACCP. Резултатите ще бъдат обявени следващата седмица.

 21 април 2006 г.