Назад

Цветан Симеонов: Промените в данъчния кодекс ще доведат до още бюрокрация и корупция

Без предварителен анализ промените в данъчния кодекс ще доведат само до по-голяма бюрокрация, ще доведат до нови правомощия на данъчната администрация, смята председателят на Българската търговско-промишлена палата




Министерството на финансите предложи промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, които предстои да бъдат разгледани на второ четене в пленарна зала. Те предвиждат фирми да не могат да променят собствениците си, ако имат големи задължения. Задлъжнялостта на фирмата ще се проверява от НАП, като срокът за това е 60 дни и ако тя е прекомерна, фирмата няма да може да промени собственика си. Как ще коментирате подобна поправка и прокарването й между първо и второ четене на закона?

Това е създаване на работа на администрацията без да имаме някаква предварителна оценка. Първото, което трябва да се направи според нас, е да се види в какво съотношение са фирмите, които променят собствеността си спрямо останалите фирми, дали въобще администрацията ще има капацитет за това – те и сега не могат да си връщат навреме ДДС-то, което им е задължение, а какво остава да ги натоварим и с такова нещо.
Второ, броят на фирмите, които променят собствеността си, би трябвало да се съпостави с броя на нарушителите сред тях – фирми, чието имущество е съзнателно намалено, за да бъдат след това продадени със задължения.
Третото и най-важно е, че в случая, обичайно за България, вероятно ще се стигне до това фирмите, които искат да сменят собствениците си, да трябва да ходят, да вадят удостоверения и т.н. Най-лошото в случая е, че ефектът няма да се постигне, защото фирмите, които се продават, по принцип вече са с големи задължения. Тоест няма да се постигне ефектът, който засяга икономиката като цяло – да се намали взаимната задлъжнялост и да няма измами в тази посока.

Без предварителен анализ мярката ще доведе само до по-голяма бюрокрация, ще доведе до нови правомощия на данъчната администрация, да не говорим за термина „ще преценява прекомерна ли е задлъжнялостта или не”. Кой ще прецени дали тя е прекомерна или не? Трябва да има законови, легални определения на тези критерии или създаваме нов източник за корупция.
Другият важен момент е, че по този начин спираме гражданския оборот на дружествата. В пазарната икономика е нормално, когато една фирма не може да си посреща задълженията, управляващите я да обявят несъстоятелност. Предложението на МФ означава още два месеца една такава фирма да виси в пространството. Да не говорим, че в нормалните пазарни икономики собствеността на фирмите се променя много често и подобни срокове, двумесечни, са изключително вредни.


Министър Дянков каза вчера, че през тази година са изчистени 1.3 млрд. лева задължения от централния бюджет към бизнеса, натрупани в предходни години. Според него обаче това не е повлияло върху равнището на междуфирмената задлъжнялост и тя остава висока. Същевременно 1.8 млрд. лева са задълженията на фирми към НАП. Защо се получава така?

Според мен, нещата на Министерство на финансите се разминават малко. Нека да ни дадат данни колко от задълженията към фирмите са изплатени на 100%, включително лихвите по забавянето. И да се направи едно скромно изчисление какви вреди са нанесени на българския бизнес с това забавяне. Второ, задлъжнялостта на фирмите към бюджета в много случаи се дължи точно на това, че държавата не се е издължила към тях, а тя се издължава към тях без лихви, даже обратното – в някои случаи имаме мярката със 7% удръжки. На фона на това да чакаме бизнесът да се издължи 100% към бюджета... няма как да стане, или ще стане много трудно и то за сметка точно на изрядните длъжници.
Голяма част от длъжниците към НАП са компании, които са нередовни и без шанс да се оправят. В такива случаи отново трябва бързо действие, бързо запориране на имущество, а пък НАП не е от най-бързите, поне досега не беше така.


От няколко месеца се работи по проект на нормативен акт за публично-частното партньорство съвместно с МИЕТ и МОСВ. Имате ли някаква информация за този закон?

Не съм в състояние да го коментирам, но в БТПП очакваме с нетърпение да видим какво ще бъде предложено. Готови сме да участваме и в разработката, но и да не бъдем включени, след това ще направим много коректен анализ и евентуално предложения за усъвършенстване на закона.


Интервю на Владимир Савов,
Информационна агенция КРОСС Целият материал е на : http://www.cross-bg.net/intervyuta/1171648-tzvetan-simeonov-promenite-v-danachniya-kodeks-shte-dovedat-do-oshte-byurokratziya-i-koruptziya


21.11.2010 г.

Още новини:

Видео:

Назад