НСТС обсъди правата на работниците и служителите, наети от предприятията, осигуряващи временна заетост

НСТС разгледа Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда. Предвидените в документа промени имат за цел да уредят нормативно отношенията между предприятията, които осигуряват временна заетост, работниците и служителите и предприятията-ползватели, свързани с полагането на труд, правата и задълженията на страните по тях, както и да гарантират защита на работниците и служителите съгласно трудовото законодателство. В законопроекта е заложена възможност предоставянето за изпълнение на работа за определен срок или до завършване на определена работа на работника и служителя на предприятие-ползвател да бъде извършвано чрез уговаряне в трудов договор между него и предприятието, което осигурява временна заетост. Определени са и елементите на трудовия договор – мястото на работа, датата на сключването му, началото на неговото изпълнение и времетраене, размерът на основния и допълнителните платени годишни отпуски и други.

Представители на БТПП участваха в заседанието, като подкрепиха законопроекта, който регламентира и дейността на агенциите за временна заетост. Палатата счита, че подобна регламентация е изключителна важна от гледна точка на:

  • развитието на икономическата и финансова криза в България;
  • необходимостта от въвеждане на разпоредбите на Директива 2008/104/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19.11.2008 г. относно работата на агенциите за временна заетост;
  • сега съществуващите агенции за временна заетост, които развиват дейност без необходимата регламентация.

В разгледания законопроект са имплементирани изцяло предложенията, направени от представителя на БТПП в Комисията по трудово законодателство към НСТС. По вече преработения законопроект БТПП направи няколко правно-технически бележки.

С предлаганите в законопроекта разпоредби се осигуряват условия на труд и заетост, които да не поставят работниците и служителите, наети от предприятията осигуряващи временна заетост, в по-неблагоприятно положение от работниците и служителите, наети от предприятията-ползватели. Изрично е регламентирано, че страните не могат да уговарят клаузи, които забраняват или водят до невъзможност за сключване на трудов договор или възникване на трудово правоотношение между предприятието-ползвател и работника или служителя след изтичане на времето, за което той е предоставен за изпълнение на работата. Регламентирани са задълженията на предприятието-ползвател към предоставените работници и служители – да определя работното място; да осигурява основни условия на труд и заетост и равно третиране, каквито е осигурило на работниците и служителите, които работят постоянно в него; да връчва длъжностна характеристика за работата и да ги инструктира за нейното безопасно и здравословно изпълнение и други.

Друга важна част от необходимата регламентация е уреждането на отношенията между предприятието, което осигурява временна заетост, и предприятието-ползвател, с договор между тях. Изрично е предвидено още, че за задълженията към работника или служителя, възникнали при, по повод или във връзка с изпълнението на временно възложената му работа, отговаря предприятието-ползвател, доколкото страните не са уговорили друго. Законопроектът съдържа и разпоредба, която регламентира началото на изпълнението, както и условията, при които се прекратява изпълнението на задълженията на работника или служителя в предприятието-ползвател. Във връзка с промените в Кодекса за социално осигуряване е предложена нова редакция на текста, уреждащ задължението на работодателя да осигури работника или служителя по условия и ред, установени в Кодекса за социално осигуряване и в Закона за здравното осигуряване.

Предприятията, които осигуряват временна заетост, осъществяват своята дейност по ред и условия, определени в Закона за насърчаване на заетостта, предвижда още разгледаният документ. В законопроекта са определени и новите понятия "Предприятие, което осигурява временна заетост", "Предприятие-ползвател" и „Основни условия на труд и заетост". С промените в Кодекса на труда се въвеждат изискванията на Директива на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година.

На заседанието НСТС разгледа още промени в Правилника за устройството и организацията на работа на медицинската експертиза на работоспособността и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, както и  изменения на Наредбата за медицинската експертиза на работоспособността. Допълненията имат за цел да подобрят дейността на медицинската експертиза в страната чрез оптимизиране на устройството и организацията на работа на органите и регионалните картотеки; чрез скъсяване на сроковете за осъществяване на административните производства и облекчаване на реда за освидетелстване и чрез подобряване на контрола върху актовете.

 

 

Back   HOME

10 април 2009 г.