ПРОЕКТ
30.06.2003
ЗАКОН ЗА БРАНШОВИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. | (1) Този закон урежда дейността на браншовите организации.
(2) Браншовите организации са сдружения в частна полза, които се учредяват, регистрират, управляват, преобразуват и прекратяват по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, доколкото в този закон не е предвидено друго. |
Чл. 2. | (1) Браншовата организация извършва
своята дейност при спазване на закона, въз основа
на своя устав и в изпълнение на решенията на
органите на управление.
(2) Браншовата организация определя свободно средствата за постигане на своите цели. |
Чл. 3. | (1) Наименованието на браншовата
организация трябва да съдържа ясно означение, че
представлява обединение на членове на браншов
принцип, както и да не въвежда в заблуждение и да
не накърнява добрите нрави.
(2) Наименованието на браншовата организация се изписва на български език и може да бъде допълнително изписано на чужд език. |
Глава втора
ЧЛЕНОВЕ НА БРАНШОВАТА ОРГАНИЗАЦИЯ
Чл. 4. | Членуването в браншовата организация е
доброволно и не ограничава правото на членство в
други браншови организации. |
Чл. 5 | (1) Членове на браншова организация
могат да бъдат юридически и/или физически лица,
извършващи стопанска дейност на територията на
Република България в рамките на позициите по
Националната класификация на икономическите
дейности, утвърдена по реда на Закона за
статистиката, покрити от браншовата организация.
(2) В браншовата организация могат да членуват и лица, които не упражняват стопанска дейност, но могат да съдействат за постигане на целите й и за изпълнение на нейните задачи. (3) Правилата относно възникването и прекратяването на членството, правата и задълженията на членовете, както и реда за уреждане на имуществените отношения при прекратяване на членството се уреждат в устава на браншовата организация. |
Чл. 6. | В браншовите организации не могат да членуват
политически партии и организации, извършващи
дейност, присъща на вероизповедание. |
Глава трета
ДЕЙНОСТ
Чл. 7. | (1) Браншовите организации осъществяват дейности като:
|
(2) Браншовите организации могат да
организират и провеждат професионално обучение,
квалификация и преквалификация и да издават
документи за професионална правоспособност
съобразно действащите нормативни актове.
(3) Браншовите организации поддържат публичен регистър на членовете си, в който се вписва и информация за стопанската им дейност. (4) Браншовите организации изготвят и поддържат поименни списъци на експерти със специални познания в различните области, в услуга на своите членове, на държавни и общински органи и на възложителите по Закона за обществените поръчки. (5) Браншовите организации имат право да участват в работата на съвети и консултативни органи на организациите на работодателите. |
|
Чл. 8. | (1) Браншовата организация може да
извършва допълнителна стопанска дейност,
свързана с основната дейност, за която е
регистрирана, като използва прихода за постигане
на определените в устава й цели.
(2) Предметът на стопанската дейност се определя в устава на браншовата организация. |
Глава четвърта
ПРЕДСТАВИТЕЛНА БРАНШОВА ОРГАНИЗАЦИЯ
Чл. 9. | Когато в бранша има повече от една браншова
организация, за представителна се приема тази,
която докаже най-голям пазарен дял на членовете й
в съответния бранш. Пазарният дял се доказва чрез
годишните приходи на членовете на браншовата
организация, реализирани от извършваната от тях
дейност в този бранш. |
Чл. 10. | (1) В срок до три месец от влизането на
закона в сила, браншовите организации, желаещи да
бъдат признати за представителни, заявяват това
пред всички национално представителни
организации на работодателите.
(2) Национално представителните организации на работодателите се произнасят по искането на браншовата организация в тримесечен срок от неговото постъпване с решение, взето с обикновено мнозинство. Решението се мотивира и писмено се съобщава на заинтересуваната браншова организация в 7-дневен срок от приемането му. (3) Когато национално представителните организации на работодателите не приемат решение в срока по ал. 2 или браншовата организация не е доволна от него, тя има право в двуседмичен срок от изтичането на срока, респ. от получаването на писменото съобщение, по ал. 2 да заяви своето искане за признаването й за представителна пред Министерския съвет. (4) Министерският съвет въз основа на критериите, посочени в чл. 9, се произнася с решение в тримесечен срок от постъпване на искането в срока по ал. 3. (5) Отказът на Министерския съвет да признае за представителна браншовата организация се мотивира и се съобщава на заинтересуваната организация в 7-дневен срок от приемането му. Заинтересуваната организация може да обжалва отказа пред Върховния административен съд по реда на Закона за Върховния административен съд. |
Чл. 11. | (1) На всеки три години национално
представителните организации на работодателите
служебно се произнасят относно
представителността на браншовите организации с
решение, взето с обикновено мнозинство до три
месеца след изтичането на тригодишния срок.
(2) Решението на национално представителните организации на работодателите се обжалва по реда на чл. 10, ал. 3, 4 и 5. |
Чл. 12. | (1) Министерският съвет може да
извършва текущ контрол относно изискванията за
представителност по чл. 9.
(2) В зависимост от резултатите от извършения контрол Министерският съвет предлага на национално представителните организации на работодателите да:
|
Глава пета
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ДЪРЖАВАТА И ОБЩИНИТЕ
Чл. 13. | Представителната браншова
организация в допълнение към задачите по чл. 7 още
е длъжна:
|
Чл. 14. | Компетентните държавни и общински
органи са длъжни:
|
Чл. 15. | Държавната администрация със закон може да
възлага на браншови организации, които са дали
съгласие и отговарят на законово определени
изисквания, изпълнение на свои функции,
включително и такива, които са свързани с
лицензионните и разрешителните режими. |
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. | (1) По смисъла на този закон
"бранш" е стопанска дейност по една или
няколко позиции на националната класификация на
икономическите дейности, утвърдена по реда на
Закона за статистиката, която се упражнява от
неограничен кръг лица и се характеризира с
трайни специфики, основани на нейния предмет,
методи, място и традиции при осъществяването,
чрез които тази дейност може да бъде отличена от
всяка друга дейност.
(2) В устава на всяка браншова организация задължително се посочват позициите от националната класификация на икономическите дейности, които тя покрива. |
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. | Заварените към датата на влизане в сила на този
закон браншови организации привеждат своите
устави към изискванията на този закон в
едногодишен срок от влизането му в сила. |
§ 3. | В Закона за администрацията (обн., ДВ,
бр. 130 от 1998 г.; Реш. № 2/1999 г. на Констит. съд, ДВ бр. 8
от 1999 г.; доп., ДВ бр. 67 от 1999 г.; изм., ДВ бр. 64 и 81 от
2000 г.) се правят следните допълнения:
1. В чл. 21, ал. 2 се добавя ново изречение: "В случаите, когато функциите и задачите се отнасят до проблеми в отделни браншове, в състава на съветите и работните групи се включват представители на съответните браншови организации."; 2. В чл. 45, ал. 2 се добавя ново изречение: "В случаите, когато конкретните проблеми по ал. 1 се отнасят до отделни браншове, в състава на съвета се включват представители на съответните браншови организации". |
§ 4. | В Закона за обществените поръчки
(обн., ДВ, бр. 56 от 22.06.1999 г., изм., бр. 92 от 10.11.2000 г., в
сила от 1.01.2001 г., доп., бр. 97 от 28.11.2000 г., в сила от
1.01.2002 г., изм. и доп., бр. 43 от 26.04.2002 г., изм., бр. 45 от
30.04.2002 г.) се правят следните промени:
1. Чл. 37, ал. 3 се изменя по следния начин: “Възложителят привлича като членове или консултанти към комисията и външни експерти, включени в списъка по чл. 55, ал. 2, т. 4.” 2.В чл. 55, ал. 2, т. 4 думата “препоръчителен” отпада; 3. § 1, т. 12 от Допълнителната разпоредба се изменя по следния начин: “Доказателства за търговска репутация са референции (атестати) за добра търговска и производствена практика от съответната браншова организация”. |
§ 5. | Изпълнението на закона се възлага на Министерския съвет. |