Назад

БТПП: 53% от фирмите не инвестират в иновации


  • БТПП: 53% от фирмите не инвестират в иновации




     
     53% от фирмите не инвестират в иновации, показва проучване на Българската търговско – промишлена палата (БТПП), проведено през юли. Мотив за проучването бе затвърдяващата се неблагоприятната позиция на страната ни в международните класации по показателя „Иновации”.
     
    Около 18% от членовете на БТПП считат, че иновациите не са приложими за техния бизнес, а едва 2% от фирмите посочват, че нямат необходимост при осъществяване на дейността от внедряване на научни разработки. Близо 1/3 (27%) са фирмите, които използват вече иновации, като от тях най-много са внедрените собствени разработки.
     
    Основният дял от фирмите, участващи в анкета, са от промишлеността (60%), следвани от сектора на услугите (22%) и работещите в търговията (18%).
     
    Най-голям е делът на фирмите (28%), които биха заделили до 5% от печалбата си за тази дейност. 18% са склонни да инвестират до 50% в иновации, а 9% изобще не биха предприели такава стъпка. Едва 5% от фирмите биха отделили повече от половината от печалбата си за иновационни дейности.
     
    България е на 93-то място в „Индекс на глобалната конкурентоспособност 2011-2012” сред 139 държави и 92-ро място в класацията „Най-добри страни за бизнес 2012” сред 134 държави.
     
    Най-голям дял сред причините за липса на иновации сред бизнеса са: административната тежест и необходимостта от собствени средства за банкова гаранция или съфинансиране и др. при проектите по ОП „Конкурентоспособност”, несигурността на икономическата среда и липсата на финансови ресурси. Последните две пречки намират проявление и в склонността на бизнеса за отделяне на средства за иновации.
     
    Износът, който бе водещ елемент за генериране на растеж, продължава да бъде представен основно от суровини и стоки с ниска добавена стойност. В този смисъл и при отчетеното забавяне през първите пет месеца на 2012 г. в темпа на експорта, един от факторите за постигане на икономически растеж може да бъде ускоряване на иновационната дейност на фирмите.
     
    На въпрос за готовността на фирмите за сътрудничество с научни институти или ВУЗ, 60% са заявили готовност, докато 40% нямат намерения за осъществяване на съвместни дейности с тези институции.
     
    Намеренията на фирмите за сътрудничество с научни институти или ВУЗ основно се отнасят до наемане на работа/осигуряване на стаж за най-талантливите студенти и до инвестиции в част от необходимите средства за определен научен продукт.
      
    Членовете на БТПП считат, че водещи за повишаване на иновационната дейност на бизнеса в страната са промени в условията за финансиране на иновации по ОП „Конкурентоспособност”, така че да станат привлекателни за бизнеса (според 67%), а и въвеждане на данъчни и други стимулиращи мерки (според 64%).
      
    Около 40% отбелязват, че е необходима по-голяма активност на научните среди и популяризиране на научните разработки, а над 1/3 - необходимост от по-добро управление на Национален иновационен фонд, Национален фонд „Научни изследвания” и засилване на публично-частното партньорство.
     
    Така се оказва, че административната тежест, несигурната икономическа среда и липсата на финансови средства са трите основни причини, които отказват бизнесът да инвестира в иновации. Значителна част от фирмите, участващи в проучването, са на мнение, че научните институти/ ВУЗ е необходимо да бъдат по-активни в сътрудничеството си с бизнеса. Иновациите изискват устойчива среда, при която бизнесът, държавните органи и образованието работят заедно.

    Линк

Назад