Назад

Предизборните програми през погледа на бизнеса


  • Предизборните програми през погледа на бизнеса


     

    По-голямата част от членовете на Българската търговско-промишлена палата не виждат в предизборните програми конкретни мерки за изпълнение на поетите обещания от партиите. Това показват резултатите от проведено от БТПП анкетно допитване в периода 25.04-26.04.2013 г. сред членовете на Палатата във връзка с предизборната кампания и обявените ангажименти. 53% от анкетираните споделят, че в предизборните програми липсват конкретни мерки за изпълнение на обещаното.

    По отношение на заетостта, която е поставена като приоритет от повечето политически партии, над половината от фирмите (54%) са на мнение, че липсва обосновка за изпълнението на този приоритет.

    Бизнесът предупреждава, че при увеличаване на преките данъци и ДДС ефектите преди всичко ще са свързани с нарастване на сивата икономика (според 73%) и ръст на безработицата (според 48%). Едва 5% считат, че увеличаването на данъчната тежест ще доведе до повече приходи в бюджета.

    Основната част от бизнеса е на мнение, че в предизборните програми на партиите липсват ясни предложения за решаване на проблемите с монополите (според 78% от фирмите), в здравеопазването (според 76%), в образованието (според 67%) и в пенсионната система (според 75%).


    Детайлни резултати от анкетно проучване „Предизборни програми-Икономическа част":

    1. Според Вас в предизборните програми посочени ли са конкретни мерки за изпълнение на обещанията?

    o Да - в повечето: 5%
    o Да - само в някои: 42%
    o Не - в повечето: 33%
    o Не - в нито една: 20%

    2. Създаването на нови работни места е един от приоритетите на повечето партии. Как оценявате обосновката за изпълнението на този приоритет?

    o Има достатъчно добра обосновка: 5%
    o Отчасти има обосновани мерки: 41%
    o Липсва обосновка: 54%

    3. Какви ще са ефектите според Вас ако бъдат увеличени данъци като корпоративния, данъка върху доходите на физическите лица и ДДС?

    o Увеличаване на сивия сектор: 73%
    o Намаляване на сивия сектор: 0%
    o Увеличаване на бюджетните приходи: 5%
    o Намаляване на бюджетните приходи: 31%
    o Ръст на безработицата, заради повече разходи на работодателите: 48%
    o Увеличаване на корупцията: 22%

    Сборът надхвърля 100 поради възможността за посочване на повече от един отговор.

    4. Според Вас до каква степен са ясни предложенията в предизборните програми за решаване на проблемите в следните области: монополите, здравеопазването, образованието, пенсионната система?

     

    Има ясни предложения

    Липсват ясни предложения

    Не съм запознат достатъчно

     

    Без отговор

     

    МОНОПОЛИТЕ

    8%

    78%

    8%

    6%

    ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

    11%

    76%

    10%

    3%

     

    ОБРАЗОВАНИЕТО

    14%

    67%

    16%

    3%

     

    ПЕНСИОННАТА СИСТЕМА

    8%

    75%

    9%

    8%

     

    5. Има ли идеи в предизборната кампания, които считате за ВРЕДНИ за бизнеса?

    Фирмите определят като вредни за бизнеса следните идеи, разпространявани в предизборната кампания:

    • Диференциран подоходен данък за физическите лица и увеличение на данъците
    • Общите обещания, без конкретни начини за реализация, без информация от къде ще се осигури финансирането им
    • Идеите за национализация
    • Обещанията за бърз растеж на доходите (напр: минимална заплата от 1000 лв.), които при нисък икономически ръст няма как да се изпълнят.


    Линк

Назад